خواص تخم کتان برای سلامتی

خواص تخم کتان برای سلامتی

تخم کتان و یا همان بذر کتان در دو نوع دانه های ریز قهوه ای و طلایی رنگ وجود داشته که از نظر مواد مغذی یکسان و برابر می باشند. تخم کتان منبع غنی از ویتامین ‌ها و مواد معدنی چون پروتئین، ویتامین ب، کلسیم، آهن، فسفر، پتاسیم، منیزیم، اسید چرب امگا ۳ و… می باشد که هر یک از این مواد معدنی باعث ده ها فایده و مزیت برای سلامتی بدن خواهد شد. مصرف خوراکی تخم کتان را می توانید به صورت روغن، پودر، دانه، آرد و یا کپسول در زمان طبخ انواع غذاهای خانگی استفاده کنید تا از مزایای این خوراکی در حفظ سلامتی بدن بهره مند شوید. همچنین می توانید از روغن تخم کتان به عنوان سس بر روی انواع سالادها نیز استفاده کرده و سرو کنید.

بذر کتان سالهاست که در طب سوزنی برای بهبود سلامت و پیشگیری از بیماری ‌های قلبی و عروقی، دیابت، آسم و سرطان استفاده می ‌شود. اولین فایده ای که از مصرف تخم کتان حاصل می ‌شود مربوط به کاهش خطر حملات قلبی، خاصیت ضد التهابی و کاهش ابتلا به سرطان می باشد.

 همچنین به دلیل وجود فیبر در بذر کتان، این ماده معدنی باعث کاهش قند خون و تنظیم آن در بدن نیز می شود. از این رو مصرف این خوراکی باعث کنترل قند خون و رفع مشکل و بیماری دیابت نوع ۲ خواهد شد. وجود پروتئین در تخم کتان باعث کاهش کلسترول، بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن، خاصیت ضد قارچی و پیشگیری از تومورها نیز می ‌شود.

خواص تخم کتان

 وجود این پروتئین گیاهی نیز باعث کاهش اشتها و احساس سیری طولانی مدت در افراد خواهد شد که همین امر باعث کاهش وزن و کنترل هضم غذا می ‌شود. از این رو استفاده از دانه های کتان در انواع نوشیدنی های روزانه بسیار عالی و مناسب بوده و به کنترل وزن و تناسب اندام و لاغری شما کمک خواهد کرد.

 از دیگر فواید تخم کتان می ‌توان به کاهش سطح کلسترول در بدن نیز اشاره کرد. بر طبق مطالعات پزشکی صورت گرفته مشخص شده است که مصرف ۳ قاشق چایخوری پودر کتان به مدت سه ماه، موجب کاهش کلسترول خون و حفظ سلامتی بدن خواهد شد.

 تحقیقات دیگر پزشکی مشخص کرده است که تخم کتان باعث کاهش ۴۱ درصدی در فشار خون و پیشگیری از خطر مرگ ناشی از سکته و بیماری ‌های قلبی خواهد شد. در آخر نیز این خوراکی گیاهی باعث بهبود سلامت پوست و مو شده و به درخشندگی و کاهش خشکی پوست کمک می ‌کند.

در کنار تمام مزایا و خواص تخم کتان، اما می ‌توان عوارض چندی را نیز برای مصرف بیش از حد این گیاه و یا برای افرادی که حساسیت هایی دارند نیز ذکر کرد. مصرف زیاد این تخم گیاهی باعث ایجاد تهوع، اسهال، درد شکم و… شده که باید در مقدار مصرف آن نیز حد متعادل و معمول را در نظر داشته باشید. همچنین به خانم های باردار و یا شیرده نیز توصیه می کنیم که تخم کتان را در این دوران مصرف نکنند.

رتبه بندی این مطلب از نظر شما

بدون امتیاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *