غذاهای سنتی و غذاهای مدرن چه تفاوت هایی دارند؟

غذاهای سنتی و غذاهای مدرن چه تفاوت هایی دارند؟

غذاهای سنتی و غذاهای مدرن چه تفاوت هایی دارند؟

انسان در طول زندگی خود عاداتی را دنبال می کند که بسیاری از آنها به دلیل تکرار روزانه به ضمیر ناخداگاه آن رفته و به صورت روتین تکرار می شوند. یکی از عادات انسان که ارتباط مستقیمی با سلامت جسم و روح وی دارد عادات غذایی می باشد. در صورتی که شما به کشور ها و حتی شهر های مختلف یک کشور سفر کرده باشید خواهید دید که عادات غذایی افراد در این کشور ها و شهر ها ممکن است با سایر کشور ها و شهر های همسایه خود متفاوت باشد این تفاوت در عادات غذایی به این دلیل است که ریشه آن به عوامل مختلفی مربوط می شود که اصلی ترین آنها موقعیت جغرافیایی محل زندگی، شرایط اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و… مردم آن منطقه می باشد که به صورت پیاپی از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود.

در دهه های گذشته با توجه به مدرن شدن جامعه ایرانی بسیاری از شرایط تغییر نموده است و شما می توانید نمونه بارز این تغییرات را در سطح جامعه به خوبی شاهد باشید. این تغییرات از تغییر در سطح علم و دانش تا تغییر دیدگاه نسبت به بسیاری از مسائل در کنار تغییر در پوشش و … بوده است.

اما مهم ترین تغییری که طی سالیان گذشته شاهده آن بوده ایم تغییر در عادات غذایی مردم ایران بوده است به صورتی که از مصرف غذاهای سنتی ایرانی به سمت مصرف غذاهای مدرن و به خصوص فست فود ها روی آورده اند. در این مقاله سعی کرده ایم تا با مقایسه غذاهای سنتی و مدرن تفاوت چشمگیر این دو سبک عادات غذایی را برای شما بازگو کنیم شاید توانسته باشیم با افزایش میزان آگاهی نسبی جامعه عادات غذایی افراد مطالعه کننده این مقاله را اصلاح نماییم.

در ایران مانند بسیاری از کشور های توسعه یافته و در حال توسعه به دلیل شرایط زندگی که برای مردم این کشور ها به وجود آمده است دیگر فرصت چندانی در روز برای آنها باقی نمانده است تا آنرا صرف طبخ غذاهای سنتی و خانگی نمایند از این رو بیشتر سعی می کنند تا با سفارش غذاهای مدرن مانند فست فود ها به یک وعده غذایی هر چند کم خاصیت دست یافته و با صرف آن برای کار بیشتر آماده شوند.

استفاده از غذاهای مدرن مانند فست فود باعث افزایش بیماری هایی مانند قند خون و فشار خون می شود که افراد مختلفی را امروزه به خود مبتلا نموده اند. یکی از اصلی ترین تفاوت هایی که در مقوله ی مقایسه غذاهای سنتی و مدرن می توان به آن اشاره کرد این است که در غذاهای سنتی به دلیل وقت و عشقی که مادر خانه صرف تهیه غذایی لذیذ در منزل می کند غذایی سالم و با کیفیت بالا که شامل حداکثر انرژی و خاصیت می باشد تدارک دیده می شود اما در غذاهای مدرن به دلیل بحث منفعت مالی که اولویت کار بسیاری از فست فودی ها می باشد به کیفیت غذا و همچنین سالم بودن مواد اولیه ای که در تهیه آن مورد استفاده قرار میگیرد توجه چندانی نمی گردد.

برنامه و عادت غذایی مناسب برنامه ای است که در آن تمام نیاز های بدن به مواد معدنی و آلی تامین شود از این رو صرفا مصرف میوه و سبزیجات و عدم استفاده از گوشت سفید و قرمز به هیچ وجه توصیه نمی شود. همچنین مصرف بیش از حد از گوشت قرمز نیز بنا بر گفته های پزشکان جایز نبوده و بهتر است حد وسط را در تدارک عادات غذایی رعایت نموده و کورکورانه نسبت به دنبال کردن یک برنامه و عادت غذایی نپردازیم.

زیرا تغذیه یکی از بخش هایی است که بیشترین تاثیر را بر سلامت انسان می گذارد از این رو در بخشی دیگر از مقایسه غذاهای سنتی و مدرن در میابیم که مطمئنا فواید غذاهای سنتی بسیار بیشتر از غذاهای مدرن و فست فودی می باشند زیرا در آنها روغن کمتر و کنترل شده تری استفاده شده است همچنین اگر بخواهیم از زاویه های دیگری به مقایسه غذاهای سنتی و مدرن بپردازیم خواهید دید که در غذای سنتی در مرحله آخر به آن نمک اضافه می شود که میزان آن قابل کنترل است ولی در تهیه غذای مدرن از نمک بسیاری استفاده می شود.

اگر قصد دارید از غذاهای مدرن مصرف کنید توصیه غذالند به شما این است که تا حد امکان این غذا ها را خودتان درست کنید تا از سلامت آن ها مطمئن شوید. شما می توانید با کلیک بر روی کلمه دستورپخت به آموزش انواع غذاهای سنتی و مدرن دسترسی پیدا کنید.

رتبه بندی این مطلب از نظر شما

1/5 (1)
  • من عاشق غذا های سنتی ام 😍😍😍😍 آنقدر خوبن که دلم می خواد همه غذاها ی سنتی رو بخورم .عاللییییین 👌😋😋

    ستاره ۱۷ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۲:۳۰ ب٫ظ پاسخ
    • خیلی هم عالی
      غذاهای سنتی خیلی مفید و عالی هستن

      غذالند ۲۱ بهمن, ۱۳۹۹ ۹:۰۱ ق٫ظ پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *