غذاهای ساده و سریع ایرانی: مقوی و ارزان با مواد کم (قسمت دوم)

معرفی غذاهای ساده و سریع ایرانی: سیب زمینی پخته معطر اردبیل غذالند

غذاهای ساده و سریع ایرانی: اگر برای پخت‌وپز زمان کافی ندارید یا مواد کمی برای آشپزی در دسترس‌تان است، باز هم می‌توانید غذای سالم و ساده و مقوی و سریعی تهیه کنید. در قسمت اول از این مجموعه دو قسمتی با عنوان «غذاهای مقوی ساده سریع و ارزان ایرانی»، چند غذا معرفی شد که با مواد کم و در مدتی کوتاه آماده می‌شد. در قسمت دوم از این مجموعه نیز غذاهای ساده و سریع ایرانی دیگری معرفی خواهندشد که هم مقوی هستند و هم با هزینه‌ نسبتا کم و در زمانی نسبتا کوتاه طبخ می‌شوند.


خوراک میرزا قاسمی

معرفی غذاهای ساده و سریع ایرانی: خوراک میرزا قاسمی
خوراک میرزا قاسمی

خوراک میرزا قاسمی از غذاهای سنتی گیلان است اما در نقاط دیگر کشورمان نیز طرفداران بسیاری دارد. برای تهیه خوراک میرزا قاسمی ابتدا بادمجان را می‌پزند و می‌کوبند و سرخ می‌کنند و سپس سیر داغ و تخم‌ مرغ مخلوط را همراه با گوجه فرنگی رنده شده به آن می‌افزایند.


کوکو بادمجان (استان فارس)

معرفی غذاهای ساده و سریع ایرانی: کوکو بادمجان (استان فارس)
کوکو بادمجان (استان فارس)

کوکو بادمجان از غذاهای سنتی استان فارس و ساده و کم‌هزینه است. برای طبخ این غذا به بادمجان، تخم‌مرغ، پیاز و آرد نیاز دارید. در مازندران به مواد یادشده، سیب‌زمینی هم اضافه می‌کنند. برای تهیه کوکو بادمجان استان فارس، بادمجان‌ را در آب‌نمک رنده می‌کنند تا سیاه نشود. پیاز را نیز سرخ می‌کنند و سپس بادمجان رنده شده را پس از آن‌که آبش را گرفتند، همراه پیاز در روغن تفت می‌دهند. تخم‌مرغ و کمی آرد نیز در انتها به‌آن‌ها اضافه و هم‌ زده می‌شود.


شش انداز شیرازی (غذاهای ساده و سریع ایرانی)

معرفی غذاهای ساده و سریع ایرانی: شش اندازه شیرازی
شش انداز شیرازی

مردم شهرهای مختلف شش انداز را با مواد و به شیوه‌های مختلفی طبخ می‌کنند. اما شش انداز شیرازی غذای ساده‌‌تر و کم‌هزینه‌ای است. برای پخت شش انداز شیرازی به هویج، پیاز، تخم مرغ، رب انار و مغز گردو نیاز دارید. البته بدون مغز گردو نیز می‌توان این غذا را تهیه کرد.


سیب‌ زمینی پخته معطر (غذاهای ساده و سریع ایرانی)

معرفی غذاهای ساده و سریع ایرانی: سیب زمینی پخته معطر
سیب زمینی پخته معطر

سیب‌ زمینی پخته معطر از غذاهای سنتی اردبیل و از غذاهای ساده و سریع ایرانی است. در این غذا سیب‌زمینی، آب‌پز یا بخارپز می‌شود که بسیار سالم‌تر از سیب‌زمینی سرخ‌شده است. برای معطر کردن سیب‌زمینی پخته از تخم چند سبزی و نیز از زنجبیل رنده شده استفاده می‌شود. اما اگر تنها برخی از این مواد را داشتید نیز می‌توانید سیب‌زمینی را بپزید و با ادویه و چاشنی مناسب معطرش کنید. زیره سبز، زنجبیل رنده شده، سیر له شده، تخم گشنیز، تخم رازیانه، برگ گشنیز و فلفل سبز برخی از مواد پیشنهادشده برای تهیه سیب‌زمینی پخته معطر هستند.


سیرواویج (غذاهای ساده و سریع ایرانی)

معرفی غذاهای ساده و سریع ایرانی: سیرواویج
سیرواویج یا سیرواییج

سیرواویج یا سیراواییج از خورش‌های محلی و ساده و سریع استان گیلان است. برای تهیه خورش سیرواویج به برگ سیر، تخم‌مرغ، روغن و نمک و فلفل و زردچوبه نیاز دارید. برگ سیرها را باید ریز خرد کنید و در روغن تفت دهید و پس از افزودن ادویه‌ها تخم‌مرغ هم‌زده را به آن‌ها اضافه کنید.


کوی ترشک (خورش کدو سبز)

معرفی غذاهای ساده و سریع ایرانی: کوی ترشک یا خورش کدو سبز

کوی ترشک یا خورش کدو سبز از غذاهای محلی استان مازندران است. می‌توان به این غذا گوشت گوسفند یا مرغ نیز اضافه کرد اما ظاهرا در مازندران بدون گوشت طبخ می‌شود. ضمنا طعم آن تا حدودی ترش است. لذا کسانی که غذاهای ترش را دوست دارند شاید کوی ترشک را نیز بپسندند. برای تهیه کوی ترشک به کدو سبز، پیاز، گوجه فرنگی، روغن، نمک و فلفل و زردچوبه و آب نارنج نیاز دارید. اگر آب نارنج در دسترس‌ نبود شاید بتوان آبلیمو را جایگزینش کرد.


گمنه (للک)

معرفی غذاهای ساده و سریع ایرانی: گمنه یا للک

گمنه یا للک از غذاهای ساده و سریع و محلی خوزستان است. برای تهیه آن به بلغور گندم، پیاز، روغن و نمک و زردچوبه و فلفل سیاه نیاز دارید. گمنه را می‌توان با آب مرغ تهیه کرد اما اگر مرغ یا آب مرغ نداشتید، با آب خالی هم می‌توان آن را طبخ کرد.


خوراک شوید باقالی (خشکاویج)

معرفی غذاهای ساده و سریع ایرانی: خوراک شوید باقالی یا خشکاویج

خوراک شوید باقالی یا خشکاویج غذایی گیلانی است که می‌توان آن را هم با نان و هم با برنج میل کرد. این غذای ساده و سریع ایرانی با مغز باقالی، شوید، پیاز داغ، تخم مرغ و پودر سیر طبخ می‌شود. گیلانی‌ها غذاهای متعددی دارند که در عین سادگی، خوشمزه و مقوی هستند.


مقالات مشابه:

رتبه بندی این مطلب از نظر شما

5/5 (1)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *