خواص درمانی دمنوش زیره سبز

خواص درمانی دمنوش زیره سبز

زیره که جزو ادویه های معطر ایرانی می ‌باشد به ۲ صورت زیره سیاه و زیره سبز وجود دارد. هر یک از این نوع زیره ها برای آشپزی و به عنوان دمنوش استفاده می ‌شود که خواص مفید بسیار عالی برای سلامتی بدن دارد. البته زیره کرمان نیز بسیار معروف و مشهور بوده که تفاوت ‌هایی نیز دارد. در واقع نوع سیاه زیره به نام زیره کرمانی و زیره کوهی معروف است و نوع سبز آن با نام کراویه معروف می باشد.

زیره طبع گرم و خشک دارد و دارای مقادیر بالایی از آنتی اکسیدان فلاونوئید می باشد. در واقع زیره منبع عالی از مواد معدنی چون ویتامین های A ،B ،C ،E، کلسیم، منیزیم، پتاسیم، آهن، مس، منگنز، سلنیوم، فیبر و… می‌باشد. وجود هر یک از این مواد معدنی در زیره باعث ایجاد صدها فایده و خواص مثبت و مفید برای بدن و سلامتی خواهد بود. می توانید علاوه بر کسب مزایای زیره سبز به صورت دمنوش در تهیه غذاها نیز از این ادویه بهره ببرید و مزایای آن را دوچندان کنید. غذاهایی چون آش لخشک، پلو ایرانی، کوکو نخود فرنگی، برنج لیمو ترش، خورش ماست هندی و مرغ تندروی را در منزل طبخ کنید و از طعم آن لذت ببرید.

 در این مطلب قصد داریم به معرفی خواص درمانی دمنوش زیره سبز برای سلامتی بدن بپردازیم و فواید آن را به صورت جزئی بیان کنیم.

۱. دمنوش زیره سبز برای پوست و مو

زیره سبز باعث کاهش چین و چروک های پوست شده و به جوانسازی پوست صورت کمک می‌ کند. در اصل مصرف این خوراکی و دمنوش عالی به دلیل دارا بودن ویتامین E باعث ضدعفونی کردن پوست و رفع چروک های صورت خواهد شد. همچنین به رفع جوش های پوستی و آکنه نیز کمک کرده و بهبود می دهد. زیره سبز در مورد درمان ریزش مو نیز بسیار معروف می باشد و به تقویت و افزایش رشد مو کمک می کند.

۲. دمنوش زیره سبز برای لاغری

دمنوش زیره سبز برای لاغری

 زیره سبز به دلیل داشتن مقادیر زیاد فیبر باعث کاهش اشتهای افراد و افزایش متابولیسم بدن می شود. این امر باعث کاهش وزن و لاغری شده و البته خطری نیز برای بدن نخواهد داشت. در واقع بر طبق تحقیقات و آزمایشات پزشکی صورت گرفته نشان داده شده است که مقدار موجود فیبر در زیره سبز باعث کاهش چربی شکم در افراد می‌ شود. به همین دلیل اگر قصد لاغری و رفع چربی شکم را دارید، مصرف دمنوش زیره سبز می تواند بسیار مفید و عالی باشد. توصیه می‌ کنیم که نیم ساعت قبل از صرف غذا دمنوش زیره سبز را آماده و میل کنید تا از معجزه و تاثیرات عالی آن سریع تر بهره مند شوید.

۳. دمنوش زیره سبز برای سلامت قلب و عروق

 وجود مواد معدنی، انواع ویتامین ها و آنتی اکسیدان در زیره سبز باعث حفظ سلامتی قلب و عروق شده و از بیماری‌ ها و خطراتی چون سکته قلبی، ضربان نامنظم قلب و حملات قلبی جلوگیری می کند. همچنین وجود مقادیر بالایی از فیبر باعث جلوگیری از ابتلا به آترواسکلروز خواهد شد.

۴. دمنوش زیره سبز برای آلزایمر

 آنتی اکسیدان های موجود در زیره سبز علاوه بر مزایای بسیاری که برای سلامتی بدن دارد، باعث محافظت از مغز شده و خطر ابتلاء به بیماری پارکینسون و بیماری آلزایمر را بسیار کاهش می دهد. در واقع زیره سبز از مغز در برابر آسیب ‌های اکسیداتیو ناشی از رادیکال‌ های آزاد مراقبت کرده و خطرات احتمالی را در مورد بیماری آلزایمر به حداقل ممکن کاهش می دهد.

۵. دمنوش زیره سبز برای فشار خون

پودر زیره سبز

دمنوش زیره سبز باعث بهبود جریان خون در رگ‌ ها می ‌شود و می‌ تواند منجر به کاهش فشار خون شود. افرادی که از این عارضه و مشکل رنج می ‌برند، می ‌توانند با مصرف زیره به رفع این مشکل و کاهش فشار خون بدن بپردازند.

۶. دمنوش زیره سبز برای دیابت

 براساس تحقیقات و آزمایشات پزشکی صورت گرفته نشان داده شده است که مصرف مقدار کمی از زیره می ‌تواند باعث کاهش کلسترول خون و کمک به افراد مبتلا به دیابت شود. در واقع چون زیره دارای کمیمالدئید می باشد این ماده معدنی باعث بهبود تحمل گلوکز در بدن شده و در آخر باعث کاهش قند خون و جلوگیری از ابتلا به دیابت خواهد شد.

 البته با توجه به تمام تفاسیر مربوط به فواید و خواص درمانی دمنوش زیره سبز اما این گیاه معروف و مفید موارد منع مصرف نیز دارد. چون طبع زیره سبز، گرم می باشد ممکن است به دلیل زیاده روی در مصرف باعث کهیر و مشکلات پوستی نیز شود. زیره سبز همچنین باعث افزایش ترشحات هورمون تیروئید نیز می ‌شود. از این رو برای افرادی که مشکل کم‌ کاری تیروئید دارند، مصرف زیره سبز بسیار مفید خواهد بود. اما افرادی که بیماری تیروئید پرکار را دارند و لاغر نیز می باشند، اصلاً نباید در مصرف این دمنوش زیاده‌ روی نمایند. چرا که باعث پرکاری تیروئید و مشکلات دیگر برای سلامتی آن ها خواهد شد. مسئله دیگر برای منع مصرف دمنوش زیره سبز برای استفاده بیش از حد آن است که ممکن است رنگ پوست را زرد کند. به همین دلیل برای مصرف هر نوع خوراکی و دمنوش حد اعتدال آن را مد نظر قرار دهید تا خطرات احتمالی در مورد مصرف بیش از حد آن، شما را بیمار نکند.

رتبه بندی این مطلب از نظر شما

5/5 (1)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *