ادویه پاپریکا و خواص آن

ادویه پاپریکا

پاپریکا (Paprika)، یک نوع ادویه خاص مجارستانی می باشد که به عنوان طعم دهنده انواع غذاها در اکثرخوراک ها استفاده می شود. در واقع این ادویه از آسیاب فلفل خشک شده درست شده است که علاوه بر تغییر طعم و عطر غذا، باعث تغییر رنگ آن نیز می شود. اکثر اروپاییان، ادویه پاپریکا را به عنوان همان فلفل می شناسند و درتهیه اکثر غذاهایشان استفاده می کنند.

طعم ادویه پاپریکا نیز می تواند در طیفی از طعم تند و آتشین تا طعم ملایم قرار گیرد. بنابراین بسته به نوع ذائقه و عادت غذایی خود، اگر طرفدارغذاهای تند و فلفلی هستید باید ادویه پاپریکای شما علاوه بر فلفل پاپریکا که آسیاب شده است، کمی فلفل تند قرمز نیز به همراه داشته باشد. به طور مثال از انواع غذاهای تند می توان به غذاهای قلیه ماهی، ناروشت ماهی، مافین پنیری و کتلت آلمانی اشاره کرد.

خواص و فواید ادویه پاپریکا

خواص پاپریکا

وجود انواع ویتامین ها و منابع معدنی در ادویه پاپریکا باعث شده است که این ماده گیاهی به عنوان یک ادویه و چاشنی ارزشمند و مفید در میان تمام افراد جهان شناخته شود. اگر بخواهیم تنها به تعدادی از این فواید و خواص پاپریکا اشاره کنیم، این خواص مهم برای سلامتی بدن عبارتند از:

۱. پاپریکا مفید برای درخشندگی و ضد پیری پوست

پاپریکا سرشار از ویتامین ها، بتاکاروتن، آهن و… می باشد که این مواد معدنی موجب روشن شدن و درخشندگی پوست، جلوگیری از چین و چروک و افزایش شل شدن پوست صورت می شود. همچنین از پاپریکا برای تهیه انواع ماسک های صورت جهت رفع جوش های سرسیاه و مشکلات پوستی استفاده می شود.

۲. سلامتی مو و جلوگیری از ریزش

وجود ویتامین B6 در پاپریکا باعث جلوگیری از ریزش مو و کمک به حفظ سلامت آن می کند. در واقع مواد مغذی مفیدی که در پاپریکا وجود دارد از اکثر قرص های ویتامین نیز مزایا و فواید بسیار بیشتری دارد. بنابراین مصرف این چاشنی را فراموش نکنید.

۳. سلامت قلب و عروق

پاپریکا برای سلامتی قلب

پاپریکا حاوی ویتامین های B6 ،B12 ،C  ،E می باشد که این مواد معدنی باعث تنظیم فشارخون و سلامتی قلب و عروق می شود. در واقع با بهبود جریان خون و عملکرد قلب، سلامتی بدن را تضمین می کند. بنابراین مصرف این چاشنی باعث اکسیژن رسانی و خون رسانی بهتر در عضلات و بافت های بدن می شود و از حمله قلبی جلوگیری می کند.

۴. پیشگیری و درمان دیابت

مصرف پاپریکا باعث هضم و بهبود قندهای موجود در خون می شود که این خود باعث جلوگیری از دیابت در افراد می شود. همچنین این ادویه با تنظیم سطح انسولین در خون باعث درمان این بیماری در افراد شده است.

۵. انرژی دهنده و محرک

پاپریکا یک منبع غذایی مهم از ویتامین B6 می باشد که مصرف این ویتامین باعث تعادل کردن ۱۰۰ آنزیم دیگر و بهبود کارکرد آن می شود که در نهایت منجر به ایجاد انرژی می شود. البته این ادویه حاوی آهن نیز می باشد که این ماده معدنی باعث انتقال اکسیژن در سراسر بدن و تولید انرژی خواهد بود. بنابراین پاپریکا یک محرک فوق العاده برای بدن می باشد که می تواند احساس خستگی و رخوت را برطرف نماید.

۶. بهبود بینایی

پاپریکا حاوی ویتامین A می باشد که این ویتامین باعث سلامت و بهبود بینایی افراد می شود. البته ویتامین A در گروه ترکیبات کاروتتوئید قرار می گیرد. در پاپریکا ۴ نوع کاروتنوئید وجود دارد :بتاکاروتن، زآگزانتین، لوتئین، بتا کریپتوزانتین. که چشم ها برای تبدیل نور به تصویر از این ویتامین ها بهره می گیرد. همچنین زآگزانتین و لوتئین باعث پیشگیری از بیماری های آب مروارید و تباهی لکه زرد در سنین بالا می شود.

۷. سایر فواید

فواید و خواص پاپریکا

وجود انواع ویتامین ها و مواد مغذی در پاپریکا چون ویتامین A ،E ،C ،K ،B6  کلسیم، آهن، زینک، فسفر، پتاسیم، کربوهیدرات، آب و… باعث تاثیرات مثبت دارویی و سم زدایی این ادویه پرخاصیت شده است. از دیگر مزایای پاپریکا می توان به التیام زخم ها و توقف خونریزی، بهبود کیفیت خواب، بهبود دستگاه گوارش، پیشگیری از کم خونی، درمان سرطان، پاکسازی کبد، رفع سرماخوردگی و صدها فواید دیگر اشاره کرد.

تمام موارد و نکات بیان شده در این مقاله، صرفا گریز مختصری به فواید و خواص پاپریکا می باشد. چرا که وجود انواع مواد معدنی در ادویه پاپریکا باعث صدها فواید و خواص شده است. در مقاله های بعدی خواص پاپریکا را با بیان جزئیات تکمیل خواهیم کرد.

رتبه بندی این مطلب از نظر شما

بدون امتیاز
  • ویتامین B12 مگه تو منابع غیر حیوانی پیدا میشه؟ بجز مخمر و جلبک و یک نوع فرآورده سویا؟

    ناشناس ۶ فروردین, ۱۳۹۹ ۱:۳۰ ق٫ظ پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *