چند روش مربوط به تغذیه برای کاهش فشار خون

چند روش مربوط به تغذیه برای کاهش فشار خون

فشار خون بالا به قاتل خاموش معروف است. هیچ علایمی ندارد، برای قلب بسیار خطرناک است و یکی از اصلی ترین دلایل مرگ و میر به شمار می رود. فشار خون رابطه مستقیمی با میزان پمپاژ خون دارد و مقاومت خون در رگ ها در برابر حرکت و جریان می‌ تواند صدمات جبران ناپذیری به قلب شما وارد کند. در این مقاله چند روش برای کاهش فشار خون به شما معرفی کنیم. برخی روش‌ها مانند ورزش و دوری از استرس و مواردی از این دست را می‌دانیم و در این مقاله بیشتر از جانب تغذیه به آن پرداخته ایم.

  • دوری از قند و کربوهیدرات‌های اصلاح شده

متخصصین تاثیر منع مصرف قند و کربوهیدرات ها بر کاهش وزن را کاملا اثبات کرده اند و این کاهش وزن هم مستقیما در میزان فشار خون تاثیر دارد. رژیم کم چرب فشار خون  را در سطح پایینی قرار می دهد و غلظت خون را در سطح نرمالی نگه می دارد تا به راحتی در رگ ها حرکت کنند. در ضمن قندها به شما یک احساس خستگی القا می‌ کنند و تحرک شما را می گیرند. از این جهت تحرک شما کمتر می‌شود و مجددا وزن شما افزایش می یابد.

  • پتاسیم بیشتر و سدیم کمتر

پتاسیم بسیار غنی است. این ماده اثرات نمک را در سیستم گوارش شما کاملا دفع می‌ کند و تنش های موجود در رگ های خونی را آزاد می کند. البته در مصرف آن نباید زیاده روی کنید چون ممکن است به کلیه شما آسیب برساند. منابع غنی پتاسیم شیر و ماست و ماهی و موز و سیب‌ زمینی و گوجه و اسفناج هستند که وجود آن‌ ها در رژیم غذایی شما برای مبارزه با فشار خون بالا بسیار ضروری می باشد. باید تا می توانید کمتر نمک مصرف کنید چرا که میزان اوره را افزایش می دهد و از این جهت باعث بالا رفتن فشار خون می شود.

  • کاهش غذاهای آماده

غذاهای آماده و غذای رستوران‌ ها به دلیل برخی افزودنی ها میزان سدیم بسیار بالایی دارند و ضررهای جبران ناپذیری را بر سیستم پمپاژ خون شما وارد می سازند. پیتزا، چیپس و ساندویچ از این نظر بسیار مستعد بالا بردن فشار هستند. در ضمن این غذاها به صورت مستقیم بر میزان اشتهای شما تاثیر دارند و باعث می شوند کمتر غذای سالم بخورید و از این جهت سیستم گوارشی شما را به طور کلی با مشکل مواجه می کند.

  • شکلات

شکلات فشار خون را کاهش می دهد. این خبر خوبی برای دوست داران شکلات است. شکلات تلخ خطرات ناشی از بیماری های قلبی و فشار خون بالا را تا حد زیادی رفع می کند و از این نظر بسیار  مفید است. شکلات تلخ رگ‌ های خونی را باز می کند و مسیر حرکت خون بسیار روان تر می شود.

در تحقیقی که سال ۲۰۱۰ در میان ۱۴ هزار نفر انجام شود مشخص شد افرادی که مصرف شکلات بالاتری دارند به صورت میانگین فشار خون کمتری دارند و یافته‌های علمی در مورد تاثیر کاکائو و شکلات نیز این تحقیق تجربی را تایید می کند.

  • داروهای گیاهی

داروهای گیاهی برای کاهش فشار خون معجزه میکنند هرچقدر که داروهای شیمیایی زیان های جبران ناپذیری رو دستگاه گوارش شما می گذارند داروهای گیاهی به همان شدت مفیدند. سعی کنید از داروهای گیاهی مخصوص کاهش فشار خون برای این کار استفاده کنید و نتایج آن را پس از مدتی مشاهده خواهید کرد.

نتیجه

به قاتل خاموش نه بگویید و اگر از مشکلات فشار خون بالا رنج می برید رژیم غذایی و مواد غذایی مصرفی خود را به گونه ای تغییر دهید تا عملکرد رگها و قلب شما به حالت نرمال برگردد و بتوانید مجددا احساس خوبی داشته باشید. فشار خون پایین و متعادل می تواند در سلامتی و بهبود وضعیت جسمانی و روحی شما تاثیر بسزایی داشته باشد.

منبع: Healthline

رتبه بندی این مطلب از نظر شما

بدون امتیاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *