آماده کردن سحری مقوی در ماه مهربانی

سحری ماه رمضان - غذالند

انتخاب غذا برای سحری های ماه رمضان اساسا می بایست به گونه ای باشد که انرژی های مورد نیاز حداقل برای هفده ساعت آینده فرد را تامین نماید. اما باید دقت داشت که حجم غذا لزوما تعیین کننده میزان انرژی غذا نیست و چیزی که مهم است محتوا و کیفیت مواد غذایی است تا بتوانند تمام انرژی ما را در طول این چندین ساعت گرسنگی تامین کنند.
از نظر پژوهشگران تغدیه و سلامت حذف کردن سحری در ماه مبارک رمضان به هیچ عنوان توصیه نمیشود. و به گفته پزشکان افرادی که وعده سحری را حذف میکنند ممکن است در زمان افطار، تغذیه نامناسبی داشته باشند و در نتیجه در طول روز سردرد خواهند داشت. همچنین در طی روز بدنشان دچار کم آبی بیشتری خواهد گشت و دچار خستگی شدید می شوند.
سحری هم مثل صبحانه یک وعده غذایی کامل است که می بایست حاوی پروتئین های کافی باشد تا بتواند انرژی کافی را برای کل روز ما تامین کند.

 

برای تدارک سحری ما باید چند نکته را رعایت کنیم:

اول آنکه حتما باید از کربوهیدرات ها استفاده کنیم (مانند نان های قهوه ای و سبوس دار مثل نان سنگک، نان جو، موز و به ویژه مواد غذایی که در آن جو دو سر دارد).
خوردن سه عدد خرما در سحری توصیه میشود.
پروتئینی که در سحر مصرف می شود بسیار مورد اهمیت است.( پنیر بدون نمک، کره بادام زمینی، یک تکه مرغ یا گوشت حتی ماست، آجیل و تخم مرغ).
مهمترین نکته ای که درباره سحری باید از آن یاد کرد، آبرسانی کافی به بدن است تا بدنتان دچار کم آبی نشود. پس مصرف به اندازه آب را هنگام سحری فراموش نکنید.

 

چند پیشنهاد غذالند برای سحری :

دو تا سه تکه نان سنگک را در سحر با مقداری پنیر و خرما میل کنید.

بشقابی از سالاد با تکه هایی مرغ یا ماهی داشته باشید که چند قاشق روغن زیتون رویشان هست.

حلیم می تواند گزینه خوبی برای سحری شما باشد.

یکی دیگر از مهمترین غذاهایی که برای میل کردن به عنوان سحری خدمت شما پیشنهاد میکنیم عدس پلو است. این خوراکی لذیذ یک مزیت دارد و آن این است که میتوان آن را از قبل آماده کرد و در زمان سحر فقط آن را گرم کرد و مورد استفاده قرار داد. شاید برخی از شما با سودا زا بودن عدس مشکل داشته باشید، اما باید بدانید که شما قادرید به راحتی سودا زا بودن عدس را با اضافه کردن خرما و کشمش به عدس پلو جبران کنید و این دو به عبارتی مصلح این غذا هستند.
یکی از ویژگی های عدس پلو این است که به طور کامل اسیدفولیک شما را تامین میکند. به خصوص خانم ها اگر هفته ای دو بار عدس پلو مصرف کنند کمبود اسیدفولیک نخواهند داشت.

عدس پلو بخاطر خواصی که دارد موجب میشود که اضطراب در افرادی که قصد گرفتن روزه را دارند به شدت کاهش پیدا کند.

دیگر خاصیت مثبت عدس پلو این است که اگر آن را به همراه خرما و کشمش میل کنید، توانایی پیش گیری از سرطان را دارد. عدس پلو حدودا ۵۰ ماده دارد که در پیشگیری از سرطان موثرند. این غذا موجب میشود که اضطراب در افرادی که قصد گرفتن روزه را دارند به شدت کاهش پیدا کند و حتی از بین برود. به این علل ما توصیه میکنیم که هفته ای یک یا دو بار از عدس پلو در وعده سحری استفاده کنید.

غذای دیگری که شما را به خوردن آن در هنگام سحر توصیه میکنیم، چلوکباب کوبیده یا چلوکباب برگ است که بهتر است با گوجه مصرف شود. این خوراکی به خاطر گوشت گوسفندی که در آن به کار رفته است، قادر است ویتامین B12 و آهن را برای روزه دار تامین کند و باعث میشود افراد کمتر دچار کم خونی شوند.
دقت کنید که برای افرادی که از بیماری نقرس رنج میبرند، مصرف چلوکباب کمتر توصیه می شود. حتما همراه چلوکباب انواع سبزیجات به خصوص ریحان، نعنا و تلخون باید استفاده بشود. پیاز و سماق در کنار چلو کباب کوبیده مضرات احتمالی این غذا را به حداقل میرساند.

چلو کباب به خاطر وجود گوشت گوسفندی قادر است ویتامین B12 و آهن را برای روزه دار تامین کند و باعث جلوگیری از کم خونی می شود.

به طور کلی مصرف دوغ و ماست کنار چلوکباب توصیه نمی شود، اما اگر خیلی مشتاق به مصرف آن ها بودید در کنارش سبزی خشک نعنا یا تلخون استفاده کنید تا مضرات دوغ و ماست را بکاهند.
اگر پوست گوجه فرنگی ای که آماده کرده اید سیاه شد، حتما آن را از مابقی گوجه جدا نمایید زیرا پوست سیاه گوجه فرنگی که روی آتش پخته شده باشد آثار و عوارض فراوانی دارد.

آخرین غذایی که به شما مصرف آن را به عنوان وعده سحری توصیه میکنیم، خوراک قرمه سبزی است. مصرف شنبلیله تازه در هنگام سحر با قرمه سبزی بسیار توصیه میشود زیرا سبزی شنبلیله دارای ماده ای به نام سیانوکوالامین یا ویتامین B12 است، ویتامین بی ۱۲ در خوراکی های حیوانی وجود دارد اما استثنائا این گیاه هم دارای ویتامین بی دوازده است.

رتبه بندی این مطلب از نظر شما

بدون امتیاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *