خواص پیاز قرمز سفید و زرد و جدول ارزش غذایی و مواد مغذی آن‌ها

خواص پیاز قرمز سفید زرد

خواص پیاز قرمز سفید و زرد: پیاز در آشپزی و سفره ایرانی جایگاه‌ ویژه‌ای دارد. ایرانیان بسیاری از غذاهای خود را با پیاز خام میل می‌کنند. علاوه بر این، پیاز پخته و همچنین سرخ‌شده یا اصطلاحا پیاز داغ نیز جزء مهم بسیاری از غذاهای ایرانی از جمله خورش‌ها، آش‌ها و خوراک‌ها است. امروزه معمولا پیاز زرد، پیاز سفید و پیاز قرمز در ایران بیشتر رواج دارد. لذا در ادامه، خواص پیاز قرمز، سفید و زرد و جدول ارزش غذایی آن‌ها ارائه خواهدشد.


خواص پیاز (قرمز سفید و زرد و…)

  • پیازها کلاً کالری و چربی بسیار کم اما فیبر خوراکی فراوان دارند.
  • طبق برخی تحقیقات، برخی از ترکیبات شیمیایی گیاهی پیاز خواص ضد سرطان و ضددیابت دارند و سطح قند خون را کاهش می‌دهند.
  • برخی پژوهش‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهند که ماده آلیسین در پیاز به کاهش تولید کلسترول در سلول‌های کبد کمک می‌کند. همچنین خواص ضدباکتری، ضدویروس و ضدقارچ دارد.
  • آلسیسن همچنین با انتشار اکسید نیتریک، خشکی رگ‌های خونی و نتیجتاً فشار خون کل را کاهش می‌دهد. همچنین از تشکیل لخته‌های خون و انسداد عروق ناشی از آن جلوگیری می‌کند. تمام این‌ها ربسک کلی ابتلا به بیماری سرخرگ کرونری، بیماری سرخرگ محیطی و سکته را کاهش می‌دهد.
  • پیاز کرومیوم فراوانی دارد. کرومیوم ماده‌ای معدنی است که کمک می‌کند بافت‌های سلولی به‌درستی به سطح انسولین در خون پاسخ دهند. لذا عملکرد انسولین را تسهیل و سطح قند خون در بیماران دیابتی را کنترل می‌کند.
  • پیاز همچنین به‌سبب برخورداری از برخی ترکیبات خاص خاصیت ضدالتهاب، ضدسرطان و ضددیابتی دارد.
  • پیاز ویتامین ث و منگنز دارد. منگنز از عوامل موثر در ساخت آنتی‌اکسیدان‌هایی است که به‌سبب خاصیت ضدالتهاب‌شان به بهبود سرماخوردگی و آنفولانزا کمک می‌کنند.
  • ویتامین‌های گروه ب از دیگر مواد مفید در پیاز است. ویتامین ب ۶ در بهبود عملکرد مغز نقش مهمی دارد.

هشدار: وقتی پیاز را خرد می‌کنید، گازی موسوم به سولفید آلیل از آن منتشر می‌شود که می‌‌تواند پوست، مخاط و چشم‌ها را ملتهب کند و بسوزاند. گاز سولفید آلیل وقتی با آب یا رطوبت آمیخته شود، به اسید سولفوریک تبدیل می‌شود. بیشترین میزان سولفید آلیل پیاز در بخش‌های انتهایی آن و به‌ویژه در انتهای ریشه‌های آن است. اگر پیاز را پیش از پوست کندن چند دقیقه در آب سرد نگه دارید، اثر التهاب‌آور آن کاهش می‌یابد.


جدول ارزش غذایی و خواص پیاز قرمز و سفید و زرد

در این جدول، ارزش غذایی و خواص پیاز قرمز و سفید و زرد با هم مقایسه شده است. (پیازها اندکی ویتامین نیز دارند که ویتامین ث از آن جمله است. در مآخذ، دقیقا به میزان ویتامین‌ها در پیازها و نیز به میزان ویتامین ث پیاز سفید اشاره نشده بود.)

انرژی و مواد مغذایپیاز زردپیاز سفیدپیاز قرمز
انرژی (کیلوکالری) 38 35 44
کربوهیدارت‌ها (گرم)۸.۶۱۷.۷۹.۹
پروتئین (گرم)۰.۸۰.۹۰.۹
چربی کل (گرم)۰.۱۰.۱۰.۱
کلسترول (میلی‌گرم)۰۰۰
فیبر خوراکی (گرم)۱.۹۱.۲۲.۲
ویتامین‌ها
ویتامین ث (میلی‌گرم)۸.۲ – 8.1
الکترولیت‌ها
سدیم (میلی‌گرم)۱.۰۰۲.۰۰۱.۰۰
پتاسیم (میلی‌گرم)۱۸۲.۰۰۱۴۱.۰۰۱۹۷.۰۰
مواد معدنی
کلسیم (میلی‌گرم)۱۵.۰۰۲۱.۰۰۱۷.۰۰
مس (میلی‌گرم)۰.۰۳۵۰.۰۴۷۰.۰۵۸
آهن (میلی‌گرم)۰.۲۸۰.۱۵۰.۲۴
منیزیم (میلی‌گرم)۹.۰۰۹.۳۰۱۱.۴۰
منگنز (میلی‌گرم)۰.۱۴۴۰.۰۹۹۰.۱۱۹
فسفر (میلی‌گرم)۳۴.۰۰۲۹.۰۰۴۱.۰۰
روی (میلی‌گرم)۰.۲۰۰.۱۲۰.۱۷

نکاتی درباره ارزش غذایی و خواص پیاز قرمز

همان‌طور که در جدول نیز درج شده است، کالری پیاز قرمز کمی بیش از پیاز سفید و زرد است، اما همانطور که گفته شد، همه پیازها کلا غذای بسیار کم‌کالری و بسیار کم‌چربی هستند. پیاز قرمز کربوهیدرات‌ها، فیبر، منیزیم و فسفر نسبتا بیشتری دارد. هر ۱۰۰ گرم پیاز قرمز خام به‌ترتیب ۸ درصد و ۴ درصد از نیاز روزانه انسان به فیبر و کربوهیدرات‌ها را تامین می‌کند. همچنین با مصرف ۱۰۰ گرم پیاز خام قرمز به‌ترتیب ۳ درصد و ۶ درصد از نیاز روزانه انسان به منیزیم و فسفر تامین می‌شود.

نکاتی درباره ارزش غذایی و خواص پیاز سفید

کالری پیاز سفید حتی از پیاز زرد و قرمز نیز کمتر است. همچنین در مقایسه با دو پیاز دیگر کربوهیدارت‌ها، پتاسیم و فسفر نسبتا کمتری دارد. اما در عوض، کلسیم آن بیشتر است. صد گرم پیاز سفید خام ۲۱ میلی‌گرم کلسیم دارد که ۲ درصد نیاز روزانه انسان به این ماده معدنی را تامین می‌کند.

نکاتی درباره ارزش غذایی و خواص پیاز زرد

کالری، کربوهیدارت‌ها، فیبر و فسفر پیاز زرد بیشتر از پیاز سفید اما کمتر از پیاز قرمز است. پیاز زرد همچنین کمتر از دو پیاز دیگر کلسیم و منیزیم دارد، اما آهن، منگنز و روی آن اندکی بیشتر است.


خرید، نگهداری و مصرف پیاز

پیاز خام در همه فصل‌ها یافت می‌شود. بسته به نوع پیاز طعم برخی از آن‌ها تند، برخی شیرین و برخی ملایم است.

پیاز خام همین‌ که پوست گرفته و خرد شد باید مصرف شود.

هنگام خرید دقت کنید که پیازها تازه باشند. پیازها نباید کپک یا لکه سیاه داشته باشند زیرا نشانه نوعی آفت قارچی است. پیازها نباید نرم و وارفته باشند. از خرید پیاز نرم و آبکی خودداری کنید زیرا نشانه فساد پیاز است.

پیاز را در جای خنک و تاریک و دور از رطوبت نگاه دارید تا مدت بیشتری تازه بماند. پیاز را در یخچال هم می‌توان نگاه داشت اما در این‌صورت همین‌که آن‌ را از یخچال خارج کردید، باید مصرف کنید، زیرا در دمای عادی خانه زود می‌پژمرد.

برای پوست کندن پیاز، دو یا سه لایه خارجی آن را جدا کنید.


مقالات مشابه:

رتبه بندی این مطلب از نظر شما

4.5/5 (2)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *