چه روغنی برای پخت غذا مناسب تر است؟

چه روغنی برای پخت غذا مناسب تر است؟

بسیاری از افراد در انتخاب روغن خوراکی برای خود و یا خانواده شان دچار سردرگمی می شوند. آیا شما هم جزو این دسته اید و نمی دانید کدام روغن برای سلامتی شما بهتر است؟ یا کدام یک از روغن ها مضرات بیشتری برای سلامتی شما دارد؟ در این مطلب قصد داریم تا ۷ نوع روغن را بهتر بشناسیم و برخی از فواید آن ها را مورد بررسی قرار دهیم. با ما همراه باشید تا بتوانید به آسانی با خواندن این مطلب، روغن مناسب برای طبخ غذاهای مورد علاقه تان پیدا کنید.

روغن های خوراکی به دو گروه روغن های حیوانی و روغن های نباتی دسته بندی می شوند. روغن های نباتی از چربی های نباتی تهیه شده و بیشتر از گیاهان، دانه های گیاهان، مغز میوه ها و … به دست می آیند که در دمای اتاق به حالت مایع اند. روغن های حیوانی نیز از چربی های حیوانی به دست می آیند و بیشتر روغن های حیوانی نیز در دمای اتاق حالتی جامد دارند.

۱- روغن زیتون:

در بین روغن های گیاهی روغن زیتون از جمله مفیدترین ها و بهترین هاست. روغن زیتون را از زیتون سبز خرد شده تهیه می کنند. اگر می خواهید در درجه حرارت معمولی به پخت غذا بپردازید، این روغن مناسب است. اگر بخواهیم روغن زیتون را با روغن های دیگر مقایسه کنیم، این روغن مدت زمان بیشتری قابل نگهداری می باشد. این روغن این مزیت را نیز دارد که توسط تمام افراد قابل استفاده است.

فواید: از جمله فواید این روغن می توان به کم کردن مشکلات قلبی، کم کردن درد پشت، کم کردن درد و تورم زانو، جلوگیری از سرطان پستان، درمان آفت دهان، درمان نیش عنکبوت، درمان گوش درد، درمان یبوست، از بین بردن سنگ کلیه، درمان شوره سر، درخشان کردن پوست، از بین بردن آکنه و … نام برد.

۲- روغن کنجد:

روغن کنجد یکی از روغن های خوراکی است که از دانه های کنجد به دست می آید و همچنین به عنوان پرطرفدارترین روغن در آسیا محسوب می شود. روغن کنجد در مقابل گرما و حرارت دوام زیادی ندارد.

فواید: برخی از فواید این روغن عبارتند از: کم کردن قند خون و فشار خون، کاهش سدیم، جلوگیری از پوکی استخوان و سفید شدن مو، نرم و درخشان کردن موها، از بین بردن لکه های پوستی، ضد استرس و ریزش مو، درمان عفونت ها، به عنوان روغن ماساژ بدن، ضد سرطان و باکتری و … .

۳- روغن کانولا:

این روغن در مجموع به عنوان سومین روغن نباتی معروف در دنیا محسوب می شود. برای تهیه ی این روغن، از دانه های خرد شده گیاهی به نام کانولا استفاده می گردد همچنین از جمله جایگزین ها برای روغن تصفیه شده معمول به حساب می آید. این نکته را نیز بدانید که روغن کانولا به عنوان سالم ترین روغن پخت و پز به شمار می آید.

فواید: روغن کانولا دارای فواید زیادی که بعضی آن ها عبارتند از: کم کردن کلسترول، سالم نگه داشتن پوست، درمان عفونت های پوست، جلوگیری از ریزش مو، از بین برنده شوره سر، مقابله با آکنه و پیر شدن، کم کردن ریسک بیماری های قلبی گوناگون و … .

۴- روغن بادام:

برای تهیه این روغن از بادام خام استفاده می گردد. اگر قصد دارید پخت و پز را در حرارت کم انجام دهید، روغن بادام گزینه ی مناسبی است. همچنین  برای افزودن به موادغذایی بدون حرارت دادن نیز مناسب و سالم است. این روغن دارای فواید بسیاری است که می خواهیم برخی از آن ها را بدانیم.

فواید: به تاخیر انداختن علائم پیری، کاهش رنگ برنزه، به عنوان یک جایگزین کرم دست و پا، پاک کننده آرایش بسیار خوب، درمان شوره سر، جلوگیری از ناراحتی های قلبی، تقویت حافظه و قوی کردن سیستم عصبی، کمک به کم کردن وزن، درمان پبوست، تسکین درد و گرفتگی عضلات و … .

۵- روغن آفتابگردان:

برای تهیه ی روغن آفتابگردان از دانه های آفتابگردان استفاده می شود. این روغن به عنوان یک منبع سرشار از اسیدهای چرب امگا۶ به شمار می آید. به طور معمول از روغن آفتابگردان جهت پخت و پز استفاده می گردد. همچنین این روغن از جمله سالم ترین روغن ها جهت مصارف خوراکی و همچنین استفاده برای پوست و مو محسوب می شود.

فواید: کم کردن کلسترول، ترمیم بدن، کم کردن مشکلات قلبی، افزایش سلامت پوست، درمان خشکی پوست و مشکلات پوست، حالت دادن به مو و کنترل وزی مو، جلوگیری از نازک شدن مو، جلوگیری از عفونت نوزاد و … .

۶- روغن سویا:

برای تهیه روغن سویا از دانه های سویا استفاده می کنند. این روغن، امروزه از جمله پرکاربردترین روغن های آشپزی در جهان به شمار می آید. خوب است این نکته را بدانید که اگر غذا را با این روغن تهیه نمایید، در بدن از دفع کلسیم جلوگیری کرده و حتی سبب بالارفتن میزان جذب آن نیز می گردد.

فواید: این روغن فواید بسیاری دارد که از جمله آن ها می توان به درمان آلزایمر، جلوگیری از سرطان، کم کردن سطح تری گلیسیرید، مناسب برای آشپزی، کم کردن خطر بروز بیماری های قلبی عروقی، کمک به تشکیل و تقویت استخوان ها و … اشاره نمود.

۷- روغن کرچک:

برای تهیه روغن کرچک، دانه گیاه کرچک را می فشارند و آن را این گونه استخراج می کنند. تولید این روغن برای اولین بار در هندوستان و آفریقا انجام شد. روغن کرچک فواید بسیاری دارد و در مصارف مختلف پزشکی، زیبایی، سلامتی و … کاربرد دارد.

فواید: درمان حساسیت، تسکین میگرن، درمان فلج مغزی، درمان مشکلات گوارشی، درمان گل مژه، کمک به کاهش وزن، نرم و درخشان کردن موها، درمان موخوره و حالت دادن به موها، درمان آکنه و … .

در نهایت این که چه روغنی را برای پخت انواع غذا ها انتخاب کنید، بستگی به ذائقه، بیماری های زمینه ای، انواع حساسیت و … شما بستگی دارد، مثلا کسانی که مشکلات قلبی دارند بهتر است از روغن های حیوانی که از چربی فراوانی برخوردار هستند کمتر استفاده کنند. شما می توانید طرز تهیه غذاهایی که در آن ها از انواع مختلف روغن های نباتی استفاده می شود را یاد بگیرید.

رتبه بندی این مطلب از نظر شما

5/5 (1)
  • عالی بود

    مرضیه جون تاج سر ۱۲ آبان, ۱۴۰۰ ۱۱:۱۷ ب٫ظ پاسخ
    • سپاس

      غذالند ۱۱ آذر, ۱۴۰۰ ۷:۵۵ ق٫ظ پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *