خواص سیر و راهکار هایی برای زدودن بوی بد سیر از دهان

خواص سیر و راهکار هایی برای زدودن بوی بد سیر از دهان

خواص سیر و راهکار هایی برای زدودن بوی بد سیر از دهان

سیر یکی از گیاهان علفی است که ساقه اش تا ارتفاعی حدود ۴۰ سانتی متر می رسد. قسمت زیر زمینی اش متورم است و از ۵ تا ۱۲ قطعه و محصور تشکیل شده است. سیر در بسیاری از غذاهای ایرانی به کار می رود اما مردم به دلیل بوی زیادی که در دهان ایجاد می کند رغبت زیادی به مصرف آن ندارند. سیر هم مانند هر ماده خوراکی دیگری دارای خواص و مضراتی است. یکی از غذاهای محبوب و خوشمزه ای که از سیر در تهیه آن استفاده می شود شامی بابلی است. در این مقاله قصد داریم برخی خواص و مضرات سیر را بررسی کنیم.

ارزش غذایی سیر بر اساس صد گرم از این ماده:

مواد ضروری و اساسی ارزش غذایی درصد مصرف مجاز روزانه
فیبر خوراکی ۲.۱ گرم ۵.۵%
کلسترول  ۰ میلی گرم ۰%
چربی کل ۰.۵  گرم ۲%
پروتئین  ۶.۳۶ گرم ۱۱%
کربوهیدرات  ۳۳.۰۶ گرم ۲۵%
انرژی ۱۴۹ کیلوکالری ۷.۵%
مواد معدنی
روی ۱.۱۶۰  میلی گرم ۱۰.۵%
فسفر ۱۵۳  میلی گرم ۲۲%
منگنز ۱.۶۷۲ میلی گرم ۷۳%
منیزیم ۲۵  میلی گرم ۶%
آهن ۱.۷۰ میلی گرم ۲۱%
مس ۰.۲۹۹  میلی گرم ۳۳%
کلسیم ۱۸۱ میلی گرم ۱۸%
ویتامین ها
ویتامین (E) ۰.۰۸ میلی گرم ۰.۵%
ویتامین (K) ۱.۷ میکرو گرم ۱.۵%
ویتامین (A) ۹  یکای بین‌المللی ۱%
ویتامین (C) ۳۱.۲ میلی گرم  ۵۲%
تیامین ۰.۱۱۰ میلی گرم ۸%
ریبوفلاوین ۰.۰۴۰  میلی گرم ۳%
پیریدوکسین ۱.۲۳۵ میلی گرم ۹۵%
نیاسین  ۰.۷۰۰ میلی گرم ۴%
الکترولیت
سدیم ۱۵۳ میلی گرم ۱۰%
پتاسیم ۴۰۱ میلی گرم ۸.۵%
مواد مغذی گیاهی
کاروتن ۵ میکروگرم .
زآگزانتین ۱۶ میکروگرم .

 

سیر سرشار از ترکیبات گوگرد است که سبب تحریک سیستم ایمنی بدن می شود و در نابودی تومور های سرطانی قدرت زیادی دارد. سیر عاری از کلسترول است و سبب کاهش پلاک های چربی داخل خون می شود. به همین دلیل پزشکان مصرف سیر را به مبتلایان به بیماری های قلبی و عروقی بیشتر می کنند.

همچنین، سیر یک داروی ضد انعقاد خون به حساب می آید، سیر در واقع یک داروی رقیق کننده برای انعقاد خون است. این ماده می تواند به بیمارانی که از انسداد های شریانی رنج می برند کمک کند.

سیر باعث کاهش خستگی می شود و توان بدن را بالا می برد، این امر می تواند برای کسانی که می خواهند ورزش حرفه ای و طولانی مدت داشته باشند مورد استفاده قرار بگیرد. مصرف سیر سرعت از دست رفتن بافت استخوان را کاهش می دهد، این به خاطر آن است که سطح استروژن را در بدن زنان کنترل می نماید. همچنین سیر حاوی مواد مغذی است که در تحکیم استخوان های سالم موثر عمل می کند.

برای کاهش بوی سیر در دهان چه کنیم؟

در مقدمه اشاره کردیم که خیلی ها به علت این که دهانشان بو می گیرد از خوردن سیر یا غذاهایی که در آن ها سیر به کار رفته است اجتناب می کنند. در اینجا قصد مواد غذایی را معرفی کنیم که به رفع بوی بد سیر در دهان کمک می کنند.

  • لیمو:

خوردن یک قاچ لیمو می تواند بوی بد سیر را به طرز معجزه آسایی از بین ببرد. می توان پس از خوردن غذای سیر دار یا در کنار آن از لیمو استفاده کرد تا کمی از شدت بوی بد سیر در دهان کاسته شود.

  • جعفری یا سایر چاشنی های سبز:

بهتر است اگر در رستوران یا خانه غذای سیر دار مصرف می شود حتما در کنار آن از برگ جعفری هم استفاده گردد. برگ جعفری می تواند بوی ناشی از سیر و پیاز را برطرف کند. جویدن برگ های تازه جعفری باعث ایجاد حس تازگی در دهان خواهد شد. ریحان و رزماری هم اثر مشابهی ایجاد می کنند.

  • سیب:

این خوراکی دارای فیبر زیادی است و جویدنش باعث ترشح بزاق در دهان می شود. این مسئله باعث شده سیب بتواند مانند یک اسکراب دهان را تمیز کند و بوی بد سیر را از آن بزداید. گلابی و هویج نیز خاصیت مشابهی دارند.

  • ادویه های قابل جویدن

بادیان رومی یا تخم انیسون، هل، گشنیز و رازیانه را می توانید به راحتی از عطاری های نزدیک محل زندگی قابل تهیه است. کافی است از این عناصر در شیشه های در دار ریخته شود و روی میز غذا خوری گذاشته شود. جویدن تنها چند دانه از این ها باعث تازه و خوشبو شدن دهان پس از غذا خواهد شد.

خوردن تمام مواد غذایی و استفاده از انواع ادویه ها برای سلامتی بدن لازم است. اگر به خاطر بوی بد دهان از غذاهای سیر دار بیزار بودید می توانید از این به بعد با استفاده از آنچه که گفتیم با خیال راحت از این ماده پر خاصیت و خوشمزه استفاده کنید.

رتبه بندی این مطلب از نظر شما

بدون امتیاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *