غذاهای زمستانی ایرانی (قسمت دوم)

غذاهای زمستانی ایرانی (قسمت دوم)

در قسمت نخست مقاله غذاهای زمستانی ایرانی درباره غذاهای زمستانی و خواص آن ها برایتان توضیحاتی ارائه دادیم. حال در قسمت دوم این مقاله قصد داریم تعداد دیگری از غذاهای زمستانی ایرانی را خدمتتان معرفی کنیم که قطعا از طبخ و میل کردنشان در زمستان لذت خواهید برد.

ماهی های جنوبی

اشتباه نگفته ایم اگر بگوییم بهترین زمان برای خوردن غذاهای دریایی فصل زمستان است، اشتباه نکرده ایم. برای خوردن بهترین و خوشطعم ترین غذاهای دریایی کافی است سری به شهر های جنوبی ایران بزنید، در خلیج فارس، ماهی های متنوعی موجود است که از آن ها غذاهای بسیار خوشمزه ای درست می کنند. شوریده، راژگو، حلوا سفید و خارو از جمله ماهی هایی هستند که در فصل زمستان یافت می شوند، از این ماهی ها برای طبخ قلیه ماهی، پلو ماهی و ماهی شکم پر استفاده می شود. یکی از غذاهای خوشمزه بوشهری که با ماهی درست می شود، سالونه ماهی است که در تهیه آن از حلوای سفید، گوجه فرنگی، رب، زنجبیل و ادویه های مختلف استفاده می شود.

غذاهای زمستانی ایرانی (قسمت دوم)

قلیه به و انار

اصلیت این غذا به شوشتر باز می گردد و می توان آن را به نوعی آش انار دانست. مردم شوشتر معمولا این غذا را در مراسمات عروسی می خورند. در تهیه قلیه به و انار از بلغور، برنج، پیاز، سیر، گوشت و… استفاده می شود.

لبو، باقلا، شلغم

با سرد شدن تدریجی ها، خیابان شهر های شلوغ از جمله تهران از چرخ هایی که لبوی داغ و باقلا می فروشند پر می شود. ورود این چرخ ها به خیابان ها به نوعی پیام آور رسیدن فصل سرما است. این خوراکی ها یک میان وعده بسیار سالم برای روز های سرد زمستانی به حساب می آیند. شلغم هم برای فصول سرد یک خوردنی واجب به حساب می آید. شلغم پخته را می توان به عنوان عصرانه یا صبحانه میل کرد. هر کس شلغم را مانند هلیم به سلیقه خودش می خورد برخی روی آن نمک می زنند و برخی دیگر آن را با شیره می خورند.

غذاهای زمستانی ایرانی (قسمت دوم)

هر کدام از فصل ها رنگ و بوی خاص خودشان را دارند که می توانند خودشان را غذاها جلوه دهند. استفاده کردن از سبزی ها و تره بار خاص هر فصل برای درست کردن غذاهای مختلف شاهدی است بر این ادعا. میل کردن یک کاسه آش گرم یا یک ظرف لبوی داغ قادر است خاطره ای بسیار بی نظیر در ذهن شما از فصل زمستان درج کند.

رتبه بندی این مطلب از نظر شما

بدون امتیاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *