در رژیم غذایی از چه موادی باید استفاده شود؟

رژیم غذایی غذالند سرزمین غذا

اغلب مردم برای اینکه به وزن ایده ال خود و سلامت جسمانی برسند سراغ رژیم غذایی و نخوردن غذاهایی که مورد علاقه عموم مردم است می روند. ما در اینجا شما را با خوردن غذاهای خوشمزه و لذیذ و رژیمی آشنا میکنیم که با خوردن غذاهای مورد علاقه خود مراقب بدن و سلامتی خود باشید. رژیم غذایی سالم، رژیمی است که به حفظ و بهبود سلامت عمومی بدن کمک می‌کند. یک رژیم خوب و سالم مواد مغذی مورد نیاز بدن همچون ، مایعات کافی، آمینو اسید و اسیدهای چرب لازم، ویتامین‌ها و مواد معدنی کافی و همچنین کالری لازم را برای بدن فراهم می کند . یک رژیم غذایی خوب نیازهای اساسی بدن را بدون اینکه شما را دچار اضافه وزن و بیماری کند، برای شما فراهم می‌کند. همچنین رژیم غذایی مناسب به همراه ورزش می‌تواند خطر ابتلا به بیماریهایی از جمله چاقی، بیماریهای قلبی و عروقی ، دیابت نوع ۲ ، فشارخون بالا و سرطان را در شما کاهش دهد.
خوراکی هایی که در طول رژیم با خوردنشان ویتامین های مورد نیاز بدن شما را تامین می کنند و با خوردن این خوراکی ها بدنی سالم و سلامت خواهی داشت:
۱ – سیب
همه ما شنیده ایم که با خوردن روزانه یک عدد سیب دیگر نیازی به پزشک نخواهیم داشت. زیرا سیب سلامت کلی بدن را تامین می‌کند. به علاوه آنتی اکسیدان و ویتامین Cموجود در آن سیستم ایمنی بدن را تقویت خواهد کرد. سیب هم چنین فیبر کافی برای متابولیسم و کاهش وزن را در خود دارد.
۲- آووکادو
چربی‌های اشباع نشده موجود در این میوه باعث چربی سوزی در ناحیه شکم می‌شود. به علاوه برای چشم‌ها بسیار مفید بوده و دشمن سرطان و آرتروز نیز می‌باشد.
۳- موز
این میوه شیرین و خوش طعم دارای تریپتوفان می‌باشد که انتقال دهنده‌های عصبی مغز را تقویت و از بروز افسردگی جلوگیری می‌کند. به علاوه آرام بخش ماهیچه‌ها و عضلات بوده و از آن جایی که کالری بسیار کمی‌ دارد بهترین میان وعده می‌باشد.
۴- لوبیا
لوبیا سرشار از فیبر، آهن و پروتئین بوده، از کم خونی جلوگیری کرده و اشتهای شما را کم می‌کند. به علاوه فولیک اسید موجود در آن از مشکلات زایمان جلوگیری می‌نماید.
۵- توت
این میوه‌های خوشمزه دارای آنتی اکسیدان بسیار زیادی می‌باشند که سیستم ایمنی را تقویت و به کاهش وزن کمک می‌کند. همچنین به خاطر فیبر موجود در آن‌ها، شما زودتر سیر شده و از پرخوری اجتناب می‌کنید.
۶- بروکلی
این سبزی دارای ویتامین K و کلسیم بوده و استخوان‌ها را تقویت می‌کند. به علاوه ویتامین C موجود در آن باعث ترشح کلاژن می‌شود که قابلیت ارتجاعی پوست را افزایش و از چروک خوردن آن جلوگیری می‌کند. بروکلی باعث می‌شود تا شما بیش از حد احساس گرسنگی نکنید.
۷- هویج
هویج چشم را تقویت و از بروز آب مروارید جلوگیری می‌کند. بتاکاروتن موجود در آن خواص ضد پیری داشته و پوست شما را جوان تر می‌نماید.
۸- ماهی آزاد
فواید گوشت این ماهی برای بدن بسیار زیاد می‌باشد، برای مثال عملکرد مغز را بهبود بخشیده و از بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کند.
۹- تخم مرغ
تخم مرغ ارزان ترین منبع مواد مغذی است که باعث کم شدن اشتها، تقویت چشم و سیستم ایمنی می‌شود. اگر بین وعده‌های اصلی غذایی دچار گرسنگی شدید، تخم مرغ آب پز را امتحان کنید.
۱۰- زنجبیل
این گیاه عجیب و غریب یک ادویه معجزه آسا است! زنجبیل حالت تهوع هنگام بیدار شدن از خواب را از بین برده و هم چنین به عنوان آرام بخش ماهیچه و عضله شناخته می‌شود.
۱۱- سیر
آیا سرما خورده اید؟ حتما سیر را امتحان کنید. این حبه‌های سفید دشمن درجه یک سرماخوردگی و التهابات بعد از آن می‌باشند. به علاوه فرآیند درمان را سرعت بخشیده و از کاهش وزن شما در دوران نقاهت جلوگیری می‌کنند.
۱۲- عسل
این ماده شیرین زخم معده و دیگر اختلالات معده را التیام می‌بخشد. هم چنین تحقیقات نشان می‌دهد که ورزش پس از خوردن عسل سبب عملکرد بهتر بدن می‌شود. به علاوه نیاز افراد به خوردن خوراکی‌های شیرین را برطرف می‌کند.
۱۳- کلم
کلم به سبزی با کالری کم و فیبر بسیار زیاد معروف شده است. به علاوه دارای ویتامین و مواد معدنی مفیدی نیز می‌باشد.
۱۴- کیوی
این میوه پرزدار به اندازه پرتقال ویتامین Cداشته و به دلیل جلوگیری از انباشته شدن قند در بدن به کاهش وزن کمک می‌کند. همچنین به علت دارا بودن ویتامین A پوست را جوان و درخشندگی را برای آن به ارمغان می‌آورد.
۱۵- بادام
خوردن بادام برای قلب مفید بوده و منبعی غنی از پروتئین می‌باشد؛ مخصوصا به علت فیبر بسیار زیاد برای رژیم کاهش وزن بسیار مناسب است.
۱۶- جو دو سر
این جو دارای گلوتن بوده که گرسنگی و یبوست را از بین می‌برد و میزان فشار خون و کلسترول خون را کنترل می‌کند.
۱۷- کینوآ
کینوآ بیش ترین میزان پروتئین را در میان غلات دارا می‌باشد که باعث افزایش متابولیسم و احساس سیری می‌شود.
۱۸- اسفناج
اسفناج دشمن پیری است و با مجموعه ای از ویتامین‌ها از پوکی استخوان جلوگیری و پوست و مو را تقویت می‌کند.
۱۹- ماست
کسی هست که ماست دوست نداشته باشد؟ ماست به علت داشتن کلسیم از بروز پوکی استخوان و عفونت‌های قارچی در زنان جلوگیری می‌کند.
۲۰- شکلات تلخ
تحقیقات نشان داده است که مصرف شکلات تلخ خطر بروز بیماری‌های قلبی، استرس و اضطراب را کاهش می‌دهد.
همان طور که دیدید مواد زیادی در کاهش و زن و رژیم غذایی شما می توانند نقش مفیدی داشته باشند بدون اینکه ویتامین های بدن شما از بین برود.
در اینجا نمونه هایی از غذاهای رژیمی را به شما معرفی می کنیم.
سالاد میوه :یک میان وعده رژیمی رنگارنگ و مفید است که می تواند سطح قندخون ما را در یک حد متعادلی حفظ کند و خود این
مساله علاوه بر اینکه کالری بدن ما را تامین می‌کند، باعث می‌شود در وعده اصلی غذا پرخوری نکنیم.ویتامین‌های محلول در آب و فیبر به وفور در میوه‌ها وجود دارند و فیبرها در عین اینکه حس سیری ایجاد می‌کنند مانع از یبوست می‌شوند.
این میان وعده خوش خوراک و رنگارنگ را میتوانید با انواع میوه های فصل مانند: شلیل ، هلو ، آناناس ، انبه ، موز ،‌ انار و ….. درست کرده و نوش جان کنید.

سالاد صبحانه:مقداری کرفس، کلم، جعفری و خیار را با هم ترکیب کرده و کمی آب لیموترش روی آنها بریزید. (بهتر است یک عدد سیب و یک عدد هویج خردشده نیز به سالاد خود بیفزایید).
شاید اغلب ما بر این باور باشیم که یک رژیم غذایی سالم یعنی مصرف میوه‌ها و سبزیجات بسیار زیاد. البته خوردن سبزیجات و میوه‌ها بسیار مفیدتر از غذاهای فرآوری شده است، اما در این مورد نیز باید تعادل را حفظ کرد؛ زیرا حتی میوه‌ها و سبزیجات هم اگر بیش از حد مصرف شوند، می‌توانند خطرساز باشند (مثلا همانطور که گفته شد،خوردن مقدار زیادی میوه باعث زیاد شدن قندخون می‌شود). با پیشرفت علم و فناوری، انسان توانسته است در میوه‌ها تغییراتی ایجاد کرده و آنها را بزرگ‌تر و شیرین‌تر کند؛ در حالی که حالت وحشی و جنگلی میوه‌ها بسیار مفیدتر است. قند موجود در میوه‌ها، طبیعی است؛ ولی آیا این حقیقت باعث می‌شود که شما در خوردن آنها زیاده‌روی کنید؟ متاسفانه افرادی که مدتی فقط از میوه‌ها و سبزیجات به مقدار زیاد استفاده می‌کنند، با این خیال که یک رژیم سالم و طبیعی دارند، پس از مدتی تنها چیزی که نصیب آنها می‌شود خرابی دندان‌ها، آرتروز، خستگی شدید، مشکلات پوستی، موهای نازک‌تر و ناخن‌های ضعیف و شکننده است. کمبود ویتامین‌های B12 ، A، D و روی نیز از عواقب چنین برنامه غذایی است. ضمن اینکه تنظیم هورمون‌ها، انسولین و گلوکوژن نیز بر هم می‌خورد و عدم تعادل هورمون‌های بدن موجب بیماری‌های قلبی- عروقی و دیابت می‌شود. اما مصرف متعادل میوه‌ها تاثیر فوق‌العاده‌ای در تنظیم هورمون‌ها و افزایش سلامت بدن دارد.
با خوردن غذاهای رژیمی، خوشمزه و لذیذ و مناسب مراقب سلامتی و تن درستی خود باشید.

رتبه بندی این مطلب از نظر شما

بدون امتیاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *