خواص سبزی پلو با ماهی شب عید

خواص سبزی پلو با ماهی شب عید

اغراق نیست اگر بگوییم محبوب ترین غذای شب عید در کشورمان سبزی پلو با ماهی است. سبزی پلو با ماهی غذایی کامل است و به گفته متخصصین تغذیه می تواند به تنهایی سه واحد از هرم غذایی را پر کند، این موضوع نشان می دهد که غذاهای سنتی ایرانی علاوه بر طعم و مزه دلنشین و فوق العاده ای که دارند، دارای خواص زیادی هم هستند. در این مقاله از سایت غذالند می خواهیم برخی از فواید و خواص سبزی پلو با ماهی شب عید را بررسی کنیم. اگر می خواهید با دیگر غذاهای شب عید در شهر های مختلف آشنا شوید می توانید مقاله ۱۰ غذای محبوب شب عید در شهر های مختلف را مطالعه کنید.

خواص سبزی پلو با ماهی شب عید

سبزی پلو با ماهی غذایی مفید و مغذی است که به خاطر دشتن برنج در گروه نان و غلات، به خاطر داشتن ماهی در گروه گوشت ها و به خاطر وجود سبزی در آن در گروه سبزیجات قرار می گیرد. این یعنی این خوراک خوش طعم و خوش عطر به تنهایی قادر است ۳ گروه از اجزای هرم غذایی سالم را برای افراد پر کند.

ماهی موجود در سبزی پلو حاوی چربی های مفید یا همان امگا۳ است. از جمله این ماهی ها می توان سالمون، خالخالی، آزاد، تند و ساردین را نام برد که دارای بیشترین میزان امگا۳ نسبت به دیگر ماهی ها هستند. ماهی سرشار از پروتئین، ویتامین های D، B، A املاح معدنی مانند کلسیم، فسفر، ید، آهن و مس می باشد، این در حالی است که ماهی چربی بسیار کمی دارد. ماهی می تواند عملکرد مغزوحافظه را بهبود ببخشد و از ابتلا به بیماری زوال قل پیشکری کند.

برنج ها اساسا دو گروه هستند، برنج سفید و برنج قهوه ای، برنج سفید همان برنجی است که اکثر افراد مصرف می کنند، برنج قهوه ای نسبت به برنج سفید دارای سبوس بیشتری است، این برنج بیشتر برای کسانی که به اضافه وزن یا قند خون مبتلا هستند مفید است. پس بهتر است که سبزی پلوی خود را با این برنج درست کنید تا از حداکثر خواص آن استفاده کنید.

یک نکته دیگر در رابطه استفاده از سبزیجات است. بهتر است از سبزیجات تازه استفاده کنید تا از املاح معدنی، ویتامین ها و آنتی اکسیدان های آن بهره کامل را ببرید. البته این نکته را باید گفت که بخشی از خواص سبزی در حین، خرد کردن و حرارت دیدن آن از بین می رود.

همانطور که در ابتدا گفتیم سبزی پلو با ماهی غذایی اصیل است و در تاریخ ایران ریشه دارد. یکی از موضوعاتی که سبزی پلو و ماهی را به آن مربوط می کنند داستان پیدا شدن انگشتر سلیمان نبی هنگام ماهیگیری است. چرا که در این داستان مردم در سیزدهمین روز عید از شهر بیرون آمدند تا سلیمان را به تخت سلطنت باز گردانند. درواقع ماهی نشانه حیات است و سبزی حکایت از زایش و برکت دارد شاید به همین دلیل است که خوردن سبزی پلو با ماهی برای ایرانیان در روز های ابتدایی نوروز به موضوعی جا افتاده بدل شده است.

رتبه بندی این مطلب از نظر شما

بدون امتیاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *