آشنایی با انواع کلم، خواص و کاربرد های آن ها

آشنایی با انواع کلم، خواص و کاربرد های آن ها

یکی از محبوب ترین سبزیجات در تمام دنیا کلم است. کلم دارای انواع مختلفی است و هر کدام از انواع آن خواص و کاربرد های متفاوتی دارند. معروف ترین انواع کلم، کلم پیچ، کلم بروکلی و گل کلم می باشند. مهم ترین کاربرد کلم ها در انواع سالاد هاست. در این مقاله قصد داریم تا شما را با انواع و اقسام کلم آشنا کنیم.

کلم پیچ

  • کلم پیچ

این کلم از مواد مغذی غنی و متعلق به خانواده برانیکا است. مصرف کلم پیچ باعث می شود کلسترول شما پایین بیاید و شما را نسبت به سرطان مقاوم می کند. یک لیوان کلم پیچ خرد شده دارای ۳۳ کالری است که می تواند حدود ۹ درصد نیاز روزانه کلسیم، ۲۰۰۶ درصد از نیاز روزانه به ویتامین A و ۱۳۴ درصد از نیاز روزانه ویتامین ث، حدود ۶۸۴ درصد از نیاز روزانه به ویتامین K را برای بدن ما فراهم می کند.

کلم بروکسل

  • کلم بروکسل

کلم بروکسل گیاهی است از جنس براسیکا و از تیره کروسی فر هاست. به این کلم در زبان فارسی کلم تکمه ای هم می گویند. ظاهر این کلم شبیه به کلم پیچ است با این تفاوت که اندازه آن خیلی نسبت به آن کوچک تر می باشد. کلم بروکسل نسبت به دیگر کلم ها نسبت به سرما مقاوم تر است. کلم بروکسل دارای گوگرد است و به واسطه این مورد می تواند با ریزش مو مبارزه کند.

کلم بروکلی

  • کلم بروکلی

کلم بروکلی معمولا به رنگ سبز و گاها ارغوانی رنگ یافت می شود. این سبزی به خانواده شب بویان یا کلمیان تعلق دارد. سر های کلم بروکلی که مورد استفاده قرار می گیرند شبیه به درخت هستند. کلم بروکلی به شکل پخته یا خام مصرف می شود، می توانید آن را بخارپز کنید، کمی تفت دهید و در سالاد های سبز از آن استفاده کنید با این کار خواص بی نظیر آن حفظ خواهند شد. این کلم از خوراکی هایی است که از ویتامین ث، ویتامین کا، فیبر، فولات، پتاسیم، سلنیم، ویتامین آ، منگنز، تریپوفان و فسفر سرشار است.

کلم چینی

  • کلم چینی

کلم چینی همانطور که از نامش مشخص است زاده آسیای شرقی است. قسمت خوراکی این کلم برگ های ناصاف و بیضی شکل و یا کشیده آن هستند. این کلم را می توانید به صورت سالاد یا پخته سرو کنید. کلم چینی دارای اسید های آمینه ضروری است و مقداری پروتئین و کربوهیدرات نیز دارد.

گل کلم

  • گل کلم

گل کلم یکی از انواع کلم است که می تواند سود زیادی به بدن برساند. این گیاه مغذی از ترکیبات گیاهی منحصر به فردی برخوردار است که می توانند سبب کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سرطان شوند. این گیاه در تهیه غذاهای مختلف به کار می رود و می تواند در کاهش وزن نیز موثر باشد. گل کلم حاوی فیبر بالاست، به همین دلیل به سلامت عمومی بدن کمک می نماید.

کلم قرمز

  • کلم قرمز

در دنیای خوراکی های گیاهی، رنگ قرمز نشانه وجود آنتی اکسیدان های مهم در سیزی یا میوه مورد نظر است. بنابراین خوراکی های قرمز به علت دارا بودن آنتی اکسیدان می توانند به پیشگیری از سرطان کمک کنند، کلم قرمز یکی از این سبزی هاست. از این کلم به جز سالاد در تهیه ترشی هم استفاده می شود. اگر به داشتن پوست با طراوت و سیستم ایمنی قوی علاقه دارید حتما از کلم قرمز در رژیم غذاییتان استفاده کنید.

کلم قمری

 

کلم قمری یکی دیگر از انواع کلم است که دارای خواص زیادی است. شاید باورتان نشود اما این سبزی می تواند بسیاری از عفونت ها و بیماری ها را از بین ببرد. ارزش غذایی کلم قمری به کلم گل شباهت دارد و مقدار ویتامین ها و مواد مغذی آن در برگ هایش بیش از سایه هایش است.

رتبه بندی این مطلب از نظر شما

4.5/5 (2)
  • بسیارمفید بود
    متشکرم

    ناشناس ۵ تیر, ۱۴۰۰ ۳:۵۰ ب٫ظ پاسخ
  • ….خیلی خوب …ممنون

    ماهرخ ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۱ ۱۰:۳۶ ق٫ظ پاسخ
  • ممنون

    ناشناس ۲۹ فروردین, ۱۴۰۲ ۱۱:۴۹ ق٫ظ پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *