غذاهای زمستانی ایرانی (قسمت اول)

غذاهای زمستانی ایرانی (قسمت اول)

ایران کشوری است با آب و هوای چهار فصل که به خاطر این تنوع در هر فصل، سبزی ها، میوه ها و غذاهای مختلفی را به مردم این سرزمین هدیه می دهد. شاید این روز ها مرز میان فصل ها کمرنگ تر شده باشد اما همچنان سنتی که باعث می شود بعضی غذا ها را در بعضی فصل ها بخوریم تا حدود زیادی بر جای مانده است. جالب است که این موضوع در طب سنتی نیز ریشه دارد و این باور در طب سنتی وجود دارد که هر فصل و هر خوراکی طبعی خاص دارند و ایجاد هماهنگی بین این طبع ها می تواند باعث کاهش بیماری ها و حفظ سلامتی در هر فصل شود. در ادامه قصد داریم لیستی از غذاهای زمستانی ایرانی را برایتان ارائه کنیم.

این روز ها تهیه کردن هلیم در هر ماهی از سال سخت نیست، اما در گذشته این غذای خوشمزه را اغلب نمی شد در فصلی غیر از زمستان پیدا کرد. هلیم به معنای خوراکی است که از بلغور و گوشت می پزند و ضمن پختن آن را هم می زنند تا رنگ و لعاب بگیرد، سپس برآن روغن و یکی از ادویه ای معطر – که غالبا دارچین است – را اضافه می کنند.

هلیم اغلب با گوشت بوقلمون، مرغ و حتی گوسفند درست می شود. در طبخ این خوراک پر طرفدار از مواد دیگری همچون نخود، گندم و کره نیز استفاده می شود. شاید بتوان مهم ترین بخش طبخ این غذا را صبر و حوصله ای دانست که برای هم زدن طولانی و یک دست آن لازم است.

فرنی یک خوراکی خوشمزه است که طبخ آن مانند هلیم اصلا دشوار نیست و می توان آن را به عنوان عصرانه یا حتی صبحانه میل نمود. برای تهیه فرنی از آرد برنج، آب، شیر و گلاب استفاده می شود. برخی برای خوشمزه تر شدن، پس از این که آن را به صورت داغ در کاسه می ریزند به آن شیره انگور یا عسل اضافه می کنند. این ترکیب یک تقویت کننده عالی در روز های سرد و مواقع سرماخوردگی به حساب می آید.

یکی از غذاهایی که از گذشته تا کنون حس گرما بخشی اش در روز های سرد باعث محبوبیتش شده است آش است. یکی از افزودنی هایی که می توان در زمستان به آش افزود، رب یا آب انار است. این افزودنی، ترکیبی فوق العاده به نام آش انار را به وجود می آورد. شما می توانید این آش را بسته به طبع خود ترش یا ملس کنید.

خورش فسنجان یکی از غذاهایی است که در هر کجای ایران به یک شکل خاص طبخ می شود. یک نقطه اشتراکی که در میان این شکل های مختلف خورش فسنجان وجود دارد، این است که اغلب در سراسر ایران این غذا در فصل زمستان طبخ و تهیه می شود. شاید علت این موضوع گردوی استفاده شده در این خورشت است که یک دانه روغنی انرژی بخش به حساب می آید. معمولا این غذا را با مرغ یا کوفته ریزه، مغز گردو و رب انار درست می کنند.

ترکیب عدس پلو ساده است، ولی برای تزئیین آن از کشمش و خرما نیز استفاده می شود. اضافه شدن این مواد طبع این غذا را گرم می کند و این به تنهایی با فصل زمستان هماهنگی دارد. ولی در عدس پلوی خراسانی علاوه بر این ها از زیره سیاه نیز استفاده می شود و به این سبب این غذا تبدیل به یک منبع انرژی می کند.

 

رتبه بندی این مطلب از نظر شما

بدون امتیاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *