آشنایی با خواص هفت ادویه که در غذا ها کاربرد زیادی دارند

آشنایی با خواص هفت ادویه که در غذا ها کاربرد زیادی دارند

آشنایی با خواص هفت ادویه که در غذا ها کاربرد زیادی دارند

تقریبا در تمام دنیا از ادویه ها برای طعم بخشیدن به غذا ها استفاده می شود. اما نکته اینجاست که ادویه ها تنها فایده شان طعم دار کردن غذا ها نیست، بلکه دارای خواص زیادی برای بدن هستند. اگر شما هم علاقه به استفاده از انواع ادویه در غذا ها دارید بهتر است با خواص ادویه ها آشنا شوید تا بدانید با مصرف هر کدام از ادویه ها چه فوایدی به بدن شما خواهد رسید. در ادامه با غذالند همراه باشید تا به معرفی خواص ۶ ادویه پرکاربرد در غذاها بپردازیم.

یکی از محبوب ترین ادویه هایی که در غذاهای ایرانی از آن استفاده بسیار می شود، زردچوبه است. این گیاه که با نام انگلیسی Curcuma longa شناخته می شود و بومی کشور هندوستان است در مصارف دارویی نیز کاربرد دارد. زردچوبه از ابتلا به سرطان پیشگیری می کند و درد های مربوط به آرتروز را تسکین می دهد. علاوه براین، زردچوبه به کنترل دیابت، رفع گودی زیر چشم و شفافیت پوست کمک می کند.

دارچین درختچه ای کوچک است که ارتفاعش گاها تا ۷ متر نیز می رسد، از تمام قسمت های این درختچه بوی مطبوعی بر می خیزد. نام علمی درخت دارچین Cinnamomum verum می باشد و بومی سریلانکا و جنوب هند است. از جمله خواص دارچین می توان به کاهش قند خون و کلسترول، کمک به کاهش وزن با چربی سوزی و ایجاد بی اشتهایی، کاربردهای آرایشی بهداشتی، کمک به آرامش اعصاب، درمان برفک دهان، پیشگیری از آلزایمر، جلوگیری از کپک زدگی، مقابله با سرماخوردگی، از بین بردن نفخ، تسهیل در گردش خون، درمان عفونت ها و رفع سوء هاضمه اشاره کرد.

از گذشته تاکنون از ریشه زنجبیل برای بهبودی در وضعیت بیماران مبتلا به انواع بیماری ها استفاده می شده است. امروزه، پژوهشگران توانسته اند تعدادی از خواص زنجبیل برای سلامتی را اثبات کنند. زنجبیل یا زنجفیل در مبارزه با سرطان، درمان سندروم روده تحریک پذیر، پیشگیری از آلزایمر، کاهش تجمع چربی، محافظت از کبد، تسکین درد، افزایش انقباضات رحمی و تقویت سیستم ایمنی بدن موثر واقع می شود.

در طب قدیم ایرانی به هل، قاقله صغار و کبار، هیل و هال هم می گفتند. گیاه هل، میوه ای شبیه به تخم مرغ دارد که به طور معمول ۱۵ تا ۲۰ دانه هل با رنگ قهوه ای و سبز و دارای عطر خوش در آن وجود دارد. بعضی ها هل را با چایی هم مصرف می کنند. یکی از مهم ترین فواید هل شادابی بخش و ضد افسردگی بودن آن است. علاوه براین، هل مجاری درون کبد و طحال را باز می کند.

اساس شهرت فلفل هندی به خاطر تندی بخشیدن  به غذاهاست. علت ایجاد این تندی عنصری به نام کپساسین است. فلفل هندی علاوه براین که یک ادویه پرکاربرد در بسیاری از غذاهاست، دارای خواص زیادی نیز هست. فلفل هندی، متابولیسم را سرعت می خشد و درد را تسکین می دهد. این فلفل همچنین در کاهش وزن، رفع گلو درد، کاهش فشار خون، جلوگیری از سرطان و رشد مو ها نیز موثر است.

زیره، دارای طعمی تند است و از آن در غذاهای هندی، مکزیکی، چینی و خاورمیانه استفاده می شود. دانه های زیره به سه رنگ سفید، سیاه و کهربایی وجود دارد. این گیاه بومی شرق مدیترانه تا هند است. زیره در درمان سرماخوردگی های معمولی، کم خونی، بی خوابی، اختلالات تنفسی، سرطان، فشار خون و دیابت نیز موثر است و به تنظیم سیکل ماهانه کمک می کند.

پودر سیر را از سیر خشک شده تهیه می شود و نسبت به سیر تازه فواید زیادی دارد. این مورد به خاطر این است که عمر سیر خشک شده از سیر تازه بیشتر است و اگر برای ماه ها و سال ها هم نگهداری شود مواد مغذی آن از بین نخواهد رفت. تهیه پودر سیر بسیار آسان است و از آن به عنوان ادویه یا سس غذا استفاده می شود. مهم ترین فوایدی که پودر سیر به بدن می رساند عبارت است از: کاهش کلسترول، بهبود سیستم ایمنی بدن، جلوگیری از سرطان های خاص و کمک به هضم غذا

این جمله که « بگذارید غذا داروی شما باشد » را بقراط سال ها پیش گفته است. او که به نوعی پدر علم پزشکی غرب شناخته می شود برای درمان بسیاری از بیماری ها بعضی از مواد غذایی را تجویز می کرده است. می توان از بقراط این درس را آموخت که هدف از خوردن غذا تنها نباید سیر شدن باشد، بلکه باید با تغذیه هوشمندانه در حفظ سلامتی خود نیز بکوشید.

رتبه بندی این مطلب از نظر شما

بدون امتیاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *