۵ ویتامین موثر برای رفع استرس و اضطراب

۵ ویتامین موثر برای رفع استرس و اضطراب

کمبود برخی از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری در بدن، باعث بروز برخی مشکلات جسمی و روانی خواهد شد. تجربه بیش از حد استرس و اضطراب در طول زندگی روزانه، مطمئنا می ‌تواند سطح انرژی و تمرکز شما را برای انجام هرچه بهتر فعالیت های روزمره دچار اختلال کرده و اشکالات بسیاری را موجب شود. احتمالاً رفع سریع تر این مشکل و درمان بدون خطر آن، یکی از اولویت های شما خواهد بود.

در این مطلب از سایت غذالند قصد داریم که به معرفی ۵ ویتامین موثر برای رفع استرس و اضطراب افراد و به خصوص نوجوانان بپردازیم. 

معرفی ۵ ویتامین ضد استرس 

۱. ویتامین B کمپلکس 

ویتامین B برای رفع استرس و اضطراب

تمام ۸ نوع ویتامین B تاثیرات مثبت متفاوتی بر بدن داشته و می‌ تواند میزان قابل توجهی از فشار عصبی و استرس و اضطراب اجتماعی افراد را کاهش دهد. ویتامین B1 تاثیر مثبتی در حفظ تعادل قند خون بدن داشته که می ‌تواند اضطراب افراد را کنترل کند. در واقع چون افت قند خون باعث استرس و اضطراب در افراد می شود، حفظ ثبات آن در بدن باعث کنترل نوسانات روحی افراد خواهد شد.

ویتامین B3 باعث ترکیب سروتونین شده که این ماده آرامش بخش در مغز ترشح خواهد شد و باعث کنترل و رفع استرس و اضطراب در افراد خواهد شد. ویتامین B5 تاثیر بسزایی در تولید هورمون آدرنالین داشته که می تواند ترشح کورتیزول را کاهش داده و به عنوان ضد استرس و اضطراب عمل نماید. مصرف خوراکی هایی چون کلوچه خرمایی و پیروک مرکبات می تواند برای تامین این ویتامین بسیار مفید باشد.

۲. ویتامین C

تحقیقات صورت گرفته نشان می ‌دهد که مصرف منظم و متعادل ویتامین C باعث رفع استرس و اضطراب در افراد و به خصوص نوجوانان و دانش آموزان شده است. انواع میوه ها و سبزیجات چون پرتقال، توت فرنگی، گریپ ‌فروت، سالاد کلم بروکلی، فلفل قرمز و… حاوی مقدار بسیار خوب و مناسبی از این ویتامین هستند که مصرف آن باعث رفع نیاز لازمه  بدن به این ویتامین خواهد شد. همچنین مصرف مکمل غذایی این ویتامین نیز می ‌تواند برای برخی افراد بسیار عالی و مناسب باشد.

۳. ویتامین D 

ویتامین D برای رفع استرس و اضطراب

کمبود ویتامین D باعث تشدید استرس و اضطراب در افراد  و افسردگی های فصلی خواهد شد. این مشکلات برای افرادی که از اقلیم های آفتابی دور هستند و بدن آنها مقدار لازمه این ویتامین را از طریق اشعه ماورابنفش خورشید دریافت نمی کنند، بسیار مستعد بیماری ‌های روحی خواهند بود. از این رو برای رفع استرس و اضطراب و همچنین تقویت سیستم ایمنی بدن، حتماً مکمل این ویتامین را مصرف نمایید.

۴. آهن 

مشکل کمبود آهن در بسیاری از افراد و به خصوص بانوان بسیار شایع بوده که این امر باعث بروز اکثر بیماری ‌ها و مشکلات عصبی خواهد شد. می‌ توانید با مصرف خوراکی هایی چون گوشت گاو، آجیل، غلات، جگر، شکلات تلخ، اسلایس شکلاتی و… این ماده معدنی مفید و ضروری بدن را تامین نمایید و به رفع استرس و اضطراب بپردازید. 

۵. زینک 

ماده معدنی زینک باعث حفظ تعادل هورمون های بدن، تقویت عملکرد مغز و فعال نمودن سیستم عصبی مرکزی و جانبی خواهد شد. از این رو این ماده معدنی باعث رفع استرس و اضطراب در افراد شده و بیماری های افسردگی و اختلالات اسکیزوفرنی را برطرف خواهد کرد.

رتبه بندی این مطلب از نظر شما

بدون امتیاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *