غذاهای ساده مقوی سریع و ارزان ایرانی با مواد کم (قسمت اول)

عدسی کرمانشاه غذالند صبحانه

غذاهای ساده مقوی سریع و ارزان ایرانی پرشمارند. گاهی برای آشپزی وقت چندانی ندارید. گاهی هم مواد لازم برای پخت غذای موردنظرتان در دسترس نیست. بسیاری از غذاها نیز چون گوشت لازم دارند، پرهزینه‌اند. شاید این‌طور مواقع از خود بپرسید که برای ناهار یا شام چه غذایی باید درست کنید که سالم و ساده و سریع و مقوی و ارزان باشد. خدا را شکر هنر آشپزی ایرانی مملو از غذاهایی است که هم مقوی و خوشمزه‌اند و هم می‌توان آن‌ها را با هزینه کم و طی مدتی کوتاه آماده کرد. در قسمت اول این مطلب، چند غذای مقوی و ساده و ارزان به شما پیشنهاد می‌شود. شاید وقتی فرصت آشپزی نداشتید یا در پی پخت غذای ساده و مقوی و سریعی بودید، این مطلب به کارتان بیاید. در این فهرست سعی شده است ساده‌ترین شکل پخت هر غذا بیان شود. اما برخی از این غذاها را می‌توان با مواد بیشتری نیز طبخ کرد.

غذاهای ساده و سریع ایرانی: مقوی و ارزان با مواد کم (قسمت دوم)


کشک بادمجان (غذاهای ساده و مقوی و سریع)

معرفی غذاهای ساده مقوی سریع و ارزان ایرانی: کشک بادنجان
کشک بادنجان

کشک بادمجان یکی از غذاهای مقوی و ساده و ارزان و سریع ایرانی است. بادمجان‌ را پس از پوست کندن در کمی روغن سرخ می‌کنید. پس از افزودن موادی مثل سیر و پیاز طبق دستور، آن را در کمی آب‌ می‌پزید و سپس مخلوط نهایی را می‌کوبید. در پایان، آن را با مقداری کشک میل کنید. چون سیر و بادمجان هر دو طبع سردی دارند می‌توان با کمی گردو یا نعناع طبع آن را تعدیل کرد.

دستور پخت کشک و بادمجان

کدو با ماست (غذاهای ساده و مقوی و سریع)

کدو با ماست، خوراک سالم، سریع، ارزان و بسیار خوشمزه‌ای است. کدوها را لایه‌لایه برش دهید. سپس آن‌ها را سرخ یا آب‌پز کنید. اگر دوست داشتید چند حلقه گوجه‌فرنگی هم به آن اضافه کنید. گوجه‌فرنگی اگر کمی گرما ببیند، مواد مغذی آن بهتر جذب می‌شود. در پایان به کدو، ماست اضافه و آن را با نان میل کنید. کدوی آب‌پز و ماست برای کاهش و تنظیم قند خون بسیار مفید است.

املت گوجه فرنگی (غذاهای ساده و مقوی و سریع)

معرفی غذاهای ساده مقوی سریع و ارزان ایرانی: املت گوجه فرنگی
املت گوجه فرنگی

واژه املت در اصل خارجی است و به شیوه پخت خاصی اشاره دارد. اما کدبانوها و آشپزهای خوش‌ذوق ایرانی املت را با ایجاد تغییراتی، به‌خوبی با طبع ایرانی سازگار کرده‌اند. برای پخت املت ساده، گوجه‌فرنگی را خرد کنید و آن را در تابه چرب تفت دهید. پس از آن‌که گوجه‌ها نرم شدند به آن تخم‌مرغ اضافه کنید. اگر فرصت داشتید، پیش از تفت دادن گوجه، ابتدا کمی پیاز و سیر سرخ کنید. افزودن پیاز سرخ کرده و سیر و کمی فلفل یا پودر فلفل به املت، به‌آن طعم کم‌نظیری می‌دهد.

پلو استانبولی (غذاهای ساده و مقوی و سریع)

معرفی غذاهای ساده مقوی سریع و ارزان ایرانی: پلو استانبولی
پلو استانبولی

استانبولی هرچند اصالتا غذای ایرانی نیست اما به‌جهت شباهتش با غذاهای ایرانی و سازگاریش با ذائقه مردم کشورمان به غذایی در سفره‌‌ ایرانیان تبدیل شده است. استانبولی یا دمی گوجه، یکی از ساده‌ترین پلوهایی است که در ایران طبخ می‌شود. برنج، سیب‌زمینی و گوجه فرنگی از جمله مواد اصلی استانبولی هستند. در صورت تمایل می‌توان مواد دیگری مثل پیاز و گوشت چرخ‌کرده هم به استانبولی اضافه کرد، اما برای پخت استانبولی ساده به آن‌ها نیازی نیست.

دم‌پختک (غذاهای ساده و مقوی و سریع)

معرفی غذاهای ساده مقوی سریع و ارزان ایرانی: دم‌پختک
دم‌پختک

دم‌پختک نیز غذای مقوی و ساده و سریع و ارزانی است که در بسیاری از نقاط کشور و به‌ویژه در تهران هواداران بسیاری دارد. برای تهیه دم‌پختک به پیاز سرخ‌کرده با زردچوبه، باقلای زرد خشک آب‌پز و برنج و اگر خواستید یک تخم‌مرغ نیم‌رو در آخر، نیاز دارید. گونه‌های دیگری از دم‌پختک را با ماش و گوجه و لوبیا چشم‌ بلبلی هم درست می‌کنند.

دستور پخت دمپختک

عدسی (غذاهای ساده و مقوی و سریع)

عدسی یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای ساده ایرانی است که به‌ویژه در فصل‌های سرد سال خیلی می‌چسبد. عدس را در آب بپزید. اگر خواستید یک سیب‌زمینی کوچک نیز در ظرف عدس بیاندازید تا غذا لعاب‌دار شود. در انتها با چاشنی‌ها و ادویه‌هایی مثل سرکه، آبلیمو، آب‌غوره و نمک و فلفل آن‌را غنی‌تر و خوش‌طعم‌تر کنید. عدسی اگر کمی آبکی باشد، بهتر است.

دستور پخت عدسی

قیساوا خرما (غذاهای ساده و مقوی و سریع)

معرفی غذاهای ساده مقوی سریع و ارزان ایرانی:  قیساوا خرما
قیساوا خرما

کسانی که غذاهای شیرین با طبع گرم را دوست دارند، احتمالا قیساوا خرما را که غذای سنتی آذربایجان است، دوست خواهندداشت. قیساوا در ساده‌ترین شکل خود شامل خرما است که هسته آن‌را می‌گیرند و در روغن تفت می‌دهند و سپس آن را با نان می‌خورند. می‌توانید به خرماها تخم‌مرغ نیم‌رو و حتی گردو هم اضافه کنید.

دستور پخت قیساوا خرما

بورانی اسفناج (غذاهای ساده و مقوی و سریع)

معرفی غذاهای ساده مقوی سریع و ارزان ایرانی: بورانی اسفناج
بورانی اسفناج

خوراک اسفناج نیز از مقوی‌ترین غذاهای ساده و ارزان ایرانی است. اسفناج سرشار از فیبر است و برای کاهش و تنظیم قند خون نیز بسیار مفید است. پاک کردن اسفناج چندان وقت‌گیر نیست. ابتدا کمی پیاز را در روغن سرخ کنید، سپس با افزودن کمی آب به تابه، اسفناج پاک‌شده را در تابه بریزید و درب تابه را بگذارید. چند دقیقه بعد خوراک اسفناج آماده است و می‌توانید آن را با نان و ماست میل کنید. باتوجه به‌اینکه اسفناج و ماست هر دو طبع سردی دارند، می‌توان با افزودن موادی مثل گردو طبع غذا را تعدیل کرد.

دستور پخت بورانی اسفناج

سخن پایانی

همانطور که گفته شد غذاهای مقوی و ساده و سریع و ارزان ایرانی پرشمارند. در قسمت نخست تنها شماری از آن‌ها یادآوری شد. زمانی که وقت کافی ندارید یا مواد کمی در دسترس‌تان است نیز می‌توانید غذاهای سالم، خوشمزه و کم‌هزینه‌ای تهیه کنید. در قسمت‌ یا قسمت‌های بعد، غذاهای مقوی و ساده و سریع و ارزان ایرانی دیگری معرفی خواهندشد.

مقالات مشابه:

رتبه بندی این مطلب از نظر شما

5/5 (1)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *