با سماق و خواص بی نظیر آن آشنا شوید

با سماق و خواص بی نظیر آن آشنا شوید

با سماق و خواص بی نظیر آن آشنا شوید

یکی از چاشنی هایی که ایرانیان در هنگام مصرف غذاهای مختلف به خصوص کباب از آن به وفور استفاده می کنند سماق می باشد. مطمئنا شما نیز حداقل یکبار هم که شده طعم ترش و خوشمزه سماق را به همراه غذا و یا به تنهایی مزه کرده اید اما تا به حال در رابطه با خواص سماق اطلاعاتی به دست آورده اید و آیا می دانید مصرف منظم سماق می تواند چه تاثیرات مثبتی بر روی بدن شما بگذارد؟ در این مقاله با معرفی ۱۰ مورد خواص سماق همراه شما خواهیم بود تا شما نیز با خاصیت های بیشمار این چاشنی سرخ بیشتر آشنا شوید پس تا انتها همراه ما باشید.

سماق چیست؟

در ابتدا بهتر است سماق را به آن دسته از دنبال کنندگانی که شاید با این چاشنی غذایی آشنایی زیادی ندارند معرفی نماییم. سماق میوه ای قرمز و قهوه ای رنگ بوده که به صورت خوشه ای می روید، این میوه را در دسته بندی پسته ها قرار داده و برای استفاده از آن می بایست ابتدا آنرا خشک و سپس خرد یا آسیاب نمود. از آسیاب شده این میوه به عنوان چاشنی غذایی و ادویه استفاده های بسیاری می شود، حتی از آن در سفره های هفت سین ایرانیان نیز استفاده می شود و برای آنان نماد صبر و بردباری می باشد. در ادامه به خواص بی شماره سماق خواهیم پرداخت…

  1. جوان سازی پوست صورت

یکی از خواص سماق، دارا بودن مقدار بسیار زیادی ویتامین C می باشد این ویتامین باعث می شود تا چین و چروک های موجود بر روی صورت تا حد بسیار زیادی رفع شده و پوستی شاداب و جوان را به شما هدیه می کند.

  1. درمان لک سفید و قهوه ای پوست

اگر بر روی پوست شما لکه های سفید و یا قهوه ای ایجاد شده است جوشانده ی برگ، ریشه و یا ساقه گیاه سماق می تواند این لکه ها را از بین برده و پوست شما را ترمیم نماید.

  1. درمان کهیر

کهیر نام یکی دیگر از بیماری های پوستی است که ممکن است به سراغ پوست شما نیز بیآید. برای مداوای این بیماری می توانید سماق و جوش شیرین را با هم ترکیب و بر روی محل مبتلا به کهیر بمالید تا سرعت بهبودی افزایش یابد.

  1. سیاه شدن موی سر

یکی از دمنوش های غیر خوراکی مفید دمنوش برگ درخت سماق می باشد و استفاده از آن در هنگام استحمام می تواند سبب فعال شدن رنگ دانه های مشکی موی سر شود و به همین دلیل یکی از عصاره های جوان کننده نیز به شمار می رود.

خواص دارویی و درمانی سماق

  1. کبد و کبد چرب

کبد یکی از پرکار ترین بخش های دستگاه گوارش می باشد که احتمال بیمار شدنش بیش از سایر بخش ها می باشد به همین دلیل توصیه شده است به صورت دوره ای با استفاده مداوم از سماق نسبت به پاکسازی محیط کبد اقدام نمود زیرا سماق با داشتن مقدار بسیار زیادی آنتی اکسیدان های مفید باعث پاکسازی کبد می شود.

  1. کلسترول و چربی خون

بررسی های به عمل آمده بر روی سماق نشان داده است که تانن موجود در سماق می تواند کلسترول و چربی خون را کنترل و از بیماری های قلبی و عروقی جلوگیری نماید به همین دلیل پزشکان توصیه می کنند که همیشه به همراه گوشت قرمز سماق مصرف شود تا عوارض جانبی مصرف گوشت قرمز را به حداقل برساند.

  1. لاغری شکم و کاهش وزن

با توجه به آنچه در بالاتر نیز به آن اشاره شد سماق حاوی سهم قابل توجهی از ویتامین C می باشد. این ویتامین تاثیر بسیار زیادی بر روی چربی سوزی و لاغری افراد داشته و به همین دلیل مصرف منظم ویتامین C طبیعی می تواند باعث لاعری و تناسب اندام شما شود.

  1. درمان برون روی

یکی دیگر از خواص سماق درمان اسهال و همچنین اسهال خونی می باشد. برای اینکه اسهال به خوبی درمان شود بهتر است تا سماق را به همراه گیشنیز خشک شده و زرده تخم مرغ آب پز شده میل نمایید تا تاثیر بیشتری بر درمان بیماری شما داشته باشد.

      ۵. زنان باردار

استفراغ در دوران بارداری شاید برای بسیاری از بانوان قابل تحمل نباشد به همین منظور می توان برای مقابله با استفراغ دوران بارداری نیز از سماق استفاده نمود. به همین جهت می توانید پودر سماق را با مقداری زیره و آب سرد مخلوط نموده و میل نمایید.

طرز تهیه دمنوش سماق

یکی از دمنوش های خوراکی فوق العاده ای که بیشترین تاثیر را در لاغری و تناسب اندام خواهد داشت دمنوش سماق می باشد. برای اینکه بتوانید دمنوش سماق را به بهترین نحو درست نمایید می بایست یک الی دو قاشق از پودر سماق را درون آب جوش ریخته و به مدت ده دقیقه با حرارت غیر مستقیم آنرا جوشانده تا به خوبی دم بکشد و سپس می توانید آنرا نسبتا سرد کرده و نوش جان کنید.

رتبه بندی این مطلب از نظر شما

5/5 (1)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *