گرانترین ادویه های دنیا را بشناسید

ادویه بخشی از یک گیاه معطر است که گاه مانند دارچین از تنه درخت، مانند فلفل سیاه از میوه و یا مانند جوز هندی از ساقه به دست بیاید. ادویه معمولا به صورت درسته، خرد شده یا پودر در غذا مورد استفاده قرار می گیرد تا به آن عطر و طعم دلپذیر ببخشد. ادویه های مختلفی در جهان وجود ارند که بعضی از آن ها قیمت های بسیار گرانی نسبت به وزنشان دارند. در ادامه این مقاله قصد داریم به ۷ مورد از گرانترین ادویه های دنیا اشاره کنیم.

۱- زعفران

یکی از گرانترین مواد غذایی در سراسر دنیا زعفران است که از دسته ادویه جات به حساب می آید. این ادویه از تار های قرمز گل زعفران گیاهی که بومی آسیای مرکزی می باشد به عمل می آید. به دلیل تعداد کم مادگی ها در هر گل زعفران (تقریبا ۳ تا در هر گل) برای تولید هر کیلو زعفران ۱۱۰ هزار تا ۱۶۵ هزار گل باید به عمل بیاید. این بدان معنی است که تولید زعفران امری زمانبر و با میزان کار زیاد می باشد. امروزه در کشور های اسپانیا، ایتالیا، یونان، هند و ایران زعفران به صورت عمده پرورش داده می شود، در میان زعفران ها، زعفران کشمیر مرغوبیت بیشتری دارد. استفاده از زعفران برای رنگ آن در غذا ها متداول است.

گرانترین ادویه های دنیا را بشناسید

۲- وانیل

وانیل دومین ادویه گرانقیمت دنیاست که در این مقاله قصد داریم به شما معرفی کنیم. از وانیل در بستنی، کیک، دسر، کوکی و اکثر شیرینی ها استفاده می شود. گفتن این نکته ضروری است که وانیل گرانقیمت، وانیل مصنوعی یا عصاره وانیل نیست بلکه وانیل طبیعی مکزیک و ماداگاسکار است که دارای بهترین غلاف های وانیل هستند. علت قیمت بالای وانیل آن است که گل های آن به صورت مصنوعی و با دست گرده افشانی می شوند، پس از این که میوه ها نیز می رسند با دست چیده می شوند، این فراید کار زیادی نیاز دارد.

گرانترین ادویه های دنیا را بشناسید

۳- هل

هل یک گیاه بومی جنوب غربی هندوستان است و از بزرگترین کشور های صادر کننده آن می توان به گواتمالا اشاره کرد. برای تهیه این ادویه مقدار زیادی کار انسانی نیاز است تا دانه های کوچک حاوی غلاف برداشت شود به همین دلیل قیمت این ادویه بالاست. از هل سبز به عنوان چاشنی غذاهای شیرین استفاده می شود. این گیاه همچنین دارویی زیادی نیز هست و به عنوان درمان مکمل برای اختلالات گوارشی، عفونت لثه و دندان، سل و التهاب پلک استفاده می شود.

گرانترین ادویه های دنیا را بشناسید

۴- میخک

میخک بومی شرق آسیا و کشور اندونزی است. این گیاه در زنگبار، هند، ماداگاسکار، پاکستان و همچنین مناطق سردسیر سریلانکا پرورش داده می شود. میخک از گذشته تاکنون برای تجارت استفاده می شده و اکنون به عنوان یکی از گرانقیمت ترین ادویه های دنیا به شمار می رود. میخک عطر و بوی شگفت انگیزی دارد و برای طعم دار کردن بسیاری از غذاهای هندی، آفریقایی و خاور میانه ای استفاده می شود. علاوه بر این طعم تند میخک در تهیه گوشت، کاری، سس مارینا، نوشیدنی های گرم، کوکی ها و پای ها به کار می رود.

گرانترین ادویه های دنیا را بشناسید

۵- دارچین

دارچین بی تردید یکی از پرکاربردترین ادویه های دنیا به حساب می آید. از دارچین به عنوان یک طعم دهنده و شفادهنده در طب باستان مصر یاد می شود. دارچین را از پوست خارجی درختان سیناموموم به دست می آورند. دارچین را بومی شمال سریلانکا می دانند، اما در هند و اندوزی نیز به دست می آید. امروزه از دارچین برای دادن طعم شیرین به دونات، شکلات و شیرینی ها و در تهیه نوشیدنی هایی مانند قهوه و کاکائو داغ نیز استفاده می شود.

گرانترین ادویه های دنیا را بشناسید

۶- زردچوبه

زردچوبه بومی جنوب غربی هندوستان است و بیشتر به عنوان ادویه در بنگلادش، هند، خاورمیانه و پاکستان استفاده می شود. از رنگ زرد زردچوبه نیز در رنگرزی و تهیه لوازم آرایشی و بهداشتی کاربرد دارد.

گرانترین ادویه های دنیا را بشناسید

۷- فلفل

یکی از پرکاربرد ترین ادویه ها در سراسر دنیا، فلفل سیاه است. این ادویه بومی جنوب هندوستان  است و در آنجا به صورت گسترده کشت می شود. این ادویه در ویتنام نیز به صورت گسترده تولید می شود به طوری که ویتنام در حال حاضر بزرگترین صادر کننده فلفل در در جهان به حساب می آید.


رتبه بندی این مطلب از نظر شما

بدون امتیاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *