بهترین غذا برای سحری معرفی ۵۰ مورد با دستور پخت

سحری - غذالند

سحری، به‌عنوان وعده‌ای مهم در روزه گرفتن، نقش حیاتی در حفظ سلامتی و انرژی لازم برای روزه داران دارد. در ماه مبارک رمضان، که به عنوان ماه مهمانی خدا شناخته می‌شود، اهمیت صبحانه دو چندان می‌شود.

اهمیت و تاثیرسحری در روزه

سحری در این ماه می‌تواند به روزه‌داران کمک کند تا انرژی و توانایی لازم برای بقیه روز را داشته باشند، همچنین مهم است که دوره طولانی روزه‌داری را بدون هیچ گونه مشکلی بتوانند سپری کنند.از مشکلاتی که امکان دارد به وجود بیاید ضعف و بی حالی ، سردرد و سرگیجه هست.

همچنین باید به خاطر داشته باشیم روزه گرفتن بدون خوردن سحری عوارض شدید و زیادی دارد.

شناخت انواع سحری فرصت خوبی است تا از مواد غذایی سالم و انرژی‌بخش استفاده شود که به تأمین نیازهای بدن برای روزه می‌پردازد.

از نظر دینی نیز سحری، باعث برکت و بهره‌وری بیشتر در اعمال عبادی می‌شود و همچنین موجب قوام روزه دار می‌شود.

یک سحری موقی شامل :

  • مواد سرشار از پروتین و ویتامین مثل ماهی و مرغ ، تخم مرغ
  • مواد دسته سبزیجات ،سالاد ها
  • اجیل ها که منبا غنی ویتامین هستن
  • میوه برای تامین اب بدن وسرشار از انتی اکسیدان
  • موارد بالا باعث میشوند که شما حساس سیری در درازمدت داشته باشید
  • از مصرف غذا های چرپ بپرهیزید به جای ان سالادها رو امتحان کنید
  • غلات کامل حلوبات وسبزیجات دیر تر هضم میشوند.و باعث ایجاد حس سیری مشوند. زیرا دارای کربوهیدرات های پیچیده هست. برخلاف مواد قندی و… که از کربوهیدرات ساده تشکیل شده اند.
  • مایعات زیاد بنوشید که بدن دچار کم آبی نشود.
  • مصرف ادویه باعث در سحری باعث حس تشنگی و گرسنگی میشود. باید میزان مصرف ان کنترل شود
سحری - غذالند

از خوردن چه چیزهای اجتناب کنیم

  • در وعده سحر بایستی از مصرف چای پررنگ و قهوه خود داری شود، زیرا مصرف آن‌ها ممکن است مضر باشد و باعث دفع مایعات بدن شود.
  • بهتر است مصرف نوشابه را هم تا حد امکان کاهش داد.
  • دلیل اینکه به مصرف سبزیجات توصیه مشود به خاطر این که باعث جذب آب توسط دستگاه گوارش می‌شود. وقتی سبزیجات با آب ترکیب می‌شوند، ماده ای ژلی مانند شکل می‌گیرند که باعث نگهداری آب در بدن و جلوگیری از دفع زودتر آب می‌شود. به همین دلیل، ترکیب غذای سحری باید غنی از مواد مانند سبزیجات و میوه‌ها باشد.
  • گوشت‌های خیلی سرخ‌شده مثل کباب ها که باعث حس تشنگی شدید می شوند
  • مواد فراوری شده مثل سوسیس، کالباس
  • شیرنی های خیلی شیرین و پرقند مثل زولبیا و بامیه و مواد حاوی خامه‌ و کیک‌های چرب و سنگین البته کیک و شیرینی های سبک که مخصوص صبحانه هست به خاطر قند و چرپی خیلی پایین مشکلی ندارند
  • از مواد چرب دیگر که نباید مصرف شود سس مایونز
  • برخی از غذاها می‌توانند منجر به احساس سنگینی در طول روز شوند. چند مورد ان ها ماکارانی، آش رشته، سالاد الویه و…هست که در وعده سحر به طور کلی توصیه نمی‌شود.

تصور بر این است که وعده سحری بایستی حاوی انرژی زیاد باشد، پس باید غذاهای چرب مصرف کرد. کاملا اشتباه هست چون پس از مصرف آنها، تشنگی شدید به وجود می یاید که این موجب مشکلات می‌شود.

از سوی دیگر، برخی افراد مصرف مواد قندی را ترجیح می‌دهند که مصرف بالای آنها در یک وعده غذایی باعث افزایش ناگهانی هورمون انسولین در خون شود و باعث کاهش ناگهانی قند خون شد. این ممکن است عوارضی چون سرگیجه، بی حالی، پرخاشگری، عصانیت و ضعف ناگهانی را به همراه داشته باشد. همچنین، از خوردن غذاهای دارای پروتئین بسیار بالا و سرخ شده باید خودداری کرد.

پیشنهاد غذا و نوشیدنی برای سحری رمضان

با توجه به موارد بالا در وعده سحر ماه رمضان، مصرف پروتئین‌ها بسیار حائز اهمیت است. تخم‌مرغ، به عنوان یک منبع غنی از پروتئین، می‌تواند به شما کمک کند تا دیرتر احساس گرسنگی کنید.

سحری - غذالند

پیشنهاد غذالند برای غذا با تخم مرغ شما همراه دستورپخت

سحری - غذالند

غذاهای حاوی حبوبات و پروتین وسبزیجات با دستور پخت

میوه‌هایی مانند هندوانه، توت، فرنگی، هلو، پرتقال و صیفی‌جاتی مانند خیار، کاهو، اسفناج و کرفس بسیار کمک‌کننده برای تامین آب بدن هستند. می‌توانید با تهیه یک سالاد شاداب از این میوه‌ها و صیفی‌جات، از تمام فواید آن‌ها لذت ببرید و نوش جان کنید.

سحری - غذالند

غذای های خوراک ،خورشت ها به همراه دستور پخت

در وعده سحر، توصیه می‌شود از غذاهایی که خصوصیات رطوبتی دارند استفاده کنید. برای مثال، می‌توانید از خورشت‌هایی مانند آلو اسفناج که خصوصیت لینت مزاج و رطوبتی دارند استفاده کنید. همچنین توصیه می‌شود سبزی پلو را مصرف کنید، زیرا این پلو هم همین خواصیت را دارد.

سحری - غذالند

حلیم و آش وحبوبات

حلیم یکی از غذاهای محبوب و مقوی است که از سفره‌های افطار و سحری ایرانی ها حذف نمی‌شود. این غذا سرشار از منیزیم، فیبر و پتاسیم است و می‌تواند از گرسنگی در طول روز پیشگیری کند.

سحری - غذالند

ماست و لبنیات و آجیل

ماست یک انتخاب خوب برای وعده سحری است. زیرا این محصول غذایی حاوی مواد مغذی مانند پروتئین، کلسیم، ید و ویتامین‌های گروه B است. همچنین، می توان ان را با میوه‌ها و غلات ترکیب کرد.متواند برای وعده سحری ایده‌آل باشد.

از جمله مواد غذایی مهم در وعده سحری ماه رمضان مغزها و آجیل‌ها هستند، که می‌توانند به تنهایی یک وعده غذایی کامل را تشکیل دهند.

از مقالات مشابه میتوان به

ماست میوهای - غذالند

اوتمیل و فرنی

یکی ازخوراکی های مفید برای صبحانه هستند.که معمولا یک پیش غذا برای افطار هست اما یک بار برای سحر ان را امتحان کنید تا عاشقش شوید. چون سبک ولذیذ هست .

اوتمیل پروتین زیادی دارد وبسیار راحت وسریع اماده می شود

سحری - غذالند

 

نوشیدنی های مناسب برای سحری و رفع تشنگی

سحری - غذالند

اگه شماهم پیشنهادی برای سحری درماه رمضان دارین ممنون میشیم نظرتون رو زیر این مقاله برامون بنویسین

رتبه بندی این مطلب از نظر شما

بدون امتیاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *