ویژگی های رژیم غذایی مدیترانه ای را بشناسید

ویژگی های رژیم غذایی مدیترانه ای را بشناسید

 ویژگی های رژیم غذایی مدیترانه ای را بشناسید

اگر می خواهید از یک رژیم غذایی مدرن استفاده کنید که به سلامتی شما کمک بسیاری خواهد کرد، می توانید رژیم مدیترانه ای را امتحان کنید. در این مطلب تلاش می کنیم تا بیشتر با این رژیم و ویژگی های آن آشنا گردیم، تا پایان با ما همراه باشید. رژیم غذایی مدیترانه ای از اصول تغذیه ای مردم یونان، اسپانیا و ایتالیا در گذشته الهام می گیرد و مربوط به دهه های ۱۹۴۰ و ۱۹۵۰ می باشد. مطابق با آنچه محققان اعتقاد دارند، در این مناطق رژیم غذایی که مردم دارند در مقایسه با مناطق دیگر جهان بسیار سالم تر بوده و سبب کاهش خطر ابتلا به بیماری های کشنده خواهد شد. این  مورد  سبب می گردد که در کشورهای دیگر نیز مردم به رژیم مدیترانه ای علاقه مند شوند.

اگر چه به علت تنوع کشور های مدیترانه ای در این رژیم غذایی، برنامه های غذایی متنوعی موجود اند ولی معمولا در برنامه غذایی آن ها مبنایی مشابه وجود دارد. تعدادی از ویژگی های رژیم غذایی مدیترانه ای عبارتند از:

۱- نداشتن محدودیت کالری: در این رژیم این طور نیست که مقدار زیادی کالری را از برنامه غذایی تان حذف کنید همچنین علاوه بر آن هیچ گروه غذایی با اهمیتی نیز حذف نخواهد شد بلکه تنها چربی های محافظ قلب را جایگزین چربی های بد خواهید کرد.

۲- مصرف غذاهای تازه: از غذاهایی که یخ زده و فریز شده باشند استفاده نمی شود و فست فود نیز در این رژیم جایی ندارد. شما در این رژیم غذایی، از غذاهای فصلی و به صورت تازه مصرف می کنید.

۳- طرز تهیه آسان: از ویژگی های غذاهای یونانی ساده بودن و سبک بودن آن هاست. بنابراین به سادگی می توانید آن ها را تهیه نمایید.

۴- داشتن منوی غذای گسترده: در این رژیم غذایی محدودیت استفاده از نوع مخصوصی از غذا برایتان وجود نخواهد داشت. شما می توانید از انواع غذاهای کشورهای ایتالیا و اسپانیا همچنین فرانسه، مراکش و … استفاده نمایید. در انتخاب غذاها، انواعی را انتخاب نمایید که دارای گوشت قرمز کم بوده و همچنین مقدار لبنیات با چربی بالا نیز در آن کم باشد. به علاوه از میوه ها و سبزیجات تازه به مقدار زیاد برخوردار بوده و دارای روغن زیتون و نیز غلات کامل باشند.

۵- ادویه هایی با طعم و عطری خوش: برگ بو، رزماری، دارچین، جعفری و… ادویه ها و گیاهان خوش عطر مدیترانه ای اندکی غذایتان را خوش طعم کرده و سبب می شوند تا در غذایتان از مقدار نمک کمتری استفاده نمایید و علاوه بر این ها فواید بسیاری نیز دارند. در انتخاب دستورات غذایی آن هایی را استفاده نمایید که گیاهان خوش عطر در آن به کار رفته اند.

۶- کم کردن وزن: ممکن است این طور به نظر بیاید که با پیروی از این رژیم غذایی که در آن از روغن زیتون و مغزهای گیاهی و … وجود دارد، دیگر کاهش وزنی اتفاق نخواهد افتاد ولی اینگونه نیست. یکی از ویژگی های رژیم مدیترانه ای  آرام خوردن غذاست. در حقیقت این ویژگی و همچنین اصولی که غذاهای مدیترانه ای دارند، سبب می گردند تا حس سیری زودتر در شما ایجاد شود و سریعتر از کنار سفره بلند شوید که این موضوع به پیشبرد رژیم لاغری شما نیز یاری خواهد رساند.

                                              جهت حفظ کردن وزن سالم، داشتن فعالیت های فیزیکی منظم نیز قسمت مهمی از این سبک زندگی است.

۷- دوستدار قلب: از نکته های جالب رژیم غذایی مدیترانه ای این است که تقریبا تمام مواد غذایی موجود در این رژیم برای قلب دارای فایده اند. در این رژیم غذایی خطر مبتلا شدن به بیماری های قلبی کمتر شده و همچنین سبب می شود تا کلسترول خون و فشار خون نیز کاهش یابند. از دیگر فواید آن نیز پیشگیری از انواع مختلف بیماری های مزمن و نیز انواع گوناگون سرطان هاست.

با وجود تمام آنچه گفته شد، انتخاب رژیم غذایی نمی بایست تنها بر اساس ویژگی های خاص یک نوع رژیم باشد، بلکه بیماری ها، حساسیت ها، شرایط جغرافیایی و… نیز در این مورد نقش دارند. با این وجود غذالند بر این خواهد بود تا با معرفی انواع رژیم های غذایی مناطق مختلف جهان در جهت بالا بردن دانش های غذایی خوانندگان محترم بکوشد.

رتبه بندی این مطلب از نظر شما

بدون امتیاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *