توصیه های تغذیه ای برای نوروز و سفر های نوروزی

توصیه های تغذیه ای برای نوروز و سفر های نوروزی

نوروز عیدی است باستانی که در هر شهر و روستا با آداب و سنن منحصر به فردی گرامی داشته می شود.  اما آنچه در تمام طول نوروز چه برای مهمانی های خانوادگی و چه عید دیدنی ها مورد توجه قرار می گیرد تغذیه است. با توجه به تنوع غذایی که در نوروز حین عید دیدنی ها و مهمانی های خانوادگی بوجود می آید رعایت یکسری نکات برای حفظ سلامتی ضروری است. در ادامه این مطلب قصد داریم به چند تا از مهم ترین نکاتی که رعایت آن ها می تواند به پیشگیری از آسیب های خطرناک در نوروز شود اشاره کنیم. تا انتها با غذالند همراه باشید.

میوه های ریز و درشت، دارای مواد مغذی یکسانی هستند

­هنگام خرید میوه، به یاد داشته باشید که اندازه میوه در میزان مواد مغذی آن تاثیرگذار نیست. پس نیازی نیست که حتما میوه های درشت خریداری کنید.

مواظب مقدار قندتان باشید

اگر پایبند به رسوم نوروزی باشید و هر روز به عید دیدنی بروید، ممکن است روزی چندین شیرینی، شکلات و قند همراه با چایی میل کنید. در این صورت قند خون شما بسیار بالا خواهد رفت. برای جلوگیری از این امر بهتر است چایتان را همراه با توت خشک، کشمش و خرما بنوشید.

در مهمانی های خانوادگی، مواظب میزان کالری تان باشید

معمولا در مهمانی های خانوادگی، رژیم های غذایی موقتا به فراموشی سپرده می شوند. اما اگر شما از این دسته نیستید و می خواهید هنگام صر ناهار و شام کالری کمی وارد بدن خود کنید، می توانید نیمی از بشقابتان را با سالاد و سبزی پر کنید. به یاد داشته باشید که نوشیدن نوشابه و آب میوه های صنعتی موجب چاقی می شوند چرا که حاوی قند افزوده هستند.

تفکر غلطی در رابطه با مصرف میوه به جای شام وجود دارد که بعضی معتقدند با مصرف میوه به جای شام چاق نمی شوند، این در حالی است که این عده باید بدانند مصرف زیاد میوه نیز می تواند موجب اضافه وزن شود.

برای سفر، خودتان غذا بپزید

اگر قصد سفر در تعطیلات را دارید، سعی کنید به جای مصرف غذا در غذاخوری های نامطمئن و خرید مواد غذایی از دستفروشان خودتان مواد اولیه را تهیه و مواد غذایی را درست کنید. اگر ناچار به خرید غذا شدید، سعی کنید غذاهای آبکی نخرید، چرا که غاهای آبکی سریعتر خراب می شوند. علت این موضوع آن است که میکروب ها در فضای مایع بهتر رشد می کنند.

برای سفر، غذاهای خشک با سبزیجات تازه خیلی مناسب هستند. سعی کنیددرطول سفر، از مصرف پنیر، سر شیر و خامه ای که پاستوریزه نیست خودداری کنید زیرا ممکن است به بیماری تب مالت دچارشوید.

سعی کنید در رستوران ها غذایی سفارش دهی که سس، ادویه و چاشنی زیادی نداشته باشند. گاهی در رستوران های غیر مجاز، با افزودن مقدار زیادی سس و چاشنی به غذاهای فاسد، بوی نامطبوع آن را از بین می برند.

از دسر های خامه ای استفاده نکنید

سعی کنید در طول سفر از دسر های خامه ای استفاده نکنید، چرا که ممکن است با استفاده از شیر یا خامه پاستوریزه نشده تولید شده باشند. اگر قصد مصرف بستنی را نیز دارید، از پاستوریزه بودن و کم چرب بودن آن اطمینان حاصل کنید.

مراقب کم آبی باشید

بهتر است برای جلوگیری از کم آبی و یبوست، مقدار مناسبی آب همراه خود داشته باشید، علاوه بر این بهتر است میوه ها و سبزی پر آب مانند هویج، خیار، کاهو و گوجه فرنگی را نیز در طی سفر مصرف کنید.

با رعایت کردن نکات تغذیه ای، می توانید سفر را برای خود لذت بخش تر کنید، چرا که تغذیه سالم، مهم ترین اصل در هر سفری است.

رتبه بندی این مطلب از نظر شما

بدون امتیاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *