خواص باور نکردنی گلاب

خواص باورنکردنی گلاب

گلاب، معروف ترین نوع عرقیات گیاهی، به عنوان یک درمان طبیعی برای اکثر بیماری ها شناخته شده است. گل محمدی، گلی زیبا و خوشبو در طبیعت، مزایا و فواید بسیاری دارد که البته اصلی ترین فرآورده این گل، تهیه گلاب می باشد که صدها مزایا و مصارف گوناگون دارد.

زمان گلاب گیری در شهرهای ایران از اواسط اردیبهشت ماه تا پایان خرداد است. البته درست است که گلاب در چندین شهر تولید می‌شود، اما گلاب کاشان و قمصر زبانزد عام و خاص می باشد. گلاب، این مایع خوش عطر و پرخاصیت، طبع گرمی دارد و خواص آن غیر قابل بیان است. رسم و سنت ایرانیان برای مصرف گلاب بیشتر در مراسم عزاداری هاست که شاید دلیل آن را به خاطر بوی مطبوع آن و ایجاد احساس آرامش و آسودگی می دانند. 

گلاب حاوی ویتامین های A، B، C، E، D و آنتی اکسیدان می باشد که هر یک ده ها خواص برای سلامتی بدن دارد. خاصیت آرامش بخشی و ضد استرس، رفع بی‌خوابی، درمان تب و سردرد، بهبود هضم غذا از فواید شناخته شده گلاب می باشد. شستشوی صورت با گلاب باعث رفع جوش ها و لکه های پوست می شود و رنگ پوست را روشن می ‌کند. البته در برخی از موارد و با توجه به شرایط و حساسیت پوست های مختلف باید حتماً قبل از استفاده از گلاب از نوع پوست خود و هماهنگی آن آگاه باشید. البته ضررهای مصرف گلاب نیز خیلی گسترده نیست و ممکن است برای برخی از افراد که حساسیت دارند، با کمی خارش و سوزش همراه باشد.

 به خاطر عطر و طعم بی نظیر گلاب همچنین در موارد غیر درمانی نیز چون طبخ مربا مثل مربای لیمو شیرین و شیرینی ها مثل دیگچه مشهدی، انواع حلواها و دسر، تولید کرم های پوستی و داروها وغیره نیز استفاده می شود. استفاده از گلاب برای شستشوی اماکن متبرکه و عمومی نیز بسیار رایج است.

 خواص گلاب برای سلامتی 

خواص گلاب برای سلامتی

۱. سلامت قلب و عروق 

متخصصان طب سنتی اعلام کرده اند که شربت بهار نارنج و گلاب برای بیماران قلبی بسیار مفید بوده و تقویت کننده قلب می باشد. ترکیب گلاب و آنتی اکسیدان های آن موجب عملکرد بهتر قلب و کاهش استرس و هیجانات ناگهانی می شود. 

۲. بهبود دستگاه تنفسی 

گلاب برای درمان بیماری ‌های دستگاه تنفسی و رفلاکس کاربرد دارد. همچنین از گلاب به عنوان شربت سرفه، درمان گلودرد و سرماخوردگی نیز استفاده می شود.

۳. بهبود بینایی 

تاثیر گلاب بر سفیدی زیر چشم

زندگی روزمره به گونه ‌ای شده است که استفاده زیاد از موبایل و لپ‌تاپ باعث آسیب رساندن به چشم ها شده است. اما گلاب با خواص ضدعفونی کننده خود می ‌تواند این مشکل اکثر افراد را حل نماید. علاوه بر رفع قرمزی، التهاب و خستگی چشم ها، مصرف موضعی گلاب باعث رفع سیاهی دور چشم و بهبود آن خواهد شد.

۴. بهبود دستگاه گوارش 

مصرف گلاب باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش و جلوگیری از مشکلات دیگر یبوست، نفخ و دردهای شکم خواهد شد.

۵. تقویت سیستم ایمنی بدن

 مصرف گلاب تاثیر مثبتی بر قوای بدن و سیستم ایمنی دارد که موجب تجدید انرژی در بدن خواهد شد. نوشیدن شربت گلاب برای دانش آموزان در دوران امتحانات بسیار مفید بوده و موجب آرامش و تمرکز خواهد شد.

۶. پاکسازی و شفافیت پوست 

گلاب برای شفافیت پوست

گلاب به دلیل ترکیبات آنتی اکسیدانی و مواد معدنی که دارا است، باعث آبرسانی به پوست و سالم و شفافیت آن می شود. همچنین مصرف خوراکی گلاب در غذاها و به خصوص شربت گلاب باعث تاثیر مثبت و ضدپیری خواهد شد و چین و چروک های پوست را کاهش می ‌دهد. برای رفع آلرژی و التهاب های پوستی و به خصوص بهبود زخم ها نیز از گلاب استفاده می شود. در واقع ترکیبات گل محمدی موجب بهبود سلول‌ های پوستی و تغییر بافت آنها می شود که این امر در شفافیت پوست بسیار موثر است.

۷. استحکام و تقویت لثه

طبق آزمایشات صورت گرفته مشخص شده است که قرقره کردن گلاب در دهان موجب تقویت لثه و رفع آفات دهانی خواهد شد. در واقع گلاب به دلیل ترکیبات و بوی معطرش موجب حذف آلودگی ها و باکتری ها در دهان شده و به استحکام لثه ها منجر می شود.

 البته افرادی که دچار بواسیر، نفخ شدید و به خصوص اسهال شده ‌اند، توصیه می‌کنیم که اصلاً از گلاب استفاده نکنند.

رتبه بندی این مطلب از نظر شما

بدون امتیاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *