۵ خاصیت روغن سیاه دانه

خواص روغن سیاه دانه

سیاه دانه، گیاه گلدار به رنگ های سفید و بنفش، بومی جنوب غربی آسیا می باشد. این گیاه دارای دانه های سیاه بوده که خواص و فواید بسیاری را نیز دارا می باشد. روغن سیاه‌ دانه نیز به دلیل خواص آنتی اکسیدانی که دارا می باشد باعث کاهش التهابات درون بدن و رفع مشکلات و بیماری‌ های حساس خواهد شد. 

در این مطلب قصد داریم که به دلیل اهمیت خواص درمانی این گیاه مفید به معرفی ۵ خاصیت روغن سیاه دانه بپردازیم.

خواص و فواید روغن سیاه دانه برای سلامتی بدن 

۱. حفظ سلامت مغز با روغن سیاه دانه

روغن سیاه دانه

 وجود تیموکینون در سیاه دانه و خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی که دارد باعث کاهش التهابات عصبی می ‌شود. در واقع التهاب عصبی یک نوع التهاب مغزی بوده که این مشکل می تواند باعث ایجاد بیماری هایی چون آلزایمر و پارکینسون در افراد شود. از این رو این ماده باعث محافظت در برابر اختلالات مغزی و بیماری ها خواهد شد.

۲. کاهش اضافه وزن 

مصرف منظم روغن سیاه دانه در انواع خوراکی و غذاهایی چون نان زیره و سیاه دانه، پدفته، ترشی سبزیجات و… می تواند باعث کاهش وزن شده و به شما در رژیم غذایی کم کالری تان کمک کند. در واقع بر طبق مطالعات صورت گرفته مشخص شده است که روغن سیاه دانه باعث کاهش شاخص توده بدنی (BMI) در افراد چاق و سندروم متابولیک می ‌شود. از این رو مصرف منظم این نوع روغن گیاهی باعث حفظ سلامت بدن و تناسب اندام خواهد شد.

۳. محافظت از پوست و مو 

روغن سیاه دانه و محافظت از پوست

علاوه بر مصارف پزشکی و آرایشی که از روغن سیاه دانه استفاده می شود، افراد می ‌توانند به صورت موضعی نیز از این نوع روغن گیاهی برای رفع مشکلات پوستی چون آکنه، خشکی پوست و اگزما بهره ببرند. همچنین می ‌توان به عنوان آبرسانی مو و شفافیت آن نیز استفاده کرد.

۴. کاهش فشار خون با روغن سیاه دانه

یکی دیگر از خواص و مزایای روغن سیاه دانه مربوط به کاهش فشار خون افراد مسن می باشد. فشار خون و کلسترول بالا باعث بروز بیماری ‌های قلبی خواهد شد. به دلیل تاثیرات مثبت این نوع روغن گیاهی بر بدن، با مصرف منظم و متعادل آن می توانید سطح کلسترول کلی و کلسترول بد در بدن را کاهش دهید.

۵. درمان آسم 

وجود ماده تیموکینون در روغن سیاه دانه باعث کاهش التهابات و آرام کردن عضلات مجاری هوایی در بدن می ‌شود. از این رو این امر باعث بهبود بیماری آسم و احتمالا در برخی از اوقات به رفع این بیماری کمک خواهد کرد.

در کنار تمام خواص و مزایای روغن سیاه دانه، اما مصرف بیش از حد این نوع روغن گیاهی می ‌تواند خطرناک و باعث ایجاد مشکلات حاد در افراد شود. همچنین اگر مشکلات کلیوی نیز دارید، به دلیل تاثیرات منفی این روغن، بهتر است که قبل از مصرف حتما از پزشک خود مشاوره بگیرید.

رتبه بندی این مطلب از نظر شما

بدون امتیاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *