خواص دارویی زعفران

زعفران

زعفران (Saffron): این گیاه معطر و طلای سرخ، از گلی به نام زعفران حاصل می‌شود. رشته های نازک و به رنگ قرمز مانند را از گل زعفران جدا می‌کنند و طی یک فرآیند به یک ادویه با ارزش تبدیل می کنند. زعفران بومی کشور یونان بوده و سپس در کشورهای آسیایی و اروپایی پرورش یافته و البته تاریخی حدود ۳ هزار ساله را در اختیار دارد. البته به جز اینکه به عنوان ادویه در طبخ اکثر غذاها استفاده می‌ شود، خواص دارویی نیز داشته و در تولید برخی از داروها نیز استفاده می شود.

گیاه زعفران، این ادویه قرمز باارزش، خواص بسیار زیادی برای حفظ سلامتی بدن دارد. زعفران حاوی بیش از ۱۵۰ نوع ترکیب مختلف مواد معدنی و ویتامین ها است که مصرف آن برای سلامتی ضروری می باشد. البته اکثر افراد از زعفران تنها به عنوان یک ادویه خیلی جزئی در مقدار کمی برای تغییر طعم غذاهای خود استفاده می کنند. اما همین مقدار کم نیز خواص بسیاری دارد.

میزان متوسط و متعادلی که باید از زعفران به صورت روزانه استفاده شود، بین نیم تا یک گرم است. از این ادویه باارزش در طبخ انواع غذاها، سوپ و نوشیدنی های گرم استفاده می شود. به طور مثال استفاده از زعفران در طبخ خوراکی هایی چون ته دیگ زعفرانی و ماست، شیرینی وینا زعفرانی، واویشکا مرغ، دیگچه مشهدی، چیکن پاستیلا و آبنبات پولکی زعفرانی رایج است.

خواص دارویی و درمانی زعفران به دلیل وجود انواع مواد معدنی و ویتامین ها چون ویتامین ،A ،B1 ،B2 ،B6 ،B12 ،C کلسیم، آهن، منیزیم، تیامین، فولات، مس، پتاسیم، منگنز و… به وجود آمده است. تمام این مواد مغذی باعث جلوگیری از انواع بیماری ها و حفظ سلامتی بدن خواهد شد.

در این مطلب به معرفی خواص دارویی زعفران می پردازیم و نکات لازمه را بیان می کنیم.

خواص دارویی زعفران برای سلامتی بدن

خواص دارویی زعفران

۱. حفظ سلامتی قلب 

مصرف مواد غذایی که دارای پتاسیم هستند، باعث سلامت قلب و محافظت از آن می شود. در واقع پتاسیم مانع از افزایش فشار خون و حمله قلبی شده و باعث گشاد کردن عروق بدن می شود.

۲. سلامتی دستگاه تنفس 

زعفران می ‌تواند به عنوان محرک و ضد التهاب عمل کرده و مانع از مشکلات تنفسی شود. این مزیت و خواص زعفران برای جلوگیری از بیماری آسم نیز بسیار مفید خواهد بود. همچنین برای درمان سرماخوردگی، رفع سرفه و گلودرد نیز بسیار موثر است.

فواید زعفران

۳. تقویت سیستم ایمنی بدن

وجود ویتامین C در زعفران باعث افزایش روند تولید گلبول های سفید خون می شود. همان طور که می دانید گلبول های سفید وظیفه دفاع از بدن در برابر بیماری ‌ها را دارند. به همین دلیل افزایش گلبول های سفید در خون باعث تقویت سیستم ایمنی بدن خواهد شد.

۴. شفافیت و درخشندگی پوست 

وجود آنتی اکسیدان های مفید در زعفران باعث درخشندگی و جلوگیری از چین و چروک پوست می شود. همچنین این مواد معدنی باعث رفع زخم های پوستی، بهبود جوش های صورت، روشن کردن رنگ پوست وغیره نیز می شود.

۵. رفع استرس و اضطراب 

دمنوش زعفران

از دمنوش های زعفران در طب سنتی به عنوان بهترین روش برای رفع استرس و اضطراب استفاده می کنند. در واقع خواص آرامبخشی که در این ادویه قرمز رنگ وجود دارد، باعث معروفیت و محبوبیت آن برای درمان اضطراب و افسردگی شده است. همچنین این خاصیت آرام بخشی زعفران باعث بهبود کیفیت خواب و درمان بی خوابی نیز می شود.

۶.جلوگیری از سرطان و تومور

تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهد که این داروی گیاهی سرشار از آنتی ‌اکسیدان ‌های مفید برای جلوگیری از ابتلا به سرطان می باشد. در واقع مقادیر بالای آنتی اکسیدان موجب کاهش رادیکال های آزاد بدن شده و خطرات ابتلا به انواع سرطان را کاهش می دهد. همچنین زعفران از ابتلا به تومور نیز جلوگیری کرده و خواص ضدتومور نیز دارد.

از دیگر خواص زعفران برای سلامتی بدن می‌توان به کنترل دیابت، رفع آلزایمر، جلوگیری از ریزش مو، آرام بخش و مسکن، هضم کننده غذا و سلامت دستگاه گوارش، مقوی اعصاب،  سلامت چشم ها، درمان سنگ کلیه، رفع کم خونی، کاهش وزن و… اشاره کرد.

البته توجه داشته باشید که زعفران مانند هر ماده غذایی دیگر نیز استفاده زیاد و بیش از حد آن عوارض و مضراتی نیز خواهد داشت. مصرف مقادیر زیاد زعفران موجب ایجاد آلرژی و حساسیت، تهوع، تعریق کف دست می‌ شود و به خصوص برای زنان باردار خطرناک بوده و حتی می تواند منجر به سقط جنین نیز شود.

رتبه بندی این مطلب از نظر شما

بدون امتیاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *