تاریخچه قارچ و انواع آن

قارچ
قارچ

در زمان باستان انسان بیشتر به عنوان یک شکار به قارچ مینگریست و قارچ به علت خواص فراوان دارویی و غذایی اهمیت زیادی نزد انها داشت.

با مطالعه اسناد تاریخی میتوان دریافت که از گذشته اقوام مختلفی در جهان به مطالعه و پرورش قارچ علاقمند بودند که به ذکر نمونه هایی از ان ها میپردازیم:

۲۰۰۰ سال پیش مردم اسیای شرقی با ساده ترین روش ها اقدام به پرورش قارچی به نام (شی تا کی) کردند.

اقوام سرخپوست ساکن امریکای جنوبی در مراسم های مذهبی خود از عصاره نوعی قارچ سمی بعنوان ماده توهم زا استفاده میکردند و آن را مقدس می دانستند

با تمام این تفاسیر کشت و پرورش قارچ به شکل امروزی قدمت زیادی ندارد که اولین بار توسط کشاورزان فرانسوی و به صورت سنتی صورت گرفت .

مشکل بزرگ تمام روش های پرورش قارچ کشت آنها در فضای ازاد بود که به دلیل گرما و سرما مشکلاتی را در روند پرورش قارچ به وجود می آورد اما در سال ۱۷۵۴ برای اولین بار در سوئد کشت و پرورش قارچ در گلخانه صورت گرفت.

کشت و پرورش قارچ دکمه ای به صورت صنعتی نیز اولین بار در امریکا صورت گرفت.

در ایران نیز در سال ۱۳۳۷ برای اولین بار پرورش قارچ دکمه ای به صورت سنتی و در سال ۱۳۵۳ به صورت صنعتی صورت گرفت.

انواع قارچ:

در حدود ۳۸۰۰۰ نوع قارچ وجود دارد که به دو دسته ی پرورشی و جنگلی تقسیم میشوند ، علاوه بر آن دسته ای از قارچ ها ،قارچ های سمی هستند .تا کنون در ایران حدود ۵۰۰ نوع قارچ کلاهدار در مناطق مختلف یافت شده که ده درصد از آن ها سمی و خطرناک اعلام شده اند.

قارچ

چند نکته ی مهم:

برای تشخیص قارچ خوراکی از سمی به هیچ وجه آن را نچشید و تا حد امکان با آنها تماس پوستی نداشته باشید.

اگر در تماس پوستی با قارچ سمی قرار گرفتید از تماس دستتان با دهان و چشم ها خودداری کنید و سریعا دستتان را بشویید.

اکثر قارچ هایی که رنگ قهوه ای دارند و زیر چترشان سفید است سمی اند.

حتما قبل از رفتن به طبیعت با فرزندانتان در مورد قارچ های سمی و خطرات آنها صحبت کنید.

برخی از قارچ ها ی سمی کاملا شبیه به گونه خوراکی آن هستند.

برخی از قارچ ها ممکن است سمی نباشند اما در بدن بعضی از افراد آلرژی ایجاد کنند.

بهتر است قارچ های وحشی خوراکی را از مراکز معتبر تهیه نمایید.

ده مورد از سمی ترین انواع قارچ ها:

قارچ

قارچ مگس: قارچ مگس یا همان نماد افسانه ای قارچ برای کودکان دارای کلاهک قرمز و نقاط سفید بر روی آن است که بسیار سمی گزارش شده.این قارچ علاوه بر انسان برای حیواناتی مثل سگ به مراتب خطرناک تر و کشنده تر است.

از علائم مسمویت با این قارچ میتوان به عدم تعادل،آشفتگی،اختلال خواب،توهم و تهوع اشاره کرد. مسمومیت های ناشی از این قارچ کمتر باعث مرگ شده ولی موضوع آزار دهنده ای که در اثر این مسمومیت رخ میدهد رفتار دیوانه واری است که از فرد مسموم دیده میشود.

قارچ بال فرشته :این قارچ که در سراسر نیم کره ی شمالی در دسترس است تا چند سال پیش جز قارچ های خوراکی محسوب میشد اما پس از آنکه در سال ۲۰۰۶ حدود ۶۰ نفر پس از خوردن این قارچ در ژاپن بیمار شدند و ۱۷ نفر از انها جان خود را از دست دادند،و در سال ۲۰۰۹ مرد میانسالی پس از خوردن این قارچ در اثر بیماری مغزی (آنسفالوپاتی)جان خود را از دست داد، نظرات در مورد این نوع قارچ تغییر کرد و در دسته قارچ های سمی قرار گرفت.

طبق تحقیقات؛اکثر کسانی که پس از خوردن این قارچ دچار مسمومیت شدند از قبل بیماری های کلیوی یا مشکلات کبدی داشتند. وجود نوعی آمینواسید منحصر به فرد در این قارچ و همچنین احتمال وجود سیانید در آن مهمترین علت های سمی بودن آن گزارش شده.

قارچ کوتوله های مرگبار (لپیوتا):این قارچ که در جنگل های مخروطی سراسر اروپا و امریکا یافت میشود ظاهر کوچک و خوش مزه ای دارد ولی به علت وجود آماتوکسین در آن قادر است کبد را از بین ببرد هرچند که ممکن است مرگ ناشی از خوردن این قارچ پس از چند سال اتفاق بیوفتد.

از علائم مسمومیت ناشی از آن ناراحتی های گوارشی است.

داما:ظاهر این قارچ ژاپنی شبیه به قارچ گانودرما لوسیدوم است که به اشتباه خورده میشود. سم اصلی موجود در آن مایکوتوسین تری کوتیسین است که اثرات نامطلوب آن سبب مرگ فرد بعد از چند روز میشود .سم این قارچ در تمام بدن نفوذ کرده و اول از همه کبد و کلیه و مغز را تحت تاثیر قرار میدهد.

کانوسایب فیلاریس:این قارچ که در علفزارهای شمال غربی امریکا یافت میشود دارای سم اماتوکسین است که آسیب های جبران ناپذیری را به کبد وارد می کند.

قارچ کلاه توری مرگبار:این قارچ ظاهری شبیه به قارچ های خوراکی دارد اما بسیار سمی است. حتی چشیدن و سپس تف کردن این قارچ نیز برای مسموم شدن کافی است.

از علائم مسمومیت ناشی از آن نارسایی کلیه یا علائمی شبیه به آنفولانزا است که ممکن است در هفته های اول بروز نکند.همچنین ممکن است در اثر سم آن در عرض چند هفته اول فرد جان خود را از دست بدهد.

کلاهک جمجمه پاییز:این قارچ ظاهر خوبی دارد و در تمام نقاط جهان در تنه خشک درختان یافت میشود و ماده سمی آن آماتوکسین است که به کبد آسیب جدی وارد میکند و خطر مرگ را به همراه می آورد.

قارچ مورل تقلبی(قارچ مغزی):این قارچ ،خوراکی لذیذی در اسکاندیناوی و اروپای غربی محسوب میشود . اما سوال این است که چه طور یک قارچ سمی میتواند خوراکی محبوب مردم یک منطقه باشد؟ در حقیقت این قارچ اگر خام مصرف شود یا خوب پخته نشود خطر مرگ را به همراه می آورد اما اگر خوب پخته شود طعم دلپذیری خواهد داشت. سم این قارچ جیرومیترین است.این سم اول به کبد و دستگاه عصبی و در بعضی مواقع به کلیه ها آسیب میرساند.

قالبا از اثرات مسمومیت های ناشی از آن :اسهال و استفراغ و سرگیجه،بی حالی و سردرد است که چند ساعت پس از مصرف به سراغ فرد می آید و در بدترین حالت به کما و مرگ طی یک هفته می انجامد.

فرشته ویرانگر:این قارچ که بسیار شبیه به قارچ های خوراکی متداول است ،بسیار کشنده می باشد و حاوی سم آماتوکسین است که از علائم مسمومیت ناشی از آن میتوان به گرفتگی عضلات ،هذیان،تشنج،اسهال و استفراغ اشاره کرد.

کلاهک مرگبار:این نوع قارچ نیز ظاهر خوش مزه ای دارد و در جنگل ها در زیر درخت بلوط یافت میشود.این قارچ شباهت زیادی به قارچ صدفی خوراکی در آسیا دارد.سم این قارچ نیز همان آماتوکسین است که به کبد و کلیه آسیب های جبران ناپذیری وارد میکند.نصف یک کلاهک مرگبار برای کشتن یک بزرگسال کافی است.هر چند که حدود ۵۰ درصد افرادی که طی مصرف این قارچ مسموم می شوند شانس زنده ماندن دارند.

انواع قارچ های خوراکی:

قارچ

قارچ صدفی خرما

قارچ صدفی دینگری

قارچ صدفی طلایی

قارچ شاه صدف

قارچ صدفی آبالون

قارچ سالمون یا صدفی صورتی

قارچ صدفی ترخون

قارچ خوراکی والاریلا

قارچ خوراکی شی تا که

قارچ گوش چوب

قارچ کوپرنیوس یا مرد پشمالو

قارچ مرغ چوب یا رقص پروانه ای

انواع قارچ های خوراکی پرورشی:

قارچ

فلامولینا ولوتیپس

اگروسیبه اگریتا

اگاریکوس بیتورگیس

پیشنهاد ویژه:

علاوه بر اسامی ای که در بالا آوردیم یک نوع قارچ دیگر به نام شیتک وجود دارد که به علت داشتن گلوتامات طعمی شبیه به گوشت دارد.همچنین این قارچ حاوی ماده ی شیمیایی AHCC است و در دورانی که هیچ دارو و مکمل غذایی ای برای درمان سرطان دهانه ی رحم وجود ندارد عصاره ی این قارچ حاوی ماده ایست که باعث از بین رفتن ویروس به وجود آورنده ی این سرطان میشود.

این قارچ که در ژاپن یافت میشود، عامل قطعی درمان بیماری های اچ.پی.وی است.طبق تحقیقات و مطالعات انجام شده روی ده زن مبتلا به این بیماری،طی بازه ی درمانی شش ماهه ،هشت زن به این درمان پاسخ دادند.هرچند که نتایج تحقیقات بعدی حکایت از این دارد که یک بازه ی درمانی سه ماهه هم برای بسیاری از افراد کافی است.

AHCC سطح ایمنی بدن را با افزایش سلول های مدافع در برابر عفونت بالا میبرد و از رشد تومور جلوگیری میکند.

انتخاب و نگهداری قارچ ها:

در پایان خوب است که به این نکات نیز توجه کنید:

قارچ ها را میتوان در پاکت های قهوه ای رنگ تا یک هفته نگهداری کرد.

همیشه قارچ هایی را انتخاب کنید که تمیز و سالم اند و بوی خاک می دهند.

قارچ تازه باید سفت و تمیز و خشک باشد.

رتبه بندی این مطلب از نظر شما

3/5 (1)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *