چرا بعد از خوردن غذا بعضی از افراد دچار تپش قلب می شوند؟

چرا بعد از خوردن غذا بعضی از افراد دچار تپش قلب می شوند؟

زمانی که قلب سریع تر بتپد افراد در سینه، گردن و گلوی خود احساس لرزش می کنند. این تپش قلب در افراد امکان دارد احساس تنگی نفس و اضطراب به وجود آورد. بعضی افراد بعد از خوردن غذا دچار تپش قلب می شوند، این مورد به احتمال زیاد به خاطر غذا هایی است که مصرف می کنند. در زندگی افراد بعضی عادت های رفتاری نیز ممکن است وجود داشته باشند که می توانند در دراز مدت باعث ایجاد تپش قلب شوند از جمله دزار کشیدن بعد از خوردن غذا. البته جدای از تمام این مسائل می توان گفت دلیل تپش قلب می تواند وجود یک بیماری زمینه ای نیز باشد. پژوهش های زیادی دراین باره شده است بعضی از آن ها به این نتیجه رسیده اند که احتمال دارد کافئین باعث تپش قلب شود. کافئین در نوشیدنی هایی مانند اسپرسو، قهوه، نوشابه ها، چای ها، شکلات و برخی نوشیدنی های انرژی زا که امروزه طرفداران زیادی دارد وجود دارد.

بعضی از دلایل تپش قلب بعد از خوردن غذا:

همان طور که در مطالب بالا گفته شد ممکن است تغذیه موجب تپش قلب بعد از خوردن غذا شود مصرف موادی از قبیل:

الکل

یکی از عادت های غذایی که در ریتم تپش قلب تغییرات زیادی ایجاد می کند مصرف الکل است.  نتیجه ای که پژوهشگران طی تحقیقاتی در دانشگاه کالیفرنیا بدست آوردند این است که مصرف الکل در افرادی که دچار بیماری آریتمی قلبی هستند موجب تپش قلب می شود. می توان گفت الکل محرکی است برای افرادی که مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی هستند. اینکه الکل چگونه در قلب چنین تغییراتی را ایجاد می کند پزشکان به طور دقیق نمی دانند ولی به این نکته پی برده اند که در بعضی افراد تاثیر بیشتری دارد و آسیب های زیادی را ایجاد می کند.

کافئین

براساس برخی پژوهش ها می توان گفت که کافئین می تواند در افراد تپش قلب ایجاد کند درحالی که مطالعه ای در سال ۲۰۱۶ در نشریه Journal of the American Heart Association منتشر شد که براساس آن گفته می شود هیچ ارتباطی بین مصرف کافئین و ریتم های نامنظم قلب وجود ندارد.

واکنش های فردی

بعضی از افراد ممکن است حساسیت یا برخی واکنش های فردی به بعضی از غذا ها و نوشیدنی ها داشته باشند که این واکنش باعث ایجاد تپش قلب شود. پزشکان توصیه می کنند برای جلو گیری از تپش قلب بهتر است غذا ها و نوشیدنی هایی که بعد از ان ها این عارضه می شوند ثبت شوند. این ممکن است به ایجاد پیوند بین عناصری خاص در رژیم غذایی کمک کند.

داروهایی برای آسم، دیابت و شرایط دیگر

بعضی از دارو های مصرفی افراد از جمله داروهای مربوط به سرماخوردگی، آلرژی و آسم حاوی فنیل‌ افرین یا سودوافدرین هستند که باعث ایجاد تپش قلب می شوند و ضربان قلب را بالا می برند پس ممکن است مصرف آن ها پیش یا پس از صرف غذا باعث تپش قلب شود. همچنین ممکن است افراد که دچار بیماری دیابت هستند و برای کاهش قند خون از انسولین استفاده می کنند دچار تپش قلب شوند زیرا ممکن است پس از استفاده انسولین قند خون بیش از حد افت کند و فرد دچار تپش قلب شود.

مکمل ها

برخی از مکمل ها هم می توانند بر ضربان قلب اثر بگذارند مانند به، پرتقال تلخ، افدرا، جینسینگ، خفچه و سنبل کوهی که پیش یا پس از غذا مصرف می شوند، ممکن است ریتم ضربان قلب را تغییر دهد.

سیگار کشیدن

مصرف سیگار هم بعضی مواقع پیش یا پس از غذا می تواند در افراد تپش قلب ایجاد کند.

همان طور که در مطالب بالا اشاره کردیم برخی از بیماری های قلبی زمینه ای هم نیز در افراد تپش قلب ایجاد می کنند از قبیل: نارسایی قلبی، کاردیومیوپاتی، یا اختلالات دریچه قلب.

برخی دلایلی وجود دارد که باعث نا منظم شدن تپش قلب می شود ولی هیچ ارتباطی با نوع غذا و نوشیدنی ندارند از جمله:

– سطوح پایین قند خون

– اضطراب

– بیماری تیروئید

– فشار خون پایین

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

در اکثر مواقع که افراد دچار تپش قلب می شوند باید به پزشک مراجعه کنند از جمله زمانی که بعد از خوردن غذا این شرایط رخ می دهد و به طور مداوم تکرار  می شود.

ولی اگر افراد دچار تپش قلب شدند و علائمی همچون احساس درد و تنگی در ناحیه سینه، دشواری در تنفس،سرگیجه و احساس غش در آن ها دیده شد حتما باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنند.

 

رتبه بندی این مطلب از نظر شما

بدون امتیاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *