خواص سیر، ۸ خاصیت سیر برای سلامتی

فواید سیر

سیر، قدیمی ترین گیاه پر خاصیت، جزء مهمترین نوع گیاه کشت شده در جهان می باشد که خواص باور نکردنی از درمان گرفتگی صدا تا پیشگیری از بیماری ‌های قلبی را دارد. در طول تاریخ، از سیر برای جلوگیری از شیوع بیماری های واگیردار و به عنوان یک داروی ضدعفونی استفاده می‌ کردند. به همین دلیل کاربرد اصلی سیر برای خواص دارویی و سلامتی آن بوده که البته تمام این فواید به خاطر ترکیبات خاص آن می باشد.

در یک بوته سیر حدود ۱۰ تا ۲۰ حبه سیر وجود دارد. یک حبه سیر حاوی مواد مغذی کلسیم، پتاسیم، ویتامین های B1، B6 ،C، منگنز، فیبر، مس، آهن، فسفر، سلنیوم وغیره می باشد که هر یک از این مواد مغذی، فواید و خواص بسیاری برای سلامتی بدن دارد.

 بو و طعم عالی سیر باعث شده است که از آن به عنوان یک چاشنی محبوب در طبخ انواع غذاها استفاده کنند. به گونه ‌ای که طعم قوی سیر غذاهای بی مزه و دستور پخت های ساده را متحول خواهد کرد. می توانید از اشکال مختلف سیر چونه حبه کامل، پودر، عصاره و روغن سیر برای تکمیل کننده طعم غذاهای خود چون پاستا با سس پنیر و سیر سوخاری، ترشی سیر، پیتزا بادمجان و سیر، سیر قلیه و نان سیر استفاده کنید.

 در این مقاله قصد داریم که به معرفی خواص سیر، ۸ خاصیت سیر برای سلامتی بپردازیم.

۸ خاصیت سیر برای سلامتی

۱. تقویت سیستم ایمنی بدن 

سیر به عنوان یک مکمل غذایی در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر بوده و درصد ابتلا به بیماری ها را کاهش می دهد. در واقع طبق تحقیقات صورت گرفته مشخص شده است که سیر در بهبود سرماخوردگی و پیشگیری از آنفلولانزا بسیار موثر می باشد.

۲. کاهش خطر بیماری‌ های قلبی 

خواص سیر برای قلب

مصرف سیر باعث کاهش کلسترول کل و کلسترول LDL می‌ شود که این امر در پیشگیری از خطرات بیماری های قلبی بسیار موثر است. معمولاً افرادی که کلسترول بالایی دارند، باید حتماً در وعده ‌های غذایی خود از سیر استفاده کنند.

۳. پیشگیری از فراموشی و آلزایمر 

وجود آنتی اکسیدان های سیر باعث محافظت از بدن در برابر آسیب سلول ها و پیری آن می ‌شود. به همین دلیل این مکمل غذایی، آنزیم های آنتی اکسیدان را افزایش داده و باعث تقویت حافظه و پیشگیری از فراموشی و آلزایمر خواهد شد.

۴. محافظت از کبد 

مصرف زیاد غذاهای آماده و الکل باعث آسیب به کبد می شود. دانشمندان دریافته اند که ماده دی آلیل دی سولفید که ترکیب گوگرددار آلی در سیر می باشد، باعث محافظت از بدن در برابر استرس اکسیداتیو مصرف اتانول می ‌شود. به همین دلیل سیر می‌ تواند از آسیب ‌های کبدی جلوگیری کند.

۵. رفع عفونت های دهان و پوسیدگی دندان ها 

خواص سیر برای دندان

سیر به دلیل داشتن خواص ضد میکروبی اش باعث از بین بردن باکتری های دهان و جلوگیری از پوسیدگی دندان ‌ها می ‌شود. به همین دلیل برای درمان باکتری های مقاوم از سیر در داروهای مختلف استفاده می ‌کنند.

۶. جلوگیری از پیشرفت سرطان 

ترکیب گوگرددار آلیل مرکاپتو سیستئین (SAMC) سیر باعث کاهش سرعت رشد سلول ‌های سرطان و کمک به درمان این بیماری می شود. در واقع این ترکیب با فعال کردن پروتئین ‌های خاص در بدن باعث اختلال در رشد سلول‌ های سرطانی و حتی مرگ این سلول های خطرناک نیز می ‌شود.

۷. مراقبت از پوست

سیر باعث افزایش طول عمر و رشد سلول‌ های پوستی شده و خاصیت ضد پیری را ایجاد می‌ کند. همچنین مصرف آن می ‌تواند ضایعات پوستی چون اگزما را درمان کند.

۸. حفظ تناسب اندام 

حفظ تناسب اندام با سیر

فواید سیر در کاهش وزن و جلوگیری از چاقی نیز بسیار معروف می باشد. در واقع سیر موجب فعال شدن پروتئین هایی در بافت چربی، عضله و کبد شده و مواد مغذی را به جای انرژی به گرما مبدل می کند. به همین دلیل موجب نابودی سلول ‌های چربی شده و تناسب اندام را حفظ می ‌کند. 

جدا از تمام خواص و فواید مثبت سیر برای سلامتی، اما این گیاه ارزشمند برخی محدودیت ‌های مصرفی را نیز دارا است. خوردن سیر باعث ایجاد بوی بد در دهان می ‌شود که باید روشی را برای از بین بردن بوی آن داشته باشید. همچنین مصرف زیاد سیر خام با معده خالی می تواند باعث ناراحتی معده نیز شود.

در زمان آشپزی و آماده کردن سیر حتماً مراقب باشید تا دچار حساسیت های پوستی و تاول نشوید. همچنین مصرف سیر به همراه داروهای رقیق کننده خون چون آسپرین ممنوع می باشد. به طور کلی مقدار مصرف سیر توصیه شده برای افراد ۱ یا ۲ حبه (۴ گرم) در روز می باشد.

رتبه بندی این مطلب از نظر شما

بدون امتیاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *