چهار اصلی که باید در تهیه نذری برای ماه محرم رعایت کنید

چهار اصلی که باید در تهیه نذری برای ماه محرم رعایت کنید

چهار اصلی که باید در تهیه نذری برای ماه محرم رعایت کنید

با نزدیک شدن به ماه محرم و آغاز برگزاری مراسمات مذهبی در تکیه ها و مساجد، کم کم پخش نذری هم در میان مردم متدین ایران آغاز می شود. تهیه و پخش نذری ها علی رغم این اجر و ثواب اخروی بسیار زیادی دارد، اگر با رعایت اصول بهداشتی و تغذیه ای همراه نباشد می تواند منجر به ایجاد بیماری های عفونی و غیر عفونی در میان یک جمع کثیر از مردم شود. ما در این مقاله قصد داریم، در آستانه قرار گرفتن در ماه محرم شما را با نکاتی که لازم است برای تهیه نذری بدانید، آشنا کنیم. با ما تا انتها همراه باشید.

اصل اول: رعایت ضوابط بهداشتی

اگر در تهیه نذری، ضوابط و ملزومات بهداشتی رعایت نشود، ممکن است سبب مسمومیت های غذایی و به خطر افتادن جان ده ها یا هزاران نفر شود. به همین دلیل، دریافت کارت معاینه پزشکی جهت آمادگی برای پخش کردن نذری  بسیار ضروری است. استفاده از مواد غذایی بسته بندی شده و سالم در تهیه نذری یکی از مهم ترین مواردی است که باید در نظر گرفته شود.

پیش از تهیه غذا یا پخش کردن چایی، حتما باید یک سری نکات بهداشت فردی مانند شست و شوی دست ها رعایت شود. برای درست کردن شربت حتما باید از آب آشامیدنی و تصفیه شده استفاده شود.

استفاده از روغن مایع به جای روغن جامد برای سرخ کردن مواد غذایی مانند پیاز و سیب زمینی از دیگر نکاتی است که باید در تهیه غذاهای نذری مد نظر قرار گیرد.

اصل دوم: عدم استفاده از ظروف یک بار مصرف پلاستیکی

دیگر برای کسی جای شک نیست که ظروف یک بار مصرف پلاستیکی می توانند هم به انسان و هم به طبیعت آسیب وارد کنند، به خصوص اگر از آن ها برای حمل غذاها و نوشیدنی های گرم استقاده شود. بهتر است برای پخش نذری از ظرف ها و قاشق های فوم دار و یک بار مصرف گیاهی استفاده کنید.

اصل سوم: استفاده از فراورده های دامی مجاز

اگر می خواهید از گوشت دامی که خودتان ذبح می کنید استفاده کنید، دقت داشته باشید که ذبح باید در شرایطی کاملا بهداشتی انجام شود و خونابه دام پخش نگردد. استفاده از خورش قیمه در ماه محرم به عنوان غذای نذری بسیار مرسوم است و یکی از مهم ترین موادی که در خورش قیمه به کار می رود گوشت قرمز می باشد. به همین جهت اگر قصد دارید خورش قیمه تهیه کنید سعی کنید از فراورده های دامی که در کشتارگاه های مجاز تهیه و بسته بندی می شوند استفاده کنید.

اصل چهارم: زمان نگهداری

بهتر است که غذاهای نذری را بیشتر از دو روز در یخچال نگهداری نکنید. اغلب غذاهایی که به عنوان نذری پخش می شوند، بعد از دو روز فاسد و مصرف آن ها سبب ایجاد مسمومیت خواهد شد.

آن چه گفته شد، چهار از اصل، از مهم ترین اصولی بود که درتهیه و مصرف ندری باید مد نظر داشته باشید. بهتر است این نکته را هم جا نیندازیم که بهتر است در خوردن نذری زیاده روی نکنید، زیرا غذاهای نذری معمولا منبع چربی هستند و می توانند باعث بروز بیماری های قلبی شوند.

اگر قصد دارید در ماه محرم با پخش نذری از ثواب اخروی و نتایج دنیوی بهره مند شوید، می توانید با جست و جو در بخش دستورپخت های غذالند با طرز تهیه انواع غذاهای مناسب برای پخش نذری آشنا شوید.

رتبه بندی این مطلب از نظر شما

بدون امتیاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *