معرفی ۵ نوع کباب ترکی

معرفی 5 نوع کباب ترکی

کباب شاید یک نام و غذای عمومی در جهان باشد. اما کباب‌ های ترکی خاص کشورترکیه، با طرز پخت و شکل متفاوتش همیشه یک غذای متفاوت تعریف شده است. به همین دلیل کشورترکیه با کباب ترکی خوشمزه و لذیذش معروف شده است. چرا که اکثر مردم دنیا، ترکیه را به کباب های لذیذش می شناسند.

البته کباب، یک لغت فارسی است و معنای گوشت گریل شده را دارد. در این مورد فرهنگ غذایی ایرانیان شباهت بسیاری با فرهنگ غذایی مردم ترکیه دارد. چرا که مردم ایران عاشق کباب و مخلفات خاص آن هستند و در سفر خود به ترکیه حتماً کباب‌ های خوش طعم ترکی را امتحان خواهند کرد.

از جمله کبابهای معروف و لذیذ می‌توان به کباب لبنانی، کباب علی نازیک، کباب بختیاری، کباب بلغاری، کوفته کباب ترکی و کباب کوبیده اشاره کرد.

 در این مطلب به معرفی ۵ نوع کباب ترکی معروف و خوشمزه می پردازیم و پیشنهاد می کنیم که حتما یکی دو مورد آن را امتحان کنید.

۱. دونر کباب (Doner Kebab)

کباب ترکی

معروف ترین نوع کباب ترکی، دونر آن است که می توانید در رستوران های مجلل و معروف تا فست فود های ساده و کنارخیابان ترکیه سفارش دهید. دونر کباب یا کباب چرخان، آن ورقه های نازک گوشت که از یک مخلوط بزرگ روی آتش برش داده می‌شود، لذیذترین و چرب ترین غذای معروف ترکیه است. در واقع غذاهای معروف شاورمای عربی و جایروی یونانی نیز تشبیهی از این غذای ترکی می باشد.

شما می توانید برش های نازک و ترد کباب ترکی را هم به صورت ساندویچی در نان های مخصوص سرو کنید و هم به همراه برنج و مخلفات خاصش نوش جان کنید.

۲. بیتی کباب (Beyti Kebab)

بیتی کباب

این نوع کباب از سالیان دور در کشور ترکیه طبخ می شده است. به همین دلیل یک غذای سنتی و اصیل در میان مردمان ترکیه قلمداد می شود. رستوران داران بیتی کباب را با گوشت چرخ کرده گاو و یا بره و ادویه ‌های خاص مخلوط می ‌کنند و در خمیر تورتیا مانندی به نام یوفکا می‌ گذارند. بعد هم رول بریده شده آن را در سیخ قرار می دهند و کباب می کنند.

۳. آدانا کباب (Adana Kebab)

آدانا کباب

این نوع کباب از غذاهای معروف شهر آدانا ترکیه می باشد. آدانا کباب از گوشت چرخ کرده بره و ادویه های خاص و تند طبخ می شود. مخلوط نهایی از گوشت، سیر، پیاز و ادویه های ترکیه ای را در سیخ ‌های بزرگ و پهن می کشند و بر روی آتش کباب می کنند‌. تند بودن این نوع کباب بسیار معروف است. چرا که به علت استفاده زیاد از فلفل قرمز و پاپریکا، رنگ کباب قرمز شده است‌. آدانا کباب را با سبزیجات کبابی و پلوی بلغور سرو می کنند.

۴. اورفا کباب (Urfa Kebab) 

اورفا کباب

پرطرفدارترین کباب ترکی دیگر، اورفا کباب است که تقریبا شبیه آدانا کباب می باشد. اسم اورفا کباب نیز از یکی از شهرهای ترکیه (اورفا) گرفته شده است. این نوع کباب به خاطر پاپریکای شیرین طعم ملایم دارد. در واقع مخلوط گوشت و سیر، پیاز، مرزنجوش، زیره و پاپریکای شیرین طعم آن را عالی و فوق العاده کرده است. به همین خاطر کسانی که علاقه ای به طعم تند و فلفلی آدانا کباب ندارند، می توانند این نوع کباب را امتحان کنند.

۵. شیش کباب (Shish Kebab) 

شیش کباب

شیش کباب کلاسیک ترکیه، با طعم و عطر متفاوت و خاص خود طرفداران بسیاری دارد. دلیل اسم آن نیز به این خاطر است که شیش، اسم سیخ فلزی خاصی است که گوشت ها را روی آن کباب می کنند. طعم و عطر خاص شیش کباب نیز به این خاطر است که از چاشنی و سبزیجات مخصوصی برای طبخ این کباب ترکی استفاده می‌شود. در واقع اول تکه های گوشت گاو و یا بره را در چاشنی مخلوط مایعی که برای طعم دار کردن گوشت درست کرده اند، می خوابانند و بعد روی آتش کباب می کنند.

اینها بخشی از کباب های معروفی بودند که شما می توانید در ترکیه و یا ایران تهیه کنید و لذت ببرید .چه بسا که تمامی آنها را نیز می توانید در خانه تهیه کرده و نوش جان کنید.

رتبه بندی این مطلب از نظر شما

بدون امتیاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *