خواص انار شیرین و ترش: فواید، ویتامین‌ها و جدول ارزش غذایی

خواص انار شیرین و ترش

خواص انار شیرین و ترش: انار به‌ویژه اگر با پیه آن خورده شود، معده را پاک می‌کند و برای ذهن مفید است. پیه انار، همان پرده سفید و نازکی است که روی دانه‌ها کشیده شده است. این میوه در انار در فرهنگ غذایی ایران جایگاه‌ خاصی دارد. طبع انار در طب سنتی ایرانی سرد و خشک است و هرچه شیرین‌تر باشد طبع آن معتدل‌تر است. ارتفاع درخت انار حدود ۵ تا ۸ متر است و در نواحی گسترده‌ای از ایران، هند و مدیترانه کشت می‌شود. دانه‌های انار، شیرین، ترش یا ملس هستند و رنگ‌شان قرمز، صورتی و گاهی سفید است. در این مطلب، خواص انار اعم از انار شیرین و انار ترش و نیز جدول ارزش غذایی انار ارائه خواهدشد. همچنین درباره عوارض آن در مواقع خاص و نیز درباره نحوه نگهداری انار نکاتی بیان خواهدشد.

در روایاتی منسوب به معصومین علیهم‌السلام آمده است که انار را با پیه آن بخورید، زیرا هم معده را پاک می‌کند و هم بر ذهن می‌افزاید (ماخذ احادیث: ۱ و ۲).

انار در غذاهای ایرانی

ایرانی‌ها با انار غذاهای مختلفی تهیه می‌کنند و رب انار نیز جزء لاینفک غذاهایی مثل فسنجان محسوب می‌شود. برخی از غذاها و خوراکی‌هایی که با انار تهیه می‌شوند چنین هستند:


خواص انار شیرین و ترش در طب سنتی ایرانی

به‌نوشته سایت طبایع، از نظر طب سنتی ایرانی، طبع انار سرد و خشک است و هرچه ترش‌تر باشد، سردی و خشکی آن بیشتر است.

خواص و عوارض انار ترش

انار ترش قابض‌تر است، گرما و صفرا را کاهش و درنتیجه تپش قلب را بهبود می‌دهد. انار هرچه ترش‌تر باشد، با تیزی صفرا بهتر مقابله می‌کند و برای کبد و معده گرم مناسب‌تر است. آب انار ترش نیز برای رفع تب مفید است. اما افراط در خوردن انار ترش برای معده و روده مضر است. انار ترش برای افراد سردمزاج، افرادی که یبوست دارند و افرادی که سرفه می‌کنند، مناسب نیست. ضمنا انار ترش فشار خون را کاهش می‌دهد، پس کسانی که فشار خون‌شان پایین است نباید در خوردن آن افراط کنند. کسانی که زخم معده دارند نیز باید از انار ترش بپرهیزند. مویز، مربای زنجبیل و انار شیرین از مصلحات انار ترش هستند.

خواص انار شیرین

سردی انار شیرین کمتر است. انار شیرین سوء هاضمه را رفع می‌کند. خوردن انار شیرین یا آب انار به‌ویژه اگر با پیه آن تهیه شده باشد، به‌علاوه شکر، برای اسهال صفرا و تقویت معده و یرقان و خارش سودمند است.

ضمنا جوشانده پوست انار برای درمان عفونت‌ها، زخم‌ها و آفت‌های دهان، هم‌چنین برای استحکام دندان و نیز برای تقویت لثه و بند آوردن خونریزی آن موثر است.


خواص انار شیرین و ترش

انار سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هاست و از دیرباز کاربرد درمانی داشته است. گفته می‌شود درخت انار اولین بار ۳۰۰۰ سال پیش از میلاد حضرت مسیح علیه‌السلام در ایران کشت می‌شده است.

از هزاران سال پیش، انار برای درمان برخی بیماری‌ها مثل اسهال و خون‌دماغ تجویز می‌شده است. هندی‌ها حتی آب انار را برای درمان آب‌مروارید به چشم می‌چکانند.

خواص انار شیرین و ترش: سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و مفید برای قلب

انار آنتی‌اکسیدان‌هایی دارد که گفته می‌شود با رادیکال‌های آزاد مقابله می‌کنند. رادیکال‌های آزاد سلول‌های مضری هستند که سرطانی می‌شوند. این میوه همچنین منبع خوب ویتامین ث و ویتامین ای و اسید فولیک است و لذا برای تقویت سیستم ایمنی بسیار خوب است. همچنین پلی‌فنول‌های فراوانی دارد. پلی‌فنول‌ها آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که با بیماری‌های مختلف مقابله می‌کنند. کاهش خطر بیماری‌های قبلی، کاهش خطر آلزایمر و کمک به سلامت پوست از دیگر خواص انار است.

ضمنا انار اجازه نمی‌دهد کلسترول مضر خون در رگ‌ها لخته شود و بدین‌سان به ارسال درست خون به قلب کمک می‌کند. برخی مطالعات نیز نشان داده‌اند که نوشیدن آب انار فشار خون سیتولیک را کاهش می‌دهد. منظور از فشار خون سیستولیک حداکثر فشاری است که خون انسان هنگام ضربان قلب به دیواره‌ رگ‌ها وارد می‌کند.

انار ضدسرطان

یکی از خواص مهم انار فنول‌های طبیعی آن است؛ الاگیتانین و فلاونوئیدها که در پالپ انار یافت می‌شوند، از آن جمله‌اند. این آنتی‌اکسیدان‌ها برای انسان بسیار مفیدند زیرا با حساسیت‌ها، مشکلات روده، عوامل سرطان‌زا و التهاب مقابله می‌کنند.

انار مفید برای پوست

بسیاری باور دارند که انار برای پوست مفید است و چین و چروک پوست را رفع می‌کند. برخی معتقدند که روغن دانه انار نیز برای بهبود زخم‌ها مفید است و جای زخم را بهبود می‌دهد.


کوتاه درباره خواص انار (شیرین و ترش و ملس)

  • صد گرم انار ۸۳ کیلوکالری انرژی تولید می‌کند که کمی بیش از سیب است. انار هیچ‌ چربی اشباع‌شده یا کلسترولی ندارد.
  • انار منبع خوبی برای تامین فیبر است. صدگرم انار ۴ گرم فیبر دارد. فیبر حرکات روده را تسهیل و گوارش را بهبود می‌دهد.
  • کارشناسان تغذیه اغلب برای کاهش وزن و تنظیم کلسترول خون خوردن انار را توصیه می‌کنند. کلاً مصرف مرتب میوه‌ها سیستم ایمنی و گردش خون را تقویت و از سرطان‌ها جلوگیری می‌کند.
  • آب انار ترکیباتی موسوم به الاگیتانین دارد که «گراناتین ب» و «پونیکالاجین» از آن جمله‌اند. مطالعات نشان داده‌اند که پونیکالاجین و تانین‌ها با زدودن رادیکال‌های آزاد مضر از خون، خطر بروز بیماری‌های قلبی را می‌کاهند.
  • انار منبع خوب ویتامین ث نیز است. مصرف میوه‌های حاوی ویتامین ث، سیستم ایمنی را تقویت می‌کند و کمک می‌کند تا بدن با عوامل عفونت‌زا مقابله کند.
  • طبق پژوهش‌ها مصرف مرتب انار همچنین برای مقابله با سرطان، دیابت و سرطان سلول‌های لنفاوی موثر است.
  • بسیاری از ویتامین‌های گروه ب مثل ویتامین ب ۵، ب۶ و نیز ویتامین کا و مواد معدنی مثل کلسیم، مس، پتاسیم و منگنز نیز در انار یافت می‌شوند.

جدول ارزش غذایی انار

این جدول، ارزش غذایی ۱۰۰ گرم انار خام را نشان می‌دهد. ستون‌ سوم جدول نشان می‌دهد که با خوردن ۱۰۰ گرم انار خام، چند درصد از نیاز روزانه انسان به مواد مغذی مختلف تامین می‌شود. این درصدها توسط سازمان غذا و داروی آمریکا تعیین شده‌اند. غذالند، توصیه‌های این سازمان را تایید یا رد نمی‌کند. این درصدها در جدول درج شده‌اند تا میزان مواد مغذی موجود در انار بهتر درک شود.

ارزش غذایی۱۰۰ گرم انار خامدرصد موادی که تامین می‌کند
انرژی (کیلوکالری)۸۳۴%
کربوهیدرات‌ها (گرم)۱۸.۷۱۴%
پروتئین (گرم)۱.۶۷۳%
چربی کل (گرم)۱.۱۷۶%
کلسترول (میلی‌گرم)۰۰%
فیبر خوراکی (گرم)۴۱۱%
ویتامین‌ها
فولات‌ها (میکروگرم)۳۸۹.۵%
نیاسین (میلی‌گرم)۰.۲۹۳۲%
اسید پانتوتنیک (میلی‌گرم)۰.۱۳۵۳%
پیریدوکسین (میلی‌گرم)۰.۰۷۵۶%
ریبوفلاوین (میلی‌گرم)۰.۰۵۳۴%
تیامین (میلی‌گرم)۰.۰۶۷۵.۵%
ویتامین آ (میکروگرم)۰۰%
ویتامین ث (میلی‌گرم)۱۰.۲۱۷%
ویتامین ای (میلی‌گرم)۰.۶۴%
ویتامین کا (میکروگرم)۱۶.۴۱۴%
الکترولیت‌ها
سدیم (میلی‌گرم)۴۰%
پتاسیم (میلی‌گرم)۲۳۶۵%
مواد معدنی
کلسیم (میلی‌گرم)۱۰۱%
مس (میلی‌گرم)۰.۱۵۸۱۸%
آهن (میلی‌گرم)۰.۳۴%
منیزیم (میلی‌گرم)۱۲۳%
منگنز (میلی‌گرم)۰.۱۱۹۵%
فسفر (میلی‌گرم)۳۶۵%
سلنیوم (میلی‌گرم)۰.۵۱%
روی (میلی‌گرم)۰.۳۵۳%

نگهداری انار

انار اگر به‌موقع چیده نشود، پوستش تغییر رنگ می‌دهد و رنگ و بافتش ظاهری فلزمانند به‌خود می‌گیرد. اگر انار دیر چیده شود، دانه‌های آن سفت و میوه فاسد می‌شود. پوست انار سالم معمولا سفت و سرخ است. انار در جای خنک و تاریک و در دمای عادی اتاق ۵ تا ۸ روز و در یخچال حدود دو هفته سالم می‌ماند.

مطالب مشابه: خواص میوه‌ها، سبزی‌ها و خوراکی‌ها

اسفناجانجیربادامبادمجان
پرتقال و لیمو و نارنگیپیاز (قرمز و زرد و سفید)تخم گشنیزترب کوهی
ترخونتمر هندیتمشکخردل (دانه و گیاه)
خرماعنابعدس و دال عدسفلفل دلمه‌ (سبز، قرمز و زرد)
کاهوکدو حلواییکدو سبزکلم (سفید و قرمز)
گردوگلابیگوجه فرنگی پخته و خاممارچوبه
مارچوبهخواص موزنارگیلنخود پخته

خواص موز

رتبه بندی این مطلب از نظر شما

بدون امتیاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *