فواید و خواص خرما: مواد مغذی و جدول ارزش غذایی خرما

فواید و خواص خرما

فواید و خواص خرما: در روایات اسلامی منسوب به معصومین علیهم‌السلام بر فواید خرما و رطب تاکید شده است. رطب، خرمایی است که هنوز کاملا نرسیده و رنگش هنوز تیره نشده است. از منظر طب سنتی ایرانی، طبع خرما گرم و تر است، اما گونه‌های خشک خرما طبع گرم و خشک دارند. خرما بسیار مغذی است و ویتامین‌ها و مواد معدنی متعددی دارد. در ایران و از جمله در استان‌های کرمان، خوزستان و فارس گونه‌های مختلفی از خرما کشت می‌شوند که خرمای مجول، خرمای دگلت، خرمای مضافتی و خرمای پیارم از آن جمله‌اند. در این مطلب به برخی از فواید و خواص خرما اشاره می‌شود. و چون ظاهرا خرمای مجول و خرمای دگلت در بازارهای جهانی شهرت بیشتری دارند، جدول ارزش غذایی این دو گونه خرما نیز برای نمونه ارائه خواهدشد.

خرما اگر به‌اندازه مصرف شود، نه تنها برای خردسالان و زنان باردار ضرری ندارد، بلکه مفید است.

خرما در غذاها و خوراکی‌های ایرانی

ایرانی‌ها خرما را خام و در برخی مناطق، پخته نیز می‌خورند. از شهد خرما نیز فرآورده‌های مختلفی تهیه می‌شود. برخی از غذاها و خوراکی‌هایی که با خرما تهیه می‌شوند چنین هستند:

خرمای مضافتی
خرمای مضافتی

طبع، فواید و خواص خرما در طب سنتی ایرانی

به‌نوشته سایت طبایع، طبع خرما در طب سنتی ایرانی، گرم و تر است اما خرماهای خشک طبع گرم و خشکی دارند. خرما مغذی و چاق‌کننده است، برای شنوایی و بینایی مفید است و به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند اما برای افرادی که تب دارند یا سرما خورده‌اند، مضر است و بیماری را تشدید می‌کند. چون طبع خرما گرم است، گرم‌مزاجان و افرادی که به خوردن خرما چندان عادت ندارند، نباید در مصرف آن افراط کنند، زیرا ممکن است به افزایش صفرا و نتیجتا به عوارضی مثل سردرد، چشم‌درد و سوزش گلو منجر شوند. کاهو، سرکه، آب انار و روغن از مصلحات خرما هستند یعنی طبع آن را تعدیل می‌کنند. گفته شده است که افراط در خوردن خرما برای دندان مضر است.

خرمای دقلت یا دگلت
خرمای دقلت یا دگلت

کوتاه درباره فواید و خواص خرما

یافته‌های علمی درباره برخی از فواید و خواص خرما به‌طور خلاصه چنین است:

  • خرما سرشار از ترکیبات مقوی گیاهی، ویتامین‌ها و مواد معدنی است که برای رشد و سلامت انسان ضروری هستند.
  • خرمای تازه گوشت نرم و قندهای ساده‌ای مثل فروکتوز و دکستروز دارد. صد گرم خرمای مجول ۲۷۷ کیلوکالری انرژی تولید می‌کند. پس از خوردن خرما، انرژی آن فورا آزاد می‌شود و بدن نیروی از دست‌رفته‌اش را بازمی‌یابد. به‌همین علت معمولا در ماه رمضان روزه را با خرما افطار می‌کنند. در روایات اسلامی نیز افطار کردن با خرما فضیلت بسیاری دارد.
  • خرما غنی از فیبر خوراکی است. فیبر کلسترول مضر موجود در روده‌ها را جذب می‌کند و نتیجتاً سطح کلسترول مضر خون را کاهش می‌دهد. لذا خرما غشاء مخاط روده بزرگ را از مواد شیمیایی سرطان‌زا محافظت می‌کند.
  • خرما آنتی‌اکسیدان‌های مفیدی موسوم به تانین دارد. تانین‌ها خاصیت ضدعفونی، ضدالتهاب و ضدخونریزی دارند.

خرما ضدسرطان و مفید برای بینایی

  • خرما ویتامین آ نیز دارد. ویتامین آ خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد و برای سلامت بینایی ضروری است. ضمنا برای سلامت پوست و مخاط نیز سودمند است. طبق برخی پژوهش‌ها مصرف میوه‌های طبیعی غنی از ویتامین‌ آ با سرطان ریه و دهان نیز مقابله می‌کند.
  • خرما ماده‌ای موسوم به ژآگزانتین دارد که جذب لکه زرد شبکیه چشم می‌شود. برخی تحقیقات نشان داده‌اند، این ماده مانند سپری، چشم را از پرتوهای فرابنفش محافظت و با عارضه تباهی لکه زرد شبکیه که مخصوصا در سنین پیری رخ می‌دهد مقابله می‌کند.
  • خرما منبع خوبی برای تامین آهن است. صد گرم خرما ۰.۹ میلی‌گرم آهن دارد. آهن از اجزای مهم هموگلوبین در گلبول‌های قرمز خون است.
  • خرما پتاسیم فراوانی دارد. مثلا صد گرم خرمای مجول ۶۹۶ میلی‌گرم پتاسیم دارد. پتاسیم عنصر مهم سلول‌هاست و به تنظیم نرخ تپش قلب و فشار خون کمک می‌کند. لذا مصرف پتاسیم کافی با حملات قلبی و عروقی و سکته قلبی مقابله می‌کند.
  • خرما همچنین مواد معدنی مختلفی مثل کلسیم، منگنز، مس و منیزیم دارد. کلسیم برای استحکام استخوان‌ و دندان، کشش ماهیچه‌‌ای و انعقاد خون و انتقال پیام‌های عصبی ضروری است. منگنز از عوامل مهم در تولید آنزیم انتی‌اکسیدان سوپراکسید دیسموتاس است. مس نیز برای تولید گلبول‌های قرمز خون لازم است و منیزیم در رشد استخوان‌ها نقش مهمی دارد.
  • ویتامین کا و ویتامین‌های گروه ب نیز در خرما یافت می‌شوند. خرما پیریدوکسین، نیاسین، اسید پانتوتنیک و ریبوفلاوین دارد. این ویتامین‌ها در سوخت‌وساز کربوهیدرات‌ها، پروتئین و چربی‌ها لازمند. ویتامین کا نیز در سوخت‌وساز استخوان اهمیت دارد و یکی از عوامل متعدد در انعقاد خون است.

 خرمای مجول
خرمای مجول

جدول ارزش غذایی خرما

این جدول، ارزش غذایی ۱۰۰ گرم خرمای مجول و ۱۰۰ گرم خرما دگلت را نشان می‌دهد.

ارزش غذایی۱۰۰ گرم خرما مجول۱۰۰ گرم خرما دقلت (دگلت)
انرژی (کیلوکالری)۲۷۷۲۸۲
کربوهیدرات‌ها (گرم)۷۴.۹۷۷۵.۰۳
پروتئین (گرم)۱.۸۱۲.۴۵
چربی کل (گرم)۰.۱۵۰.۳۹
کلسترول (میلی‌گرم)۰۰
فیبر خوراکی (گرم)۶.۷۸
قندها۶۶.۴۷۶۳.۳۵
ویتامین‌ها
فولات‌ها (میکروگرم)۱۵۱۹
ب۳ / نیاسین (میلی‌گرم)۱.۶۱۱.۲۷۴
ب۵ / اسید پانتوتنیک (میلی‌گرم)۰.۸۰۵۰.۵۸۹
ب۶ / پیریدوکسین (میلی‌گرم)۰.۲۴۹۰.۱۶۵
ب۲ / ریبوفلاوین (میلی‌گرم)۰.۰۶۰.۰۶۶
ب۱ / تیامین (میلی‌گرم)۰.۰۵۰.۰۵۲
ویتامین آ (میکروگرم)۷۰
ویتامین ث (میلی‌گرم)۰۰.۴
ویتامین کا (میکروگرم)۲.۷۲.۷
الکترولیت‌ها
سدیم (میلی‌گرم)۱۲
پتاسیم (میلی‌گرم)۶۹۶۶۵۶
مواد معدنی
کلسیم (میلی‌گرم)۶۴۳۹
مس (میلی‌گرم)۰.۳۶۲۰.۲۰۶
آهن (میلی‌گرم)۰.۹۱.۰۲
منیزیم (میلی‌گرم)۵۴۴۳
منگنز (میلی‌گرم)۰.۲۹۶۰.۲۶۲
فسفر (میلی‌گرم)۶۲۶۲
سلنیوم (میکروگرم)۳
روی (میلی‌گرم)۰.۴۴۰.۲۹

همان‌گونه که از جدول پیداست، میزان مواد مغذی مختلف در خرمای مجول و دگلت خیلی متفاوت نیست. مثلا خرمای مجول پتاسیم و کلسیم نسبتا بیشتری دارد، ضمنا اندکی ویتامین آ نیز در آن یافت می‌شود. در سوی دیگر، خرمای دگلت برای مثال کالری، پروتئین و فیبر نسبتا بیشتری دارد. اما همانطور که گفته شد، تفاوت آن‌ها بسیار اندک است.

هشدار: حساسیت یا آلرژی به خرما کمتر اتفاق می‌افتد. افرادی که به پالم خرما حساسیت دارند، باید از مصرف آن بپرهیزند.

نگهداری خرما

خرمای خشک یا کم‌رطوبت، در خنکای عادی اتاق و درون ظرف دربسته طوری که هوا وارد آن نشود، تا ماه‌ها سالم می‌ماند. اما خرمای مضافتی که در ایران نیز رایج‌تر است معمولا زودتر فاسد و ترشیده می‌شود و لذا بهتر است زودتر خورده شود.


مقالات مشابه: خواص میوه‌‌ها، سبزی‌ها و خوراکی‌ها

ادویه‌ (هفت نوع)اسفناجآناناسانجیر
بادمجانپرتقال و لیمو و نارنگیپیاز (قرمز و زرد و سفید)تخم گشنیز
ترب کوهیترخونتمر هندیتمشک
خردل (دانه و گیاه)عنابعدس و دال عدسفلفل دلمه‌ (سبز، قرمز و زرد)
کاهوکدو حلواییکدو سبزکلم (سفید و قرمز)
گردوگل‌کلمگلابیگوجه فرنگی پخته و خام
لوبیا (پنج نوع)مارچوبهخواص موزنارگیل
 نخود پخته

رتبه بندی این مطلب از نظر شما

2/5 (1)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *