غذاهای محلی استان مازندران را بشناسید و از خوردنشان لذت ببرید

غذاهای محلی استان مازندران را بشناسید و از خوردنشان لذت ببرید

طعم بی نظیر غذاهای شمالی به ویژه استان مازندران، بر کسی پوشیده نیست. این غذاها بسیار لذیذند و کنار چاشنی های فوق العاده ای مصرف می شوند. معروف ترین غذاهای استان مازندران، خورشت سیر انار، بشته واش، مالابیج، بیج بیج، ترش سماق، ناز خاتون، باقلا وابیج، کدو بره، آغوز مسما، ترش ترشو، دوپتی، اسپناساک، اسفناج مرجی، خورشت آلو، کئی پلا و آش کدو هستند. در ادامه مقاله به معرفی بهترین های آن ها خواهیم پرداخت.

مالابیج

مالابیج که در برخی شهر ها به آن مالاتا هم می گویند از غذاهای محلی مازندران و گیلان است. این غذا از ترکیب ماهی سفید، سبزی های معطر، مغز گردو، رب انار، نمک و فلفل و گلپر تهیه می شود. این غذا معمولا روی حرارت آتش و ذغال می پخت ولی امروزه با استفاده از فر و ماکرویوها پخت این غذاها راحت تر و سریعتر انجام می شود.

نازخاتون

رب انار در غذاهای شمالی کاربرد فراوانی دارد و نازخانون هم از این موضوع مستثنی نیست. این غذا طرفداران زیادی در بین دوست داران بادمجان دارد. در تهیه این غذا از گوجه فرنگی، پیاز رنده شده، آبغوره، نعنای خشک، گلپر و رب انار استفاده می شود. این غذا حاوی بادمجان کبابی است و به همین دلیل از کالری کمی برخوردار است به همین دلیل شمالی هایی که می خواهند رژیم لاغری بگیرند بیشتر از این غذا استفاده می کنند.

کدوبره مازندران

این غذا برای گیاهخواران و افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند مناسب است. این غذا از ترکیب سیب زمینی، کدوی سبز، گوجه فرنگی، پیاز، سیر، تخم مرغ و ادویه آماه می شود. این غذا سریع اماده می شود.

باقلا وابیج

این غذا که از طعم فوق العاده ای برخوردار است از ترکیب باقلا، شوید خشک، تخم مرغ، سیر، ادویه هایی مثل نمک، فلفل، زردچوبه و دارچین، کره و روغن تهیه می شود. این غذا را اکثر اوقات با برنج، زیتون پرورده، ماهی شور و ماست میل می کنند.

آغوز مسما

این غذا به این علت که از گوشت اردک و گردو برخوردار است میزان قابل توجهی پروتئین، مواد معدنی و ویتامین را به بدن می رساند. در تهیه این غذا از گوشت اردک، گردو، رب انار، آب شکر، دانه ساییده شده انار، ادویه و پیاز سرخ شده استفاده می شود. آغوز مسما معمولا با ترشی جات محلی، نان و یا برنج سرو می شود.

خورشت آلو

این غذا برای کسانی که طعم ملس را می پسندند، طعم مناسبی است. مواد اولیه ای که در تهیه این غذا به کار می روند عبارت اند از مرغ تکه شده، دانه انار ملس، آب نارنج زعفران، پیاز، آلو و مغز گردوی خرد شده است. خوراک مرغ و آلو برای این غذا اسم بهتری به نظر می آید زیرا در این غذا پس از پخت آبی باقی نمی ماند.

اسپناساک

برای تهیه این غذای مازندرانی که طعم فوق العاده ای هم دارد از گوشت گاو یا گوسفند، اسفناج تازه، برگ سیر و نعناع، سبزیجات معطر، پیاز، هویج، آب و ادویه جات استفاده می شود.

بیج بیج

این غذا معمولا با کته سرو می شود اما کسانی که آن را به عنوان شام مصرف می کنند معمولا از نان استفاده می کنند تا سبک تر بخوابند. بیج بیج از گوشت چرخ کرده، گوجه فرنگی، سیب زمینی، پیاز داغ، زردچوبه نمک و فلفل تهیه می شود.

شما می توانید با کلیک بر روی کلمه مازندران به دستورپخت هر کدام از این غذا ها دسترسی یافته، دقیق آن را مطالعه کنید و سپس آن را بپزید و از خوردن آن لذت ببرید.

مالابیج  کدو بره نازخاتون  

رتبه بندی این مطلب از نظر شما

بدون امتیاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *