آشنایی با خواص شیر و نکاتی درباره مصرف لبنیات

آشنایی با خواص شیر و نکاتی درباره مصرف لبنیات

آشنایی با خواص شیر و نکاتی درباره مصرف لبنیات

شیر از جمله مایعات خوراکی است که در گروه لبنیات قرار دارد. گروه لبنیات از با اهمیت ترین گروه های غذایی محسوب شده و مصرف کردن این گروه به خصوص برای رده سنی جوانان و نوجوانان بسیار لازم است. این گروه از شیر و شیر سویا و همچنین ماست و پنیر تشکیل شده است. از انواع مختلف شیر می توان به شیر گاو که به عنوان محبوب ترین آن هاست، شیر گوسفند، شیر بز، شیر مادر و … اشاره کرد. شیر از مایعاتی محسوب می شود که خواص بسیار زیادی دارد و به همین علت نیز به عنوان یک نوشیدنی پرطرفدار شناخته می شود. برای دانستن برخی خواص فوق العاده شیر با ما همراه باشید.

خواص شیر:

۱- خنثی سازی سم های بدن: بدون این که بفهمیم، به طور معمول سموم به وسیله ی محیط یا توسط غذاهایی که سالم نباشند وارد بدن می شوند. این سموم خطرات زیادی دارند و این توانایی را دارند که سلامتی را ازبین ببرند، بنابراین شما می توانید برای این که سم های بدن را از بین ببرید، شیر را به صورت روزانه مصرف نمایید.

۲- تامین انرژی بدن: همان طور که می دانیم شیر به داشتن کلسیم معروف است ولی دارای کالری نیز هست. اغلب مردم به این دلیل که کالری می تواند سبب افزایش وزن بشود، به طور معمول از کالری می پرهیزند ولی باید به این نکته نیز توجه داشت که بدن به کالری به عنوان یک منبع انرژی نیازمند است. البته نباید فراموش کرد که در میزان مصرف کالری دقت داشتن اهمیت زیادی دارد چون مصرف زیاد آن مناسب نبوده و سبب چاقی می گردد.

۳- کم کردن استرس و افسردگی: شیر علاوه بر مواد گفته شده، دارای پروتئین و لاکتیوم نیز می باشد. این مواد سبب می گردند تا فشارخون کمتر شده و سبب ایجاد تعادل در هورمون های تولیدکننده استرس و نیز افسردگی می شوند که با این عمل مغز به آرامش می رسد.

۴- مفید برای دوران بارداری: در این دوران بایستی مواد غذایی ای مورد مصرف قرار گیرند که نیاز جنین به مواد مغذی را برطرف کنند. اگر مصرف شیر به صورت روزانه انجام شود، به دلیل این که شیر حاوی کلسیم و پروتئین می باشد برای بارداری مفید می باشد.

۵- بالا بردن هوش: طبق تحقیقاتی که صورت گرفته است شیر به علت داشتن منیزیم، در کودکان سبب بالا رفتن هوش شده و در افراد بزرگسال نیز از فراموشی جلوگیری می کند.

۶- مفید برای سلامت چشم: این مایع خوراکی یعنی همان شیر که تا الان برخی از خواص آن را نام بردیم، در ۱ لیوان از آن به میزان بالایی ویتامین A و نیز ویتامین ۶B یافت می شود. اگر شیر را به صورت روزانه مورد مصرف قرار دهید، می توانید سلامتی چشم ها را حفظ نموده و از مشکلاتی که به چشم مربوط می شوند  نیز جلوگیری نمایید.

۷- بهبود بخشیدن به خواب: هورمون ملاتونین نوعی هورمون است که موجب خواب آلودگی می شود. شیر به علت ماده ای که دارد، این هورمون را تحریک می کند. خوردن شیر مخصوصا زمانی که به صورت گرم باشد سبب می گردد تا در طی زمان کم تری به خواب بروید.

۸- مراقبت کردن از دندان ها: کودکان و همچنین نوجوانان با مصرف نمودن شیر، سلامت دندانی خیلی خوبی را برای خود به وجود خواهند آورد. بنابراین بسیار خوب خواهد بود که آن ها را به مصرف شیر تشویق کنیم. علت این امر این است که شیر سبب حفاظت کردن از سطح مینای دندان در مواد اسیدی خواهد شد.

از علل دیگری که سبب می گردد تا نوشیدن شیر از سلامت دندان کودکان حفاظت نماید این است که مصرف این ماده به علت دریافت انرژی و همچنین سالم ماندن، سبب کاهش استفاده از نوشابه های گوناگون به وسیله کودکان می شود. کاهش استفاده کودکان از نوشابه ها نیز سبب می گردد تا خطر پوسیدگی دندان ها و نیز ضعف لثه ها کمتر بشود.

شیر را بهتر است چگونه و در چه زمانی مصرف کنیم؟

چه زمانی؟

اگر کسی می خواهد شیر بنوشد و می خواهد بهترین اثر را داشته باشد تا بتواند بیشترین مواد مغذی را از آن دریافت نماید، شاید این سوال برایش پیش بیاید که چه زمانی برای مصرف این ماده غذایی بهتر است؟

اگر قصد دارید که قبل از خواب شیر را مصرف کنید، این گونه بهتر است که تقریبا ۱.۵ ساعت بعد از این که شام را خوردید این کار را انجام دهید و همچنین برای این که خواب راحتی داشته باشید تقریبا نیم ساعت قبل از خوابیدن شیر را مصرف نمایید.

همچنین خوردن شیر در وعده صبحانه نیز مناسب است. حواستان باشد که در وعده ناهار شیر مصرف نکنید زیرا بدترین زمان نوشیدن شیر است و سبب کاهش اشتها می شود، همچنین از میزان جذب آهن و روی محصولات گوشتی نیز می کاهد.

شیر گرم بهتر است یا سرد؟

انتخاب هر کدام از شیر گرم یا شیر سرد به دلخواه فرد است. توجه داشته باشید که مصرف شیر در هرکدام از دو حالت، بر محتوای شیر اثری نخواهد گذاشت.

نکاتی درباره مصرف لبنیات

۱- برای استفاده از پنیر، انواع کم چرب آن را انتخاب کنید.

۲- پنیرهای خامه ای علاوه بر این که عضو لبنیات نیستند، چربی اشباع فراوان و کلسیم اندکی دارند. نبایستی آن ها را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

۳- از شیرهای با چربی کم یا بدون چربی استفاده نمایید.

۴- اگر اهل خوردن قهوه، لاته ویا کاپوچینو هستید، هنگامی که می خواهید آن ها را سفارش دهید یا تهیه نمایید، سعی کنید همواره دارای شیری باشند که مقدار کمی چربی داشته باشد یا حتی بدون چربی باشد.

 

رتبه بندی این مطلب از نظر شما

بدون امتیاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *