اهمیت سبزیجات برای بدن

سبزیجات

به‌طور کلی،سبزیها هر نوع گیاهی هستند که به خاطر خوش‌عطر یا خوش‌طعم بودن غذا، طعم دهنده، دارو، یا عطردهنده مورد استفاده قرار می‌گیرند. استفاده در آشپزی ،سبزی‌ها را از ادویه‌ها متمایز می‌کند. سبزی به برگهای سبز یا بخش‌های گل‌ده گیاه اشاره می‌کند. (تازه یا خشک شده) در حالیکه ادویه‌ها از بخش‌های دیگر گیاه شامل بذر؛ پوست، ریشه، و میوه (معمولاً خشک شده) تهیه می‌شوند.

اهمیت سبزیجات برای بدن
بسیاری از متخصصان پزشکی افراد را به مصرف سبزیجات بیشتر در رژیم غذایی تشویق می کنند. براساس توصیه انجمن سرطان امریکا، برای حفظ سلامتی، روزانه حداقل ۵ وعده از میوه و سبزیجات استفاده کنید. همچنین طبق دانشگاه هاروارد، مصرف ۹ وعده از میوه ها و سبزیجات در روز توصیه می شود.

ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها
سبزیجات حاوی میزان بالایی از مواد مغذی بوده، به طوری که سرشار از ویتامین ها و موادمعدنی مرتبط با رشد و حفظ سلامت بدن هستند. براساس وزارت کشاورزی امریکا، سبزیجات میزان بالایی پتاسیم دارد که برای سلامت فشار خون مهم می باشد. سایر ویتامین ها از جمله ویتامین C و ویتامین A برای حفظ سلامت لثه ها، دندان ها، پوست، چشم، مبارزه با عفونت ها و بهبود جراحات مهم است. سبزیجات همچنین حاوی مواد آنتی اکسیدانی بوده که از بدن در برابر آسیب سلولی محافظت می کنند. همچنین براساس انستیتوی لینوس پاولینگ، استفاده از سبزیجات در رژیم غذایی روزانه مانع از خطر ابتلا به بیماری های قلبی، سرطان، پارکینسون، آترواسکلروزیس، حمله قلبی و آلزایمر می شود.

فیبر
فیبر غذایی موجود در سبزیجات فواید بسیاری دارد. فیبر ماده مغذی مهمی است که تنها در موادغذایی گیاهی یافت می شود. براساس وزارت کشاورزی امریکا، استفاده از فیبر در یک رژیم غذایی سالم به خارج کردن کلسترول نوع بد از عروق و کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی کمک می کند. فیبر همچنین در بهبود عملکرد سیستم گوارشی، کنترل قند خون و پیشگیری از سرطان موثر است.

رژیم غذایی
سبزیجات برای رژیم های غذایی مناسب است، زیرا این موادغذایی با میزان کالری و چربی پایین موجب اضافه وزن نمی شوند. جایگزین کردن سبزیجات با موادغذایی پرکالری در رژیم غذایی به مدیریت وزن کمک خواهد کرد. فیبر موجود در سبزیجات همچنین در افزایش حس سیری و کاهش وزن سریعتر موثر است.

رتبه بندی این مطلب از نظر شما

بدون امتیاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *