غذاهایی که برای کبد چرب مضر هستند

غذاهایی که برای کبد چرب مضر هستند

کبد چرب یکی از بیماری های به اصطلاح خاموشی است که وقتی بدن به آن مبتلا می شود علائم قابل توجهی از خود نشان نمی دهد. همین موضوع باعث می شود که پیشگیری از این بیماری در اولویت قرار بگیرد و مانند اغلب بیماری ها پیشگیری از این بیماری نیز مستلزم داشتن یک رژیم غذایی سالم است. این بیماری معمولا زمانی خود را ظاهر می کند که چربی ها بخش اعظمی از سلول های کبدی را به خودشان درگیر نمودند. در این مقاله قصد داریم تا شما را با غذاهایی که برای کبد چرب مضر هستند آشنا کنیم. به یاد داشته باشید افرادی که دچار چاقی و اضافه وزن هستند بیشتر از دیگر افراد در معرض ابتلا به بیماری کبد چرب قرار دارند.

  • غذاهای چرب و فست فود ها

غذاهای چرب، فست فود ها و غذاهای آماده اگر بیش از اندازه مصرف شوند و بیشتر از حد مجاز در رژیم غذایی اعضای خانواده قرار بگیرند می توانند به دلیل اصلی ابتلا به بیماری کبد چرب تبدیل شوند. این مورد را شاید بتوان شایع ترین علت ابتلا به کبد چرب دانست.

  • مصرف زیاد ویتامین آ

مصرف بیش از اندازه و بدون قائده ویتامین آ یکی دیگر از عواملی است که به عنوان یک عامل محرک برای ابتلا به بیماری کبد چرب به حساب می آید. مصرف بی رویه ویتامین آ می تواند نهایتا کبد را با خطر رسوب چربی در بافت هایش و مختل کردن رفتار طبیعی آن روبه رو کند.

  • مصرف زیاد کربوهیدرات ها

اخیرا پژوهش هایی که در آمریکا انجام شده است نشان می دهد که کاهش کربوهیدرات های موجود در رژیم غذایی افراد، یک روش سریع برای کم کردن چربی کبدی است. در این تحقیق که روی ۱۸ شرکت کننده انجام شده است (که تمامشان به بیماری کبد چرب) از شرکت کنندگان خواسته شد تا برای ۱۴ روز مقدار کربوهیدرات یا کالری موجود در رژیم غذایی خود را کم کنند. بعد از دو هفته پژوهشگران با انجام عکسبرداری های پیشرفته متوجه شدند که مقار چربی کبدی در افرادی که کربوهیدرات کمتری مصرف کردند خیلی بیشتر کاهش پیدا کرده است.

  • سردیجات طب سنتی

کبد به عنوان بزرگترین پالایشگاه بدن دارای مزاج گرم وتر است. این یعنی سرد شدن کبد به خاطر عوامل مختلف، می تواند توانایی آن را برای متابولیزه کردن چربی ها کاهش دهد و باعث انباشته شدن چربی در بافت کبد شود. ترشی ها و خوارکی های سرد مزاج باعث سرد شدن کبد خواهند شد و کسانی که مزاج سرد دارند باید در مصرف این خوراکی ها احتیاط بیشتری به خرج دهند. ترشی هایی مانند سرکه، آب غوره و خوراکی هایی مانند ماست، دوغ ترش، خیار، کدو و … باعث ایجاد کبد چرب خواند شد.

اگر به چاقی مبتلا هستید و در عین حال تحرک زیادی ندارید احتمال ابتلا به کبد چرب در شما بالاست پس پیشنهاد می کنیم که در مصرف غذاهای حاضری، فست فود ها، ماست های پرچرب، سس، نمک و… محتاط باشید. اگر این رژیم را رعایت کنید در تمامی دوره های سنی می توانید از ابتلا به کبد چرب پیشگیری نمایید.

رتبه بندی این مطلب از نظر شما

بدون امتیاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *