نکاتی که برای پخت شامی نرم و خوشمزه باید بدانید

نکاتی که برای پخت شامی نرم و خوشمزه باید بدانید

   در این مطلب ما به شما نکاتی را در مورد پخت یک شامی نرم و خوشمزه می گوییم. نکاتی که کمک می کند شامی یا همان کتلت شما از نظر نرمی و سفتی تناسب داشته باشد و به اصطلاح وا نرود یا مثل سنگ، سفت نشود. همچنین طرز صحیح پخت آن که به خوش طعم تر شدن هر چه بیشتر آن کمک می کند را برای شما بیان می کنیم.

۳ علت مهم و شایع برای شل شدن و وا رفتن شامی در زمان پخت:

مقدار تخم مرغ استفاده شده مهم ترین مسئله در پخت شامی است. اگر مقدار تخم مرغ مخلوط شده با مواد کم باشد، احتمال خیلی زیاد شامی شما وا می رود. پس به این نکته حتما توجه داشته باشید. اگر هم شامی ها در زمان سرخ شدن تیکه تیکه شدند و وا رفتند، می توانید متناسب با میزان مواد خود، کمی دیگر تخم مرغ یا سفیده آن را به شامی اضافه کنید.

یک نکته مهم دیگر برای اینکه شامی وا نرود این است که بعد از تهیه مواد و ورز دادن کافی آن ها، مواد را به مدت ۳۰ تا ۶۰ دقیقه داخل یخچال بگذارید تا کاملا خودشان را بگیرند. اما به یاد داشته باشید که اگر مقدار تخم مرغ مواد به اندازه و مناسب باشد، خیلی نیازی به گذاشتن داخل یخچال نیست.

علت دیگر وا رفتن شامی، آبکی بودن مواد آن است که برای رفع این مشکل، باید پیاز را درشت رنده کنید و به مواد شامی آرد سوخاری نیز اضافه کنید.

۳ دلیل مهم برای سفت شدن کتلت یا شامی در زمان پخت آن :

نکاتی که برای پخت شامی نرم و خوشمزه باید بدانید

یک نکته مهم در این مورد این است که شاید مقدار گوشت شامی زیاد است. اگر مقدار گوشت شامی نسبت به دیگر مواد آن، زیاد باشد، در زمان پخت موجب سفت شدن شامی می‌شود.

یک نکته دیگر برای جلوگیری از سفت شدن شامی این است که می توانید مقداری آرد سوخاری یا نون خشک آسیاب شده به مواد شامی اضافه کنید تا به نرم شدن غذا کمک کند.

در آماده کردن مواد هم دقت داشته باشید پیاز باید درشت رنده شود که باعث می شود هم شامی وا نرود و هم باعث باعث می شود شامی نرم شود. همچنین پیاز اگر به اندازه کافی زیاد باشد باعث خوشمزه شدن شامی می شود.

دستور پخت شامی نرم و خوشمزه  :

مواد لازم ( برای ۲ نفر) :

۲۰۰ گرم گوشت چرخ کرده

۱ عدد تخم مرغ

یک قاشق چای خوری نمک

۵/۱ قاشق چای خوری از هر ادویه (زرچوبه، فلفل، دارچین، زنجبیل و…)

یک عدد پیاز بزرگ

دو قاشق غذا خوری آرد سوخاری آسیاب شده

یک عدد سیب زمینی کوچک (اگر سیب زمینی اضافه کردید، از تخم مرغ بزرگتری استفاده کنید)

۲ عدد گوجه فرنگی تازه

طرز تهیه :

طرز تهیه بسیار ساده است. تنها کافی است ابتدا پیاز را به صورت درشت رنده کنید و حتما آب آن را بگیرید. سپس سیب زمینی را به صورت ریز، رنده کنید و در نهایت همه مواد به جز رب گوجه را با هم مخلوط کرده و خوب ورز بدهید. در مرحله بعد هم می توانید مستقیما سراغ سرخ کردن آن ها بروید هم می توانید قبل از سرخ کردن، آن ها را یک ساعت داخل یخچال بگذارید تا خودشان را بگیرند.

بعد از این که مواد را به صورت شامی های نازک درآوردید، آن ها را داخل تابه گذاشته و درب آن را ببندید و اجازه دهید با حرارت کم حدود ۱۰-۱۵ دقیقه این شامی ها سرخ شوند.

بعد از این که شامی ها آماده شد می توانید از گوجه تازه و سیب زمینی استفاده کنید، که غذا هم خوش ‌طعم تر می‌ شود و هم ظاهری بهتر و رنگی خواهد داشت. پس گوجه‌ها را حلقه حلقه کنید و سیب زمینی را هم خلالی کنید. سپس آن ها را خوب سرخ کنید و در آخر در ظرف کنار شامی ها قرار دهید و از غذا لذت ببرید.

نکته: برخی برای پف کردن و ترد شدن شامی از جوش شیرین استفاده می کنند که باید متذکر شد خیلی ضرر دارد و اصلا خوب نیست چون هم مواد داخل شامی را اصطلاحا خالی می کند هم هیچ خاصیت غذایی را برای شما نگه نمی دارد.

نکته: برای خوشمزه تر شدن شامی می توانید از مقدار کمی سیر یا پودر سیر استفاده کنید و برای خوش رنگ تر شدن شامی ها از زعفران کمک بگیرید.

رتبه بندی این مطلب از نظر شما

5/5 (1)
  • چه نوع سیب زمینی خوبه برای تهیه کتلت .

    maryamnad@gmail.com ۱۹ تیر, ۱۳۹۹ ۷:۲۸ ق٫ظ پاسخ
    • سیب زمینی ها موجود در بازار همگی مناسبند.فقط توجه داشته باشید هنگام خرید سیب زمینی های متوسط رو به کوچک را خریداری کنید که جوان تر هستند و تردتر

      غذالند ۲۵ تیر, ۱۳۹۹ ۸:۵۸ ق٫ظ پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *