خواص و مزایای عسل برای درمان بیماری ها

خواص و مزایای عسل برای درمان بیماری ها

عسل، یکی از انواع مواد غذایی پرطرفدار می باشد که خواص آن علاوه بر حفظ سلامت بدن، به عنوان موارد دارویی و درمانی نیز کاربرد بسیاری دارد.  عسل این مایع شیرین و خوراکی خوشمزه حاوی موادی چون فروکتوز، مونوساکارید و گلوکز در حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد قند است که باعث این میزان از شیرینی و شهد عسل شده است. در مورد خواص دارویی و درمانی این خوراکی نیز باید بگوییم که در علم پزشکی مدرن به دنبال رفع عفونت و بهبود زخم های مزمن با این داروی طبیعی می ‌باشند. برای بهره گیری از این خواص بی شمار عسل می توانید انواع مواد غذایی و خوراکی های لذیذی را چون بستنی عسل و لیمو ترش، تست بادام و عسل تنوری، چای شیر و عسل و شربت عسل تهیه و آماده کنید.

 در این مطلب قصد داریم که به بیان خواص و مزایای عسل برای درمان بیماری ها بپردازیم و نکات لازمه را شرح دهیم.

 مزایای عسل برای درمان بیماری ها

۱. حفظ سلامتی قلب و عروق 

وجود آنتی اکسیدان در عسل باعث حفظ سلامتی قلب و عروق و جلوگیری از تنگ شدن شریان های قلب می شود. از این رو این خوراکی سالم باعث کاهش کلسترول بد در خون و همچنین مانع از حمله قلبی خواهد شد.

۲. درمان عفونت های بدن 

عسل و درمان عفونت های بدن

بهره گیری از عسل برای درمان زخم های عفونی از دوران باستان رایج بوده است. در واقع به دلیل فعالیت ضد باکتری که در این خوراکی وجود دارد، باعث درمان عفونت ها و بهبود زخم های تازه می شود.

۳. محافظت از پوست و مو 

استفاده از ماسک عسل برای رفع آکنه های پوستی و درمان مشکلات رایج پوست خشک بسیار رایج است. حتی برای درمان چین و چروک پوست و بهبود گردش خون و استحکام پوست نیز از این ماسک استفاده می کنند. فایده دیگر آن مربوط به مو و تقویت رشد آن می باشد. در این مورد نیز مخلوط عسل و روغن زیتون به عنوان ماسک مو برای افزایش استحکام مو و جلوگیری از ریزش آن بسیار مفید می باشد.

۴. درمان سرماخوردگی و گلودرد 

عسل و درمان سرماخوردگی و گلودرد

بر اساس تحقیقات پزشکی صورت گرفته مشخص شده است که عسل باعث بهبود سرفه و سرماخوردگی شده و همانند داروی ضد سرفه دکسترومتورفان، به عنوان یک داروی طبیعی سرماخوردگی و سرفه را برطرف می کند. مخلوط عسل و آب لیموی تازه گرم سرفه های شبانه شما را فقط در ۲ روز رفع خواهد کرد.

۵. افزایش انرژی بدن 

وجود انواع مواد معدنی و پروتئین چون ریبوفلاوین، نیاسین، اسید پانتوتنیک، آهن، کلسیم، پتاسیم، روی، فسفر و… در عسل باعث افزایش انرژی بدن می شود. این افزایش انرژی باعث رفع خستگی های مفرط حاصل از کار و افزایش میزان هوشیاری ذهن خواهد شد.

 از دیگر خواص عسل می ‌توان به کاهش وزن، رفع درد دندان، درمان مشکلات معده، رفع استرس و اضطراب، رفع حساسیت ‌ها و آلرژی‌های بدن، بهبود خواب، تنظیم فشار خون و… اشاره کرد‌

 در مورد میزان مصرف این خوراکی نیز باید تعادل و جانب احتیاط را نیز مدنظر قرار دهید. نکته مربوط به مصرف این خوراکی در مورد افراد مبتلا به دیابت می باشد. چرا که عسل برای این گونه افراد تفاوتی با شکر سفید نداشته و باعث افزایش میزان قند خون و خطرات احتمالی آن خواهد شد.

رتبه بندی این مطلب از نظر شما

بدون امتیاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *