چگونگی افزایش ماندگاری میوه و سبزیجات در روزهای قرنطینه

ماندگاری میوه و سبزیجات

در این روزهای حساس و قرنطینگی، یکی از دغدغه های اکثر خانواده ها مربوط به حفظ تازگی و کیفیت میوه و سبزیجات می باشد. از این رو برای این که بتوانید هم برای خرید، کمتر بیرون بروید و هم ماندگاری میوه و سبزیجات را حفظ کنید، باید چند نکته ساده اما موثر را مد نظر قرار دهید تا بتوانید به راحتی ماندگاری میوه و سبزیجات را بیشتر کنید.
در این مطلب از سایت غذالند قصد داریم که به بیان ۳ نکته کاربردی در مورد افزایش ماندگاری میوه و سبزیجات بپردازیم.

۳ راهکار افزایش ماندگاری میوه و سبزیجات

۱. تقسیم بندی میوه و سبزیجات

ماندگاری میوه و سبزیجات با توجه به نوع هر یک کاملاً متفاوت می باشد. به همین دلیل باید کاملاً آن ها را از یکدیگر جدا کنید تا تاثیرات فیزیکی هر یک از میوه ها و سبزیجات بر ماندگاری سایر آن ها موثر نباشد. به عنوان مثال میوه ها و سبزیجاتی چون هلو، خربزه، سیب زمینی و گوجه فرنگی که گاز اتیلن از خود تولید می کنند، این هورمون طبیعی به عنوان آنزیم رسیدن کامل میوه ها و حتی پوسیدگی آنها کاربرد دارد.
حال اگر این میوه ها و سبزیجات در کنار سایر مواد غذایی چون توت فرنگی، کلم بروکلی، هویج، پیاز و… قرار گیرد، باعث تأثیر منفی گاز اتیلن بر روی ماندگاری میوه و سبزیجات نام برده می ‌شود و این نوع مواد غذایی سریع تر خراب می شوند. با توجه به این نکته بهتر است که زمانی که می خواهید این میوه ها و سبزیجات را در یخچال بگذارید، آن ها را جدا از هم و در قفسه ها و کشوهای مختلف قرار دهید.

۲. تاثیر دمای یخچال در ماندگاری میوه و سبزیجات

افرایش ماندگاری میوه و سبزیجات

مهمترین نکته برای حفظ تازگی و افزایش ماندگاری میوه و سبزیجات مربوط به سرد بودن یخچال می باشد. در واقع دمای یخچال برای این امر باید بین ۱ تا ۴ درجه سانتی گراد باشد.
البته برخی از میوه‌ ها نیز می باشند که به دلیل حساسیت به سرما و خاص مناطق گرمسیری بودن، نباید در یخچال نگهداری شوند. به عنوان مثال میوه های مناطق گرمسیری چون موز، انبه و آناناس باید در خارج از یخچال نگهداری شوند تا ماندگاری آنها افزایش یابد.

۳. نشستن میوه ها و سبزیجات

شستشوی میوه و سبزیجات

شستشوی میوه ها و سبزیجات و سپس نگهداری آنها در یخچال باعث تولید کپک و کاهش ماندگاری آن ها می ‌شود. در واقع رطوبت موجود که در اثر شستشوی میوه ها و سبزیجات در آن ها به وجود می ‌آید، باعث کاهش ماندگاری و حفظ کیفیت آنها به مرور زمان خواهد شد. پیشنهاد می کنیم که بهتر است در زمان استفاده و مصرف، میوه‌ها و سبزیجات را بشویید تا با این امر رطوبت موجود در یخچال نیز کاهش یابد و مهم تر این که ماندگاری میوه و سبزیجات حفظ شود.

فاسد شدن و کاهش ماندگاری میوه و سبزیجات به دلایل مختلفی چون وجود رطوبت، تاثیر آب و هوا، وجود و انتقال آنزیم ها و هورمون های مختلف در انواع میوه ها و سبزیجات و تاثیر زمان رخ می دهد. از این رو با توجه به ۳ راهکار ساده اما موثر ذکر شده در این مطلب می توانید به راحتی محدوده زمانی برای ماندگاری میوه ها و سبزیجات خود را افزایش دهید و این مشکل را رفع نمایید.

رتبه بندی این مطلب از نظر شما

بدون امتیاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *