مغز های پر فایده ای که نباید برای آجیل عید آن ها را از یاد ببرید

مغز های پر فایده ای که نباید برای آجیل عید آن ها را از یاد ببرید

یکی از مواد خوراکی که معمولا در روز های عید و شب یلدا خیلی مورد مصرف قرار می گیرد، آجیل است. آجیل مجموعه ای از مغز هاست که در کنار یک دیگر مصرف می شوند. مغز ها از جمله غنی ترین مواد غذایی از نظر مواد مغذی هستند، این عناصر خوراکی همچنین کالری زیادی نیز دارند و می توانند بخشی از نیازهای بدن را تامین نمایند. می توان گفت تمام مغز ها خواص خودشان را دارند و در حجم برابر می توانند مقداری منیزیم، سلنیوم، چربی غیر اشباع، روی، آهن، منگنز و پروتئین را وارد بدن کتتد. در ادامه قصد داریم خواص ۸ تا از مفید ترین این مغز ها را برایتان بیان کنیم.

گردو، بادام زمینی و پسته، کاهش دهنده کلسترول خون

اکثر مغز ها حجم حاوی حج بالایی از اسید های تک یا چند زنجیره ای هستند. این موضوع سبب می شود که مغز ها بتوانند چربی بد خون را کاهش و چربی خوب خون را افزایش دهند. بعضی مغز های خام و تازه اگر به صورت روزانه مصرف شوند می توانند ۹ تا ۲۰ درصد کلسترول خون را پایین بیاورد.

در میان مغز های مختلف، بادام زمینی، گردو و پسته اسید های چرب غیراشباع بیشتری دارند و طبیعتا تاثیر بیشتری روی سطح کلسترول خون خواهند گذاشت.

بادام، مفید برای فشار خون

در میان مغز های مختلف بادام تقریبا بیشترین حجم منیزیم را دارد. در هر صد گرم بادام ۶۷ درصد منیزیم وجود دارد. این ماده معدنی در پیشگیری از ابتلا به بیماری هایی مانند سکته قلبی و تنظیم فشارخون موثر باشد. خوردن روزانه ۵ تا ۸ عدد بادام خام، گرفتگی عروق را کاهش می دهد و گردش خون را آسان می کند و با این کار خطر ابتلا به بیماری های قلبی را پایین می آورد.

گردو برای بیماران قلبی و مغزی

گردو تنها مغزی است که مصرفش از نظر دریافت اسید های چرب امگا۳ معادل با ماهی است. هر دو تا سه گرم گردوی درسته، می تواند به اندازه ۲۰۰ گرم گوشت ماهی امگا۳ داشته باشد. در هر یک چهارم فنجان گردو، ۲.۷ گرم امگا۳ وجود دارد. این موضوع می تواند به انعطاف عروق منجر شود و به ارتقای سلامت قلب کمک کند.

بادام زمینی برای کم خون ها

آنچه باعث شده بادام زمینی تبدیل به یکی از بهترین مواد خوراکی برای کم خون ها تبدیل شود، آهن و فولات موجود در آن است. همچنین بادام زمینی دارای میزان مناسبی ویتامین B6 و منیزیم است که این مسئله باعث می شود که آهن در بدن افراد بهتر جذب شود و از این نظر برای کم خون ها مناسب است.

بادام هندی، پیشگیری از سرطان پروستات

بادام هندی حاوی مقدار زیادی سلنیوم است به طوری که پژوهشگران دریافته اند با مصرف ۱۰ عدد بادام هندی به صورت روزانه ۵۵ میکروگرم سلنیوم وارد بدن می شود و این موضوع باعث می شود خطر ابتلا به سرطان پروستات تاحد زیادی کاهش پیدا کند. هر مرد بالغ تقریبا روزانه به ۲۰۰ میکروگرم سلنیوم نیاز دارد.

رتبه بندی این مطلب از نظر شما

بدون امتیاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *