نقش تغذیه در بلوغ زودرس

نقش تغذیه در بلوغ زودرس

نقش تغذیه در بلوغ زودرس

شروع بلوغ و طی کردن این دوران از اهمیت زیادی در دوره رشد کودکان برخوردار است، اگر نگاه دقیق تری داشته باشیم خواهیم دید که اگر بر زندگی فرد در این دوران کنترل و نظارت بهتری از نظر تغذیه ای وجود داشته باشد، فرد از رشد بهتری  برخوردار خواهد بود. سن طبیعی رسیدن به بلوغ برای پسران به طور تقریبی از ۹ سالگی تا ۱۴ سالگی است در حالی که برای دختران به طور تقریبی از ۹ سالگی تا ۱۳.۵ سالگی خواهد بود. بلوغ زودرس به این معناست که علائم نخستین بلوغ برای پسری پیش از ۹ سالگی و برای دختری پیش از ۸ سالگی رخ بدهد.

رسیدن به بلوغ آن هم زودتر از زمان طبیعی، ممکن است کمی ناخوشایند بوده و برای خود این افراد مشکلاتی را به همراه داشته باشد. به طور مثال سبب خواهد شد تا فرد در آینده دارای قدی کوتاه باشد، هر چند داشتن قد کوتاه به علت عوامل مختلفی رخ می دهد ولی رسیدن به بلوغ زودرس از جمله عواملی است که می تواند در این مورد تاثیر گذار باشد.

اکنون تعدادی از عوامل بروز بلوغ زودرس که وابسته به نقش تغذیه اند را بررسی خواهیم کرد:

۱- چاقی: داشتن چاقی و اضافه وزن از جمله عواملی است که سبب خواهد شد تا در کودکان بلوغ زودتر از زمان معمول رخ دهد. بنابراین بایستی حواستان به کودکتان باشد تا از غذاهای مناسبی استفاده نماید.

۲- عادت های نادرست غذایی: داشتن عادت های غذایی نادرست نیز سبب بلوغ زودرس خواهند شد. همچنین کم شدن رشد قدی بعد از این که به سن بلوغ رسیدند نیز از عوارض داشتن الگوهای تغذیه ای نامناسب خواهد بود.

۳- خوردن زیاد گوشت: طبق گفته های محققان، این عامل نیز امکان دارد در دختران سبب بلوغ زودرس گردد. در صورتی این اتفاق خواهد افتاد که کودک در سن سه سالگی از ۸ بار در هفته بیشتر و در سن هفت سالگی نیز بیشتر از ۱۲ بار در هفته به مصرف گوشت بپردازد. بنابراین لازم است دفعات مصرف گوشت فرزندان را در سنین ذکر شده مدیریت نمایید.

۴- خوردن تنقلات غیرسالم: مطابق آن چیزی که تحقیقات نشان داده اند خوردن هله هوله هایی مانند پفک و چیپس و فست فودها به عنوان میان وعده، در دختران سبب رسیدن به بلوغ زودتر از زمان معمول خواهند بود. دخترانی هم بوده اند که به علت مصرف کردن تنقلات غیرسالم در سنین کمتر و حتی تا ۵ سال پیش از سن معمول بلوغ ، یعنی در سن حدود ۶ یا ۷ سالگی وارد مرحله بلوغ شده اند.

این طور نیست که این مواد تنها بر دختران اثرگذار باشند بلکه در پسران نیز سبب می گردند تا دو سال زود تر از سن معمولی وارد مرحله بلوغ شوند. نوع تغذیه و داشتن عادت غذایی مناسب، طبق آنچه پیشتر بیان شد، نقش تعیین کننده ای در زمان ورود فرد به دوران بلوغ خواهند داشت. بنابراین پدران و مادران عزیز بایستی توجه داشته باشند که برنامه غذایی کودکشان را در این مقطع حساس مورد ارزیابی و کنترل قرار دهند.

رتبه بندی این مطلب از نظر شما

بدون امتیاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *