خواص گردو و جدول ارزش غذایی آن – ویتامین‌ها و مواد معدنی

خواص گردو

خوردن گردو در زمستان توصیه شده است زیرا کلیه‌ها را گرم می‌کند. همچنین خوردن آن با پنیر در شب مفید است. گردو ویتامین‌ها و مواد معدنی فراوانی دارد که برای سلامت پوست و قلب و عروق مفید است. گردو با این‌که پرکالری و پرچرب است اما چربی‌ها مفیدی دارد که برای سلامتی ضروری هستند. فسنجان را می‌توان معروف‌ترین غذای ایرانی دانست که در تهیه آن گردو به‌کار می‌رود. در ادامه، فواید و خواص گردو بیان می‌شود. همچنین جدول ارزش غذایی گردو از جمله میزان ویتامین‌ها و مواد معدنی آن ارائه خواهدشد.


فواید و خواص گردو

در حدیثی منسوب به امام علی علیه‌السلام می‌خوانیم که خوردن گردو در گرمای شدید حرارت بدن و زخم‌های تن را تحریک می‌کند، اما خوردن آن در زمستان کلیه‌ها را گرم می‌کند و سرما را دفع می‌کند (ماخذ). همچنین از مجموع برخی روایات چنین استنباط شده است که بهتر است پنیر شب هنگام و با گردو خورده شود (ماخذ).

در طب سنتی ایرانی، طبع گردو گرم و خشک است. مصرف گردو در فصول سرد توصیه شده است زیرا گرمازا است. گردوی بریان شده برای رفع سرفه‌‌های ناشی از سرما مفید است. از نظر طب سنتی ایرانی، انار ترش، سکنجبین و ترشی‌های طبیعی از مصلحات گردو هستند که طبع آن را تعدیل می‌کنند.


گردو در غذاهای ایرانی

گردو از دانه‌های خوراکی قدیمی در سفره ایرانی‌هاست. ایرانی‌ها از دیرباز گردو را به‌صورت آجیل یا همراه با پنیر و یا به‌صورت پخته در غذاهای مختلف به‌کار برده‌اند. امروزه فسنجان معروف‌ترین غذایی است که در آن از گردو استفاده می‌شود. گردو در برخی از نان‌ها و شیرینی‌های خوشمزه ایرانی نیز به‌کار می‌رود که قرابیه گردویی و نان گردویی از آن جمله‌اند. برخی از غذاهای ایرانی که با گردو تهیه می‌شوند چنین هستند:


یافته‌های پژوهشی درباره خواص گردو

گردو برای قلب و عروق و دستگاه گردش خون مفید است. گردو با کاهش کلسترول مضر خون و افزایش اسیدهای چرب امگا ۳ در گلبول‌های قرمز خون کیفیت خون را ارتقا می‌دهد. یافته‌های پژوهشی درباره تاثیر مصرف گردو بر فشار خون متفاوت است. برخی از آن‌ها مصرف گردو را در تنظیم فشار خون موثر دانسته و برخی دیگر آن را بی‌اثر دانسته‌اند. شاید علت تفاوت این نتایج، تفاوت نوع گردوها و میزان مواد معدنی هر نوع از آن‌هاست. در کل، گردو پتاسیم، کلسیم و منیزیم فراوانی دارد و این سه ماده معدنی برای تنظیم فشار خون مفیدند. همچنین تحقیقات متعددی نشان داده‌اند که اسیدهای چرب امگا ۳ که در گردو نیز فراوان است، برای تنظیم فشار خون مفید هستند.

ضمنا برخی تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف ۲۸ تا ۵۷ گرم گردو در روز برای مبتلایان به دیابت نوع ۲ مفید است.

کوتاه درباره خواص گردو

  • گردو کالری فراوانی دارد و لذا گزینه خوبی برای تامین انرژی است. گردو سرشار از مواد معدنی و مغذی، آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌هایی است که برای سلامتی ضروری هستند.
  • برخی تحقیقات نیز نشان داده‌اند که گردو برای تقویت حافظه و فرآیندهای شناختی مغز مفید است.
  • متخصصان تغذیه می‌گویند، گردو کلسترول خوب خون (اصطلاحا HDL) را افزایش و کلسترول مضر خون (اصطلاحا LDL) را کاهش می‌دهد.
  • پژوهش‌ها نشان می‌دهند افرادی که غذاهای‌شان اسیدهای چرب اشباع‌نشده مونو (mono-unsaturated fatty acids و اسیدهای چرب امگا ۳ فراوانی دارد، احتمالا کمتر به بیماری‌های قلبی و عروقی و سکته دچار می‌شوند.
  • مواد مغذی گردو می‌تواند برای سلامتی استخوان‌ها سودمند باشند.
  • مطالعات نشان می‌دهند که اسیدهای چرب n-3 به‌سبب اثر ضدالتهاب‌شان می‌توانند در کاهش فشار خون و جلوگیری از بیماری‌ سرخرگ‌های اکلیلی (کرونری) و سکته و پیش‌گیری از برخی سرطان‌ها موثر باشد.
  • طبق برخی یافته‌های پژوهشی، مصرف حدود ۸۵ گرم گردو در روز می‌تواند خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها را کاهش ‌دهد.
  • گردو حاوی ترکیبات مفید متعددی است که طبق برخی یافته‌ها برای مقابله با سرطان‌ها، پیری، التهاب و بیماری‌های دستگاه عصبی موثر است.
  • شماری از دانشمندان دانشگاه اسکرانتون پنسیلوانیا می‌گویند، گردو از جمله دانه‌های خوراکی‌ای است که بیشترین آنتی‌اکسیدان‌های پلی‌فنولین را داراست. این آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند رادیکال‌های مضر را جذب و نابود کنند.
  • گردو همچنین سرشار از ویتامین ای (E) است. ویتامین ای از آنتی‌اکسیدان‌های ضروری برای محافظت از غشاء سلولی و سلامت پوست است.
  • ضمنا برخی از ویتامین‌های گروه ب مثل ریبوفلاوین، نیاسین، تیامین، اسید پانتوتنیک، فولات‌ها و ویتامین ب ۶ نیز در گردو یافت می‌شود.
  • گردو سرشار از منگنز و مس است. همچنین پتاسیم، کلسیم، آهن، منیزیم، روی و سلنیوم نیز دارد. مس، روی و سلنیوم از عوامل موثر در تولید برخی آنزیم‌های مهم هستند.
  • روغن گردو معطر و خوش‌طعم است و لذا در آشپزی نیز از آن استفاده می‌شود. ضمنا روغن گردو با نگهداشتن رطوبت پوست از خشک شدن آن جلوگیری می‌کند.

جدول ارزش غذایی گردو

این جدول، ارزش غذایی ۱۰۰ گرم گردوی خام از جمله کالری، ویتامین‌ها و مواد معدنی آن را نشان می‌دهد

ارزش غذاییدر ۱۰۰ گرم گردوی خام
انرژی (کیلوکالری)۶۵۴
کربوهیدرات‌ها (گرم)۱۳.۷۱
پروتئین (گرم)۱۵.۲۳
چربی کل (گرم)۶۵.۲۱
کلسترول (میلی‌گرم)۰
فیبر خوراکی (گرم)۶.۷
ویتامین‌ها
فولات‌ها / ب ۹ (میکروگرم)۹۸
نیاسین / ب۳ (میلی‌گرم)۱.۱۲۵
اسید پانتوتنیک / ب ۵ (میلی‌گرم)۰.۵۷۰
پیریدوکسین / ب ۶ (میلی‌گرم)۰.۵۳۷
ریبوفلاوین / ب ۲ (میلی‌گرم)۰.۱۵۰
تیامین / ب ۱ (میلی‌گرم)۰.۳۴۱
ویتامین آ (واحد)۲۰
ویتامین ث (میلی‌گرم)۱.۳
ویتامین ای (میلی‌گرم)۲۰.۸۳
ویتامین کا (میکروگرم)۲.۷
الکترولیت‌ها
سدیم (میلی‌گرم)۲
پتاسیم (میلی‌گرم)۴۴۱
مواد معدنی
کلسیم (میلی‌گرم)۹۸
مس (میلی‌گرم)۱.۵
آهن (میلی‌گرم)۲.۹
منیزیم (میلی‌گرم)۱۵۸
منگنز (میلی‌گرم)۳.۴
فسفر (میلی‌گرم)۳۴۶
سلنیوم (میکروگرم)۴.۹
روی (میلی‌گرم)۳.۰۹
جدول ارزش غذایی گردو

خرید و نگهداری گردو

گردو اگر درست پرورده و درست نگهداری شده باشد، مدتی طولانی در پوسته خود سالم می‌ماند. توصیه شده است هنگام خرید گردوی پوسته‌دار توجه کنید که دانه‌ها باید نسبتا سنگین باشند که نشان می‌دهد مغز گردو سالم است و خشک نشده است. در صورت خرید مغز گردو، راحت‌تر می‌توانید به سالم بودن‌شان پی ببرید.

مغز گردو در جای خنک و خشک تا ماه‌ها سالم می‌ماند. گردوی پوسته‌دار باید درون محفظه دربسته و درون یخچال نگهداری شود تا فاسد نشود.

هشدار درباره حساسیت به گردو: برخی افراد به گردو حساسیت دارند و در صورت مصرف گردو ممکن است به دل‌درد، استفراغ، سوزش لب و گلو و تنگی نفس دچار شوند. توصیه شده است که این افراد از مصرف گردو بپرهیزند.

ماخذ تصویر ابتدای مقاله: gerdookar.ir


مطالب مشابه:

رتبه بندی این مطلب از نظر شما

4/5 (1)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *