چرا برای خوردن خوراکی های شیرین ولع داریم؟

چرا برای خوردن خوراکی های شیرین ولع داریم؟

شاید خوردن خوراکی های شیرین یکی از شایع ترین چیز هایی باشد که در طول روز نسبت به انجام آن وسوسه می شوید. حتما تا به حال اتفاق افتاده است که با عبور از جلوی یک قنادی و یا فروشگاهی که کلوچه می فروشد احساس نیاز شدیدی به خوردن این خوراکی ها کرده باشید، احساس نیاز به خوراکی های شیرین مختص زمان خاصی نیست و شما ممکن است حتی بعد از خوردن یک وعده غذایی کامل نیز دچار این احساس نیاز شوید. حال سوالی که پیش می آید این است که با وجود این احساس نیاز در هر شخصی آیا خوردن خوراکی های شیرین مفید است یا مضر؟ برای پاسخ به این سوال بهتر است با دلایل نیاز به خوراکی های شیرین و مواد قند دار آشنا شویم.

دریافت کالری کمتر نسبت به سوخت و ساز بدن

یکی از بزرگترین دلایل احساس نیاز به مواد قند دار این است که بدن شما کالری بیشتری را نسبت به مقداری که دریافت می کنید مصرف می کند و این کمبود کالری در بدن شما باعث می شود که بدن در پی جبران آن بر بیاید و شما هوس خوراکی های شیرین می کنید تا به خوردن این خوراکی ها قند خون بالا رود، اما باید بدانید که دریافت انرژی به این شکل به هیچ وجه برای بدن مناسب نمی باشد.

رژیم غذایی نامناسبی را انتخاب کرده اید

یکی از مهم ترین عواملی که می تواند هوس خوردن خوراکی های شیرین را در شما افزایش دهد خوردن غذاها و خوراکی های شیرین است، در واقع خوردن خوراکی های شیرین با افزایش احساس نیاز به این خوراکی ها رابطه مستقیم دارد، مکانیزم این رابطه به این شکل است که هر چه بدن شما قند بیشتری را دریافت می کند خود را وادار می کند که به دنبال منابع قندی بیشتری بگردد که باعث ایجاد ولع برای خوردن خوراکی های شیرین در شما می شود.

داشتن عادات غذایی بد

متاسفانه بسیاری از افراد دارای عادات غذایی بسیار بدی هستند که باعث می شود تا هوس خوردن خوراکی های قند دار و شیرین در آن ها افزایش پیدا کند، یکی از این عادات غذایی نامناسب مصرف خوراکی های با کالری نامناسب برای رفع گشنگی و سیر شدن می باشد که باعث می شود تا بدن شما احساس گرسنگی زودهنگام کند و در نتیجه ولع شما را برای خوردن خوراکی های شیرین افزایش دهد.

نامتناسب بودن میزان دریافت نشاسته، چربی و پروتئین

بسیاری از افراد دچار این مشکل هستند که نشاسته فراوانی مصرف می کنند در حالی که میزان دریافت چربی و پروتئین بدن آن ها بسیار کم است، این مشکل می تواند باعث شود که بدن شما هر چه بیشتر احساس نیاز به دریافت خوراکی های شیرین کند که به هیچ وجه برای بدن خوب نیست، در واقع بدن شما به هر میزان که نشاسته دریافت می کند باید به همان میزان نیز فیبر و پروتین دریافت کند.

خوردن غذاهای شور

عامل بسیار مهم دیگری که بر روی میزان ولع شما به خوردن خوراکی های شور تاثیر گذار است خوردن غذاهای بسیار شور است، این نوع از غذاها معمولا یا غذاهای آماده ای هستند که به دلیل خاصیت نگه دارندگی بیشتر به صورت شور درست می شوند و یا غذاهای رستوران ها می باشند.

سریع خوردن غذا

یکی دیگر از عواملی که ولع شما را نسبت به خوراکی های شیرین بالا می برد، سریع خوردن غذا و نجویدن آن به مقدار زیاد است، در صورتی که غذاهای خود را با عجله میل کنید روند گوارش بدن شما دچار مشکل می شود که باعث احساس نیاز بدن شما به خوردن خوراکی های شیرین می شود، در واقع آنزیم هایی که در بزاق وجود دارد در حین گوارش غذا باعث ایجاد تعادل در بدن می شود.

کمبود آب در بدن

کمبود آب در بدن نیز می تواند تاثیر بسزایی در میزان هوس شما به خوردن خوراکی های شیرین داشته باشد، سعی کنید در هنگام خوردن غذا به هیچ وجه آب مصرف نکنید تا گوارش شما دچار مشکل نشود، چرا که در صورتی که گوارش شما دچار مشکل شود بدن شما احساس نیاز شدیدی به خوراکی های شیرین پیدا خواهد کرد.

برای کاهش احساس نیاز به خوراکی های شیرین چه کاری انجام دهیم؟

در ادامه روش هایی را برای کم کردن احساس نیاز و هوس به خوراکی های شیرین بیان خواهیم کرد که با به کارگیری این روش ها می توانید از خوردن بیش از اندازه خوراکی های شیرین تا حدودی جلوگیری کنید.

خوراکی های فراوری شده را نخورید

مواد قندی و خوراکی های شیرینی که به صورت فراوری شده تولید شده اند احساس نیاز شدیدی را به خوراکی های شیرین در شما به وجود می آورند. دلیل علمی این اتفاق این است که اعصابی که مسئولیت احساس رضایت را در بدن شما به عهده دارند با خوردن این خوراکی ها گول خورده و تحریک می شوند و شما احساس نیاز بیشتری به خوردن خوراکی های شیرین پیدا می کنید.

افزایش سطح سروتونین

هورمونی در بدن وجود دارد که وظیفه شادی را بر عهده دارد، نام این هورمون سروتنین می باشد که برای متعادل کردن سطح این هورمون می توانید به صورت منظم ورزش کنید و یا رژیم غذایی مناسبی را داشته باشید، در صورتی که سطح این هورمون در بدن کاهش پیدا کند بدن شما احساس نیاز شدیدی به خوراکی های شیرین پیدا خواهد کرد.

خوراکی های شیرین و طبیعی را میل کنید

یکی از بهترین روش ها برای این که هوس و احساس نیاز خود را به خوراکی های شیرین برطرف کنید و در عین حال صدمه ای به بدن خود نرسانید این است که از خوراکی های طبیعی و شیرین همانند کشمش و خرما استفاده کنید، این خوراکی ها با این که بیشتر از خوراکی های مصنوعی شیرین هستند ولی قند خون شما را افزایش نمی دهند و شما با خیال راحت می توانید آن ها را میل کنید.

روزانه به میزان کافی آب میل کنید

گاهی اوقات با این که بدن شما به آب نیاز دارد به اشتباه این حس به شما دست می دهد که بدن شما به قند نیاز دارد، بنابراین اگر می خواهید که به اشتباه ازخوراکی های قنددار استفاده نکنید بهتر است روزانه به میزان کافی آب میل کنید. راهکار بهتر و کارآمدتر برای جلوگیری از مصرف خوراکی های قنددار این است که به جای آب از یک لیوان دمنوش و یا چای طبیعی که کمی شیرین شده است استفاده کنید.

سطح قند خون بدن را در تعادل نگه دارید

یکی از بهترین روش هایی که می توانید برای جلوگیری از احساس نیاز به خوردن خوراکی های شیرین از آن استفاده کنید خوردن وعده های غذایی کم و سالم و در عین حال متعدد در طول روز می باشد، مثلا می توانید در طول روز از ۶ وعده غذایی به جای سه وعده استفاده کنید تا سطح قند خونتان متعادل بماند.

مصرف سبزیجات را افزایش دهید

سبزیجات یکی از بهترین خوراکی هایی هستند که می توانید برای افزایش انرژی خود در طول روز آن ها را میل کنید، سبزیجات هم دارای ویتامین هستند و هم دارای مواد معدنی که باعث می شوند تا کمتر احساس نیاز به خوراکی های شیرین و انواع شیرینی ها پیدا کنید.

خوراکی ها و نوشیدنی های تخمیر شده را فراموش نکنید

محصولاتی که از طریق تخمیر تولید می شوند برای از بین بردن هوس و احساس نیاز به خوراکی های شیرین بهترین گزینه می باشند، این خوراکی ها دارای طعمی ترش هستند که باعث می شود که احساس نیازی که بدن شما به خوراکی های شیرین پیدا می کند تا حدود زیادی برطرف شود.

مراقبه را فراموش نکنید

یکی از عوامل بسیار مهمی که باعث کاهش استرس شما می شود مراقبه است، پایین آمدن استرس می تواند میزان ولع به خوردن خوراکی های قندی را نیز در شما به میزان بسیار زیادی کاهش پیدا کند. در صورتی که استرس داشته باشید هورمون کورتیزول در بدن شما ترشح می شود که باعث آسیب به غدد آدرنال می شود و به همین دلیل هوس خوردن خوراکی های شیرین در بدن شما به وجود می آید.

رتبه بندی این مطلب از نظر شما

بدون امتیاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *