آشنایی با تاریخچه ها و کاربرد های انواع پیاز

آشنایی با تاریخچه ها و کاربرد های انواع پیاز

آشنایی با تاریخچه ها و کاربرد های انواع پیاز

پیاز یکی از سبزی هایی است که در تمام دنیا شهرت دارد و کشت می شود. ایرانی ها از پیاز در بسیاری از غذاهایشان استفاده می کنند و یا آن را به همراه غذاهایی مثل آبگوشت مصرف می نمایند. بعضی از گیاه شناسان موطن اولیه پیاز را ایران می دانند. پیاز از زمان های دور در بسیاری از کشور های دنیا کشت می شده است. در این مقاله قصد داریم تا شما را با تاریخچه پیاز و خواص آن بیشتر آشنا کنیم.

آشنایی با پیاز

پیاز را با نام علمی Allium cepa می شناسند و از خانواده سوسنی هاست. اگرچه این گیاه دو یا چند ساله می باشد اما آن را به صورت یک ساله می کارند. پیاز دارای گونه های زیادی است، بعضی از گونه های آن به جای تولید بذر، پیازچه تولید می کنند. گل پیاز سه پرچم دارد و دارای یک تخمدان ۶ برچه ای است.

تاریخچه پیاز

پزوهشگران معتقدند، پیاز از همان زمانی که تاریخ نویسان شروع به نوشتن تاریخ کردند، در غذا های مردم استفاده می شود، در اهرام مصر، پیاز کشف شده و تخمین زده می شود که کشت این گیاه در مصر به ۵۰۰۰ سال پیش از میلاد بازمی گردد.

در کتب مقدس ادیان الهی (انجیل، قرآن، تورات) از پیاز نامبرده شده است، گفته می شود قوم بنی اسرائیل زمانی که می خواستند از مصر مهاجرت کنند در بیابان های عربستان خواهان داشتن پیاز بوده اند.

کاربرد انواع پیاز

بر خلاف آن چه بعضی مردم فکر می کنند، هر پیازی برای هر غذایی مناسب نیست. بلکه هر کدام از آن ها دارای کاربرد جداگانه ای می باشند.

پیاز زرد:

پیاز زرد، ارزان و در دسترس است، این پیاز دارای مقدار شکر زیادی می باشد که در اثر حرارت طعم شیرین و دلچسبی از خود آزاد می کند. بهتر است از پیاز زرد برای تهیه پیاز داغ، انواع سوپ، استاک و خورش استفاده کنید. بهتر است این نوع پیاز را خام مصرف نکنید، زیرا بوی بد دهان ممکن است شما را آزار دهد.

پیاز قرمز:

این پیاز که به دلیل تندی خاصش مشهور است وقتی پخته می شود طعم سولفوریکی به خود می گیرد به همین دلیل از آن در رستوران های فانتزی استفاده نمی کنند. بهترین استفاده برای این نوع پیاز، انواع سالاد یا تزیین غذای اصلی است. همچنین، برای ترشی پیاز نیز می توان از پیاز قرمز استفاده کرد و بهترین انتخاب برای این کار است.

پیاز سفید شیرین:

این نوع پیاز اغلب با سیب زمینی و گوجه مصرف می شود، علت این موضوع آن است که پیاز سفید از دیگر انواع پیاز شیرین تر است. ماندگاری پایین این نوع پیاز از نقاط ضعفش است. این پیاز چندان نزد آشپز های حرفه ای محبوب نیست زیرا هنگام پخت طعم شیرین زیادی بروز نخواهد داد. پیاز سفید اکثرا در کنار غذاهایی مانند کباب، بریانی و دیزی مصرف می شود.

پیاز هم مانند تمام سبزیجات دارای خواص زیادی است. پزشکان استفاده از پیاز را به دلیل این که یک آنتی بیوتیک طبیعی است برای بدن بسیار ضروری است. همانطور که ابتداعا گفتیم، پیاز در بسیاری از غذاهای ایرانی کاربرد دارد، شما می توانید دستورپخت این غذا ها را در سایت غذالند مطالعه نمایید.

رتبه بندی این مطلب از نظر شما

بدون امتیاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *