ویار بارداری و دلایل آن (۲)

تغذیه دوران بارداری

ویار بارداری می ‌تواند هم به صورت هوس و اشتیاق خوردن برخی از مواد خوراکی و غذاهای خاص اتفاق بیفتد و هم به صورت بیزاری از برخی غذاها و بوها رخ دهد. از این رو تغذیه دوران بارداری جهت کنترل ویار برای خانم های باردار بسیار مهم بوده و می تواند در این امر بسیار کمک کننده باشد. به صورت کلی گفته می‌ شود که ۳ ماهه نخست حاملگی، دوران بروز ویار در مادران می باشد. در واقع بازه زمانی بروز ویار حاملگی از هفته ششم برای مادران شروع شده و می تواند تا ۳ ماه اول بارداری و حدودا اوایل سه ماه دوم بارداری نیز ادامه داشته باشد که این امر با توجه به جنسیت جنین و حتی دوقلو بودن نیز برای مادران باردار می تواند متفاوت باشد. 

در این مطلب از سایت غذالند به معرفی غذاها و خوراکی هایی که سبب ویار در زنان باردار می شود، پرداخته و همچنین روش های کنترل آن در دوران حاملگی را بیان می کنیم. 

اهمیت تغذیه دوران بارداری و کنترل ویار حاملگی 

۱. شیرینی جات و شکلات 

اولین و بیشترین خوراکی که به عنوان ویار بارداری در اکثر خانم های حامله شایع می باشد، هوس و اشتیاق شدید آنان به خوردن خوراکی ‌های شیرین و شکلات می باشد. در واقع متخصصان و کارشناسان تغذیه دوران بارداری بیان می کنند که ویار شکلات می تواند به دلیل کمبود منیزیم در بدن خانم های باردار رخ دهد. از این رو می‌ توان با جایگزین کردن شکلات های کم شیرین و استفاده از شکر قهوه ای در طبخ برخی خوراکی ها، تغذیه دوران بارداری را سالم و کنترل کرد.

۲. میوه ها و سبزیجات 

میوه ها و سبزیجات بارداری

اگر ویار شدیدی نسبت به مصرف میوه و سبزیجات در این دوران داشتید، حتماً هم به موارد بهداشتی و تمیز و سالم بودن آنها توجه داشته باشید و هم به تنوع و ترکیب آنها نیز اهمیت دهید. در مورد مصرف میوه ها برای تغذیه دوران بارداری، اهمیت بیشتری باید به میوه ‌هایی چون انبه، موز، توت فرنگی، سیب، هلو، آووکادو، لیمو و… بدهید. مصرف مناسب و متعادل این نوع میوه ها و جذب ویتامین ها و مواد معدنی مفید آنها، باعث حفظ سلامتی مادر و جنین خواهد شد. در مورد مصرف سبزیجات برای تغذیه دوران بارداری نیز می‌ توان به سبزی های برگ سبز مانند کلم بروکلی، اسفناج، کاهو و… اشاره کرد که بسیار مفید و ضروری هستند.

۳. لبنیات 

مصرف لبنیات یک منبع عالی برای دریافت مواد مغذی مورد نیاز بدن در خانم های باردار می باشد. در واقع مصرف لبنیات باید روزانه و در ۲ تا ۴ وعده غذایی برای تغذیه دوران بارداری مورد توجه قرار گیرد. چرا که مواد مغذی ضروری چون کلسیم، ویتامین D، فسفر، پروتئین و… برای رشد استخوان ها، ماهیچه ها، قلب، دندان ‌ها و به طور کلی حفظ سلامتی مادر و جنین لازم و ضروری می باشد. از این رو مصرف محصولات لبنی چون شیر کم چرب، ماست، پنیر، بستنی و… را در رژیم غذایی خود برای دوران بارداری استفاده کنید.

۴. فست فودها

فست فود ها در تغذیه دوران بارداری

ویار غذاهای چرب و پرادویه مثل فست فودها می تواند حالت تهوع را برای خانم های باردار تشدید کرده و موجب اسیدی شدن معده و مشکلات دیگر شود. بهتر است برای کنترل این هوس و ویار بارداری و از همه مهم تر توجه به مصرف غذاهای سالم و تغذیه دوران بارداری؛ بهترین انتخاب را از انواع غذاهای فست فودی کرده و در منزل طبخ و میل کنید. غذاهایی چون استیک ‌مرغ، پیتزای سبزیجات، مرغ سوخاری، همبرگر و… گزینه ‌های خوبی برای فست فودها هستند.

روش های کنترل ویار بارداری از طریق مصرف برخی مواد مغذی و معدنی برای خانم های باردار رخ خواهد داد. در واقع وجود یک رژیم غذایی درست و اصولی و توجه به تغذیه دوران بارداری می تواند نیازهای غذایی و ترجیحات خانم های باردار را رفع و برآورده نماید. به عنوان مثال برخی از ویارهای بارداری می ‌تواند به خاطر کمبود اسیدهای چرب ضروری در بدن خانم های باردار رخ دهد. از این رو مصرف این ماده معدنی و جذب آن می ‌تواند ویار بارداری و اشتیاق به برخی خوراکی ها را در خانم های باردار تا حد بسیار زیادی رفع نماید.

رتبه بندی این مطلب از نظر شما

بدون امتیاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *