با سبزیجات و نکاتی برای درست مصرف کردن آن ها آشنا شوید

با سبزیجات و نکاتی برای درست مصرف کردن آن ها آشنا شوید

با سبزیجات و نکاتی برای درست مصرف کردن آن ها آشنا شوید

اگر می خواهید یک رژیم غذایی سالم داشته باشید، حتما بایسیتی از پنج گروه اصلی مواد غذایی یعنی گروه گوشت و تخم مرغ، گروه حبوبات و مغز ها، گروه شیر و لبنیات، گروه میوه ها و سبزی ها و گروه نان و غلات در رژیم غذایی تان استفاده نمایید. متخصصین تغذیه معتقدند که اگر یک گروه را بر گروه دیگر برتری دهید تعادل در رژیم غذایی تان به هم می خورد و مشکلات و عوارض مختلفی برایتان به وجود خواهد امد.

پیرو آنچه گفته شد، علی رغم تمام خواصی که سبزیجات دارند نباید رژیم غذایی خود را معطوف به گیاهخواری یا تنها سبزیجات نمایید زیرا بعضی از مواد غذایی مانند سبزیجات باید در کنار دیگر گروه های غذایی مصرف شوند تا خواصشان تکمیل شود و بتوانند در بدن مورد استفاده قرار بگیرند. در ادامه به بررسی برخی نکات راجع به سبزیجات خواهیم پرداخت.

آشنایی با گروه های سبزیجات

اساس تقسیم بندی سبزیجات، قسمت های خوراکی آنهاست. برخی، مهم ترین گروه سبزیجات را، گروه سبزیجات برگی شکل می دانند، این گروه شامل انواع کاهو، گشنیز، جعفری، ریحان، شوید، تره، شاهی، کرفس و… است که معمولا به صورت خام مصرف می شوند.

گروه دیگر، دارای ریشه خوراکی هستند و قسمت های دیگرشان خوراکی نیست. پیاز، سیر، موسیر، هویج، چغندر، شلغم، ترب و… است.

خیار، فلفل، بادمجان، کدو، گوجه‌فرنگی، بامیه و… از سبزیجاتی هستند که میوه آن ها مورد استفاده قرار می گیرد. اکثر این سبزیجات دارای املاح و ویتامین های مختلفی مانند آهن، فیبر، پتاسیم و منیزیوم هستند و می توانند در بهیود سلامت کلی بدن  مفید و موثر باشند. وجود فیبر در سبزیجات، تقریبا مهم ترین دلیلی است که باعث شده تمام متخصصین تغذیه توصیه اکید به مصرف سبزیجات کنند.

حرارت را کم کنید

اگر شما هم از کسانی هستید که سبزیجات را با حرارت زیاد سرخ می نمایید، بهتر است حرارت را کم کنید. زیرا زمانی که سبزیجات رنگشان کاملا تیره می شود، ارزش غذایی خود را به طور کامل از دست خواهند داد. علاوه بر این، سبزی ای که به روغن آغشته شده باشد، نتنها فایده ای به بدن نمی رساند، بلکه مضراتی نیز برای بدن داراست.

اگر مجبورید غذایی درست کنید که در طبخ آن به سبزی تفت داده شده نیاز است بهتر است از روغن های سرخ کردنی مخصوص، روغن کنجد و کانولا استفاده کنید. کافی است سبزی را خیلی ساده تفت دهید تا ۵۰ درصد از مواد مفید آن از بین بروند، حال اگر آن را بیش از اندازه و با حرارت بالا سرخ کنید، چه اتفاقی رخ خواهد داد؟

سبزیجات را خوب بشویید

شست و شو یکی از مهم ترین اصولی است که باید درباره سبزیجات جدی گرفته شود، شست و شوی سبزیجات است. این عمل برای ضد عفونی کردن سبزیجات از انواع میکروب ها و انگل ها بسیار ضروری است. انجام با دقت شست و شو درباره سبزی هایی که خام خورده می شوند از اهمیت بیشتری برخوردار است. به هر حال این نکته هم جای گفتن دارد که همه عوامل بیماری زا را نمی توان با حرارت از بین برد، پس بهتر است با شست و شوی سبزی ها از پخش بیماری ها پیشگیری کنید.

هنگام طبخ غذا ها همیشه این نکته را به یاد داشته باشید که تنها خوشمزه بودن غذا مهم نیست، این که غذا چه مقدار فایده به بدن شما برساند هم از اهمیت زیادی برخوردار است.

رتبه بندی این مطلب از نظر شما

بدون امتیاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *