هوس کردن غذاهای مختلف نشان دهنده چیست؟

دلابل هوس غذا مختلف

احتمالا برای شما نیز اتفاق افتاده است که گاهی اوقات هوس غذای خاصی را کرده باشید و در آن لحظه بخواهید این خوراکی را سرو کنید. براساس گفته کارشناسان تغذیه، این مورد هوس غذا و اشتیاق شدید برای خوردن یک نوع ماده غذایی خاص می تواند مسئله مهمی را در رابطه با سلامت بدن افراد مشخص سازد. در واقع هوس کردن غذاهای مختلف و میل و اشتیاق شدید برای سرو خوراکی هایی چون بستنی، نوشابه، انواع میوه ها، شیرینی و… می تواند نشان دهنده نیاز بدن به این غذاها و خوراکی ها و کمبود این مواد معدنی باشد.

در این مقاله از سایت غذالند به بیان دلایل هوس کردن غذاها و خوراکی های مختلف می پردازیم. 

دلایل هوس کردن غذاهای مختلف 

۱. مواد غذایی شیرین 

هوس غذا شیرین

هوس کردن انواع شیرینی ها، بستنی، شکلات و… می‌ تواند به دلیل کمبود ویتامین ها و ضعف بدنی باشد. در واقع هوس غذا و مواد شیرین اکثرا به دلیل مشکلات گوارشی، استرس و خستگی مفرط افراد رخ می دهد. از این رو اگر چه این مواد غذایی شیرین می ‌تواند به طور موقت کمبود انرژی شما را برطرف نماید، اما مصرف مستمر این مواد غذایی می تواند معده و طحال را تحت تاثیر قرار داده و مشکلاتی را در آینده به وجود آورد. مصرف غذاهایی چون انواع میوه ها، بلغور، هویج، نخود، سبزیجات، محصولات لبنی و… می ‌تواند این میل را در شما محدود و کم تر نماید.

۲. مواد غذایی ترش

مصرف زیاد مواد غذایی ترش می ‌تواند به دلیل کمبود منیزیم و مشکلات کبد باشد. در واقع هوس غذا ترش نشان از میزان کم اسید معده بوده که حتی می تواند برخی از مشکلات گوارشی را نیز به وجود آورد. مصرف حبوبات، آجیل و دانه ها، گوجه فرنگی، تخم مرغ، خرما، زغال اخته، پرتقال و… می تواند این مسئله را رفع نماید.

۳. مواد غذایی شور 

مواد غذایی شور

مصرف نمک زیاد و هوس کردن غذاهای شور معمولاً نشان دهنده بیماری آدیسون و یا سندرم بارتر می باشد. بر طبق تحقیقات صورت گرفته مشخص شده است که دلیل هوس غذا شور می ‌تواند به خاطر کمبود مواد معدنی کلسیم، زینک و منیزیم باشد که با نشانه هایی چون کاهش وزن، خستگی و رنگ پریدگی پوست همراه می باشد. توصیه می شود با مصرف مواد غذایی چون فرآورده های دریایی و ماهی، گردو، لوبیا و… این مسئله را بهبود ببخشید. از این رو اگر هوس خوردن غذاهای شور را دارید بهتر است که با یک پزشک مشورت کنید.

۴. مواد غذایی تند و پرادویه 

اگر هوس غذا تند و پرادویه را دارید، ممکن است آن علامتی از سیستم ایمنی بدن در برابر بروز بیماری باشد. کمبود گوگرد و عدم تعادل تیروئید دلایل متعدد و هوس کردن غذاهای تند و مصرف زیاد ادویه ها در غذا می باشد. می توانید با مصرف سبزیجات برگ پهن، غذاهای دریایی، کلم بروکلی و… این هوس را تعدیل نمایید. 

بر طبق مطالب گفته شده، اگر تمایل و اشتیاق شدیدی به مصرف یک خوراکی خاص دارید، بهتر است که حتما با یک پزشک متخصص مشورت نمایید. کمبود مواد معدنی و عدم رفع آن در طولانی مدت می تواند مشکلاتی را به وجود بیاورد. از این رو اگر علایم و نشانه ‌های غیرطبیعی را در رژیم و سرو غذاها احساس کردید، بهتر است که با پزشک مربوطه مشورت کنید.

رتبه بندی این مطلب از نظر شما

3/5 (1)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *