مضرات تخم کتان

در مقاله قبلی به خواص تخم کتان اشاره کردیم.
در اینجا قصد داریم شما را با مضرات تخم کتان آشنا کنیم. تخم کتان مانند هر ماده غذایی دیگر در کنار فواید بسیار و غیر قابل انکارش دارای برخی عوارض و مضرات نیز می باشد.هر چند جزئی و دور از ذهن اما بهتر است که گفته شود ، شاید برای کسی مفید واقع شود.

۱.مضرات تخم کتان برای بیماران و زنان باردار:
مصرف تخم کتان در دوران بارداری
تصور بر این است که مصرف خوراکی تخم کتان در دوران بارداری با مضراتی همراه می باشد، چرا که تخم کتان می توانید عملکردی شبیه به هورمون استروژن داشته باشد. برخی از متخصصین معتقدند که این موضوع می تواند در دوران بارداری مشکلاتی را به همراه داشته باشد، هر چند تا به امروز شواهد علمی و بالینی قابل استنادی در خصوص مضرات مصرف تخم کتان در دوران بارداری ارائه نشده است.

مضرات تخم کتان در دوران شیردهی
تاکنون مطالعات کمی در خصوص بی زیان بودن مصرف تخم کتان در دوران شیردهی صورت گرفته است و در میان محققان در این خصوص توافق نظری وجود ندارد. در حالی که بسیاری از متخصصان مراقبت و نگهداری از کودکان، مصرف روغن دانه کتان را در دوران شیردهی بی زیان می دانند ولی برخی از مهمترین نهادهای پزشکی در جهان مصرف آن را توصیه ننموده اند، برای نمونه وب سایت معتبر مایو کلینیک، وابسته به کلینیک مایو، اشاره دارد که بنابر تحقیقات صورت گرفته بر روی جانوران، در خصوص مصرف روغن دانه کتان در دوران شیردهی، نتایج نشان می دهد که برخی مخاطرات در خصوص مصرف روغن دانه کتان در دوران شیردهی وجود دارد، هر چند مایو کلینیک در خصوص اینکه چه خطراتی وجود دارد، توضیحی نداده است. از سوی دیگر وب سایت «کلی مام» که یکی از وب سایت های معتبر در زمینه شیردهی می باشد، معتقد است که مصرف روغن دانه کتان در دوران شیردهی هیچ گونه عوارضی ندارد. به هر روی توصیه می شود قبل از مصرف هر گونه مکملی در دوران شیردهی، با پزشک خود مشورت کنید.

۲.اختلالات خونریزی
یکی از مواردی که شاید بتوان آن را از مضرات تخم کتان برشمرد، تاثیر آن بر انعقاد خون است. تخم کتان می تواند فرایند لخته شدن خون را کُند نماید و این نگرانی وجود دارد که مصرف تخم کتان خطر خونریزی را در افرادی که دچار اختلالات خونریزی هستند افزایش دهد. بنابراین اگر دچار اختلالات خونریزی هستند از مصرف تخم کتان (بذر کتان/دانه کتان) اجتناب نمایید.

۳.دیابت
برخی شواهد در دست است که نشان می دهد مصرف تخم کتان می تواند قند خون را پایین بیاورد و ممکن است تاثیر بعضی از داروهای دیابت را در کاهش قند خون، افزایش دهد. اما این نگرانی نیز وجود دارد که خوردن تخم کتان سبب گردد تا قند خون خیلی پایین رود. بنابراین اگر به دیابت مبتلا هستید و تخم کتان (بذر کتان) مصرف می کنید، لازم است به دقت بر قند خون تان نظارت نمایید.

۴.انسداد دستگاه گوارش
افرادی که دچار انسداد روده یا تنگی مری یا التهاب و تورم روده می باشند باید از مصرف تخم کتان بپرهیزند. علت این موضوع آن است که مقدار زیاد فیبر موجود در تخم کتان ممکن است باعث تشدید انسداد گردد.

۵.سرطان سینه، رحم و دیگر بیماری های مرتبط با هورمون ها
از آنجایی که تخم کتان ممکن است عملکردی شبیه به هورمون استروژن داشته باشد، لذا این نگرانی وجود دارد که مصرف دانه کتان در افراد مبتلا به بیماری های مرتبط با هورمون ها، سبب تشدید بیماری گردد. برخی از این بیماری ها عبارتند از سرطان سینه، سرطان رحم، سرطان تخمدان، آندومتریوز و فیبرم های رحمی. با این حال برخی از تحقیقات اولیه آزمایشگاهی و مطالعات بر روی جانوران در خصوص مصرف دانه کتان نشان می دهد که ممکن است [بر خلاف آنچه در بالا گفته شد] مصرف این ماده با استروژن مقابله نموده و در برابر سرطان های وابسته به هورمون، از بدن محافظت نمایند. به هر روی، تا زمانی که تحقیقات بیشتری در این خصوص صورت گیرد، در صورت که به بیماری های با منشا هورمونی مبتلا هستید، از مصرف بی رویه تخم کتان بپرهیزید. (برگرفته از مقاله خواص تخم کتان)

۶.بالا بودن سطح تری گلیسیرید خون (هایپر تری گلیسریدمی)
اگر از تخم کتانی استفاده می کنید که تا حدودی چربی آن گرفته شده است و نسبت به تخم کتان معمولی دارای مقدار کمتری آلفا لینولئیک اسید می باشد، ممکن است مصرف آن سبب افزایش سطح تری گلیسیرید خون شود. اگر تری گلیسیرید خون تان خیلی بالا است از مصرف تخم کتان یا همان دانه کتان بپرهیزید.

۷.مضرات تخم کتان برای افراد دارای فشار خون پایین
مصرف خوراکی تخم کتان ممکن است باعث کاهش فشار خون دیاستولیک گردد. از لحاظ تئوری خوردن دانه کتان در افرادی که فشار خون شان پایین است ممکن است موجب شود تا فشار خون بسیار پایین برود و سلامت فرد را تهدید کند، به همین دلیل اگر فشار خون تان پایین است این موضوع را مد نظر داشته باشید.

۸.فشار خون بالا
خوردن تخم کتان ممکن است باعث کاهش فشار خون دیاستولیک شود که در بخش قبل هم به آن اشاره شد، به همین دلیل اگر افراد دچار فشار خون بالا در کنار مصرف داروهای تجویز شده برای کاهش و کنترل فشار خون، تخم کتان هم مصرف کنند، این احتمال وجود دارد که فشار خون شان بسیار پایین رفته و سلامت شان به خطر افتد. از این رو افراد دارای فشار خون بالا باید این موضوع را مد نظر داشته باشند.

۹.حساسیت و واکنش آلرژیک
هر چند واکنش آلرژیک و حساسیت به تخم کتان بسیار نادر است، اما بنا برا اعلام UMHS، در مواردی افراد پس از مصرف تخم کتان دچار واکنش های شدید آلرژیک شده اند. علائم این واکنش های آلرژیک ممکن است شامل درد شکم، تهوع و استفراغ باشد. همچنین بروز آنافیلاکسی نیز گزارش شده است. آنافیلاکسی نوعی واکنش آلرژیک شدید است که می توانید زندگی شخص را به مخاطره اندازد و شامل کاهش شدید فشار خون و دشوار شدن تنفس می باشد.

۱۰.عوارض مصرف بیش از اندازه تخم کتان
در خصوص عوارض تخم کتان در صورت مصرف بیش از حد، تحقیقاتی بر روی حیوانات صورت گرفته است. بر این اساس مصرف بیش از اندازه تخم کتان یا اصطلاحا اُور دوز (Overdose) تخم کتان می تواند سبب تنگی نفس، تنفس سریع و دشوار شدن راه رفتن گردد. همچنین مصرف بیش از اندازه تخم کتان ممکن است باعث بروز تشنج و فلج شدگی گردد.
تخم کتان مضرات پروستات زنان شیرده زنان باردار دیابت قند خون کلسترول

۱۱.دیگر مضرات تخم کتان (عوارض احتمالی)
به احتمال زیاد مصرف خوراکی تخم کتان برای بیشتر افراد بالغ بی زیان است. اضافه نمودن تخم کتان به رژیم غذایی و برنامه غذایی ممکن است باعث افزایش دفعات مدفوع کردن گردد. همچنین خوردن تخم کتان ممکن است دارای عوارض جانبی بر عملکرد دستگاه گوارش شده و باعث بروز نفخ، گاز، شکم درد، دل درد، اسهال، یبوست و حالت تهوع گردد. هر چه میزان مصرف تخم کتان بیشتر باشد، آثار جانبی آن هم احتمالا بیشتر می شود.

این نگرانی وجود دارد که مصرف خیلی زیاد تخم کتان باعث انسداد روده ها شود که علت این موضوع وجود ترکیبات ملین حجم دهنده در تخم کتان است. برای جلوگیری از این اتفاق، تخم کتان را با مقدار زیاد آب میل نمایید.

۱۲.آیا تخم کتان باعث سرطان پروستات می شود؟
برخی محصولات غذایی تخم کتان وجود دارد که از تخم کتانی که تا حدی چربی آن گرفته شده ساخته شده اند، یعنی تخم کتانی که میزان آلفا لینولئیک اسید (ALA) موجود در آن کمتر از کمتر از حالت عادی است. اما چرا برخی افراد از ممکن است این نوع از تخم کتان را ترجیح دهند؟ در پاسخ باید گفت که برخی مردان با این تصور که مصرف آلفا لینولئیک اسید می تواند خطر بروز سرطان پروستات را افزایش دهد، سعی می کنند از این گونه محصولات استفاده نمایند.

پاسخ این است که به جای اینکه بگوییم آلفا لینولئیک اسید باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات می شود به منشا و مواد غذایی که این ماده را در بر دارند توجه کنیم. آلفا لینولئیک اسید در برخی مواد غذایی وجود دارد. آلفا لینولئیک اسید موجود در لبنیات و گوشت احتمال بروز سرطان پروستات را افزایش می دهد، اما آلفا لینولئیک اسیدی که دارای منشا گیاهی است، مانند آلفا لینولئیک موجود در تخم کتان به نظر نمی رسد که باعث سرطان پروستات گردد و تحقیقات دانشمندان نیز در بر دارنده نتایجی که حاکی از تاثیر مصرف تخم کتان در افزایش احتمال بروز سرطان پروستات باشد، نمی باشد. بنابر این مردان نباید نگران این موضوع باشند که آلفا لینولئیک اسید موجود در تخم کتان برایشان مضر باشد. اما از سوی دیگر این نگرانی وجود دارد که مصرف تخم کتانی که تا حدی چربی اش گرفته شده، سبب شود تا سطح تری گلیسیرید بدن بسیار بالا رود که این موضوع خطرناک است. بنا براین شاید بهتر باشد از مصرف این نوع محصولات اجتناب کنید و تخم کتان و عصاره تخم کتان را به شکل طبیعی آن مصرف نمایید.

توضیحات داده شده در بالا برای افراد سالم بود که نگران این موضوع هستند که با مصرف تخم کتان دچار سرطان پروستات شوند، اما اگر فردی در حال حاضر به این بیماری دچار است باید در مصرف تخم کتان احتیاط کند و پیش از مصرف با پزشک معالج خود مشورت کند.

۱۳.آیا تخم کتان مسموم کننده است؟
تخم کتان چه به صورت خام مصرف شود یا به شکل پخته شده یا پودر شده یا به هر صورت دیگری، دارای مواد مغذی فراوانی است. هر چند تخم کتان خام دارای مقدار بسیار اندکی از عناصر کادمیوم و سیانید می باشد، اما احتمال اینکه مصرف این مواد در دوز بسیار کم موجود دارای هیچ گونه آثار جانبی و مضراتی باشد، بسیار کم است و نمی تواند در مقایسه با فواید بسیار تخم کتان (بذر کتان) قابل توجه باشد.

انجمن بهداشت ملی ایالات متحده (NHA) معتقد است که مقدار کادمیوم و سیانید موجود در تخم کتان نگران کننده نیست و بیان می دارد که سیانید در دیگر از مواد غذایی نظیر بادام، لوبیای لیما و مانیوک نیز وجود دارد. بنا بر اعلام انجمن بهداشت ملی ایالات متحده حتی مصرف ۶۰ گرم تخم کتان در روز، در حدود نصف فنجان یا بیشتر، بعید است که خطری به همراه داشته باشد. این در حالی است که میزان مصرف تخم کتان برای تامین اسیدهای چرب امگا ۳ مورد نیاز بدن، حدود ۱ قاشق غذاخوری در روز است که خیلی کمتر از نصف یک فنجان می باشد.

در این مقاله شما را با مضرات تخم کتان آشنا کردیم.در مقاله قبلی به خواص این ماده غذایی اشاره شده است که با توجه به خواندن دو مقاله می توانید نوع بهتر استفاده کردن را متوجه شوید.
توصیه می شود افرادی که تحت نظر دکتر می باشند و یا بیماری خاصی دارند که نیاز به مشورت با پزشک است قبل از مصرف حتما با دکتر در میان بگذارند تا مقدار مصرفی این ماده را متوجه شوند.

از همراهی شما سپاسگزاریم.

رتبه بندی این مطلب از نظر شما

4.25/5 (4)
  • ممنون که این اطلاعات رو در اختیار ما میزارید.

    هلما ۵ دی, ۱۳۹۶ ۱۱:۰۱ ق٫ظ پاسخ
  • به سوالم نرسیدم
    کسی که فیبرم دارد میتواند تخم کتان استفاده کند؟؟

    مریم قدیانی ۲۱ مرداد, ۱۳۹۷ ۱:۰۵ ب٫ظ پاسخ
    • ببینید تو بند ۵ در مورد مسئله شما توضیح داده و گفته شده که بهتره استفاده نشه اما همیشه این امر ثابت نیست و شاید گاهی موجب بهبود گردد.برای استفاده از تخم کتان حتماً با دکترتون مشورت کنید و بعد استفاده کنید.

      غذالند ۲۱ مرداد, ۱۳۹۷ ۱:۳۲ ب٫ظ پاسخ
  • مصرف کوتاه مدت مثله مصرف ۳۰_۴۰ روزه هم عوارض فوق رو داره با فقط تو مصرف بلند مدت ایجاد میشه؟؟

    No name ۱۳ بهمن, ۱۳۹۷ ۱۰:۱۷ ق٫ظ پاسخ
    • ببینید استفاده بیش از حد قاعدتا عوارض داره اما برای اطمینان و نحوه مصرف اگر محدودیتی دارید حتما با پزشک معالج در میان بگذارید.

      غذالند ۱۳ بهمن, ۱۳۹۷ ۱۱:۰۵ ق٫ظ پاسخ
  • عالییییییییییییییییییییییییییییییییییییییی

    فوزیه ۳۱ مرداد, ۱۳۹۸ ۱۰:۳۸ ق٫ظ پاسخ
  • سلام.ببخشید من ی سوال داشتم در مورد ژل دانه کتان.
    اگر ک دانه کتان رو ب صورت ژل در اوردیم تا چ مدت میتونیم نگهداریش کنیم. اگر بیشتر بشه ضرر میزنه ب موهای سرمون. من این ژل و درست کردم و ب ابروهامم میزنم. داخل قوطی ریمل خالی ریختم و نگهداریش میکنم. ی دو س هفته شده. دیگ قابل استفاده نیس یا اینکه ضرر میزنه؟؟؟؟
    ممنون میشم جواب بدین بهم?‍♀️

    Tannaz ۲۵ شهریور, ۱۳۹۸ ۱۰:۲۸ ق٫ظ پاسخ
    • سلام روزتون بخیر ممنون از سوالتون.موادی که معمولا خودتون در منزل تهیه می کنید چون دست ساز هستند پس مواد نگهداره ندارند و باید سریع مصرف بشن.چون اثر خودشون رو از دست می دهند.بهتر است اگر چیزی در منزل تهیه می کنید حداقل ظرف یک هفته مصرف کنید.بهتر است این ژل را در حجم کم تهیه کنید و نهایت ظرف یک هفته به مصرف برسانید تا موهایتان آسیب نبینند.

      غذالند ۲۵ شهریور, ۱۳۹۸ ۱۱:۰۲ ق٫ظ پاسخ
  • سلام من تخم کتان را آ سیاب کردم وروی ماست ریختم وخوردم از آن وقت گوش درد شدم آیا بخاطر همین است لطفا راهنمایی کنید ممنون

    ناشناس ۳۱ شهریور, ۱۳۹۸ ۱۰:۲۲ ب٫ظ پاسخ
    • سلام روزتون بخیر.استفاده از تخم کتان اگر براتون محدودیت داره حتما با پزشکتون مشورت کنید. اما فکر نمی کنم یک بار استفاده باعث این اتفاق شده باشه.مگر اینکه از قبل مشکلی وجود داشته باشه.پس حتما با دکترتون مشورت کنید.

      غذالند ۳ مهر, ۱۳۹۸ ۸:۴۹ ق٫ظ پاسخ
  • سلام من امشب برای اولین بار تخم کتان خوردم از سرشب تا الان معدم ورم کرده و احساس میکنم با خوردنش فشارم بالا رفته
    آیا درسته؟؟ ایا واقعا با خوردن تخم کتان امکانش هست فشار زیادی بالا بره
    من چیکار کنم الان خیلی نگرانم??

    مریم ۳۰ دی, ۱۳۹۸ ۰:۴۰ ق٫ظ پاسخ
    • سلام.میزانی که خوردید چقدر بوده ؟چون در ابعاد کم معمولا اتفاقی نمیافته و اینکه مطمئنید از تخم کتان بوده و در کنارش چیز دیگه ای مصرف نکردید؟

      غذالند ۳۰ دی, ۱۳۹۸ ۹:۲۲ ق٫ظ پاسخ
  • باسلام،آیاخوردن تخم کتان وخاک شیر دروقت قبل ازصبحانه باهم تداخل ایجادمیکند؟

    جاوید ۳ بهمن, ۱۳۹۸ ۷:۳۰ ق٫ظ پاسخ
    • سلام.بهتر است با دکترتان در این زمینه مشورت کنید و یا از یک عطاری معطبر سوال کنید چون تخم کتان معمولا باید با احتیاط مصرف شود.

      غذالند ۵ بهمن, ۱۳۹۸ ۹:۲۳ ق٫ظ پاسخ
  • سلام وقت بخیر،آیا استفاده از تخم کتان به صورت ژل برای مو با به عنوان ماسک برای صورت هم میتونه عارضه ایجاد کنه؟ منظورم اینه که میتونه مشکلات هورمونی اینا درست کنه؟ یا فقط مصرف خورامیش این عوارض رو داره؟

    shishi ۱۰ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۲:۰۷ ب٫ظ پاسخ
    • معمولا گفته میشه که توی خوردنش مراعات بشه برای موارد دیگه خیلی چیزی گفته نشده.

      غذالند ۱۱ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۵:۲۹ ب٫ظ پاسخ
  • سلام من سرطان پستان داشتم الان نی تونم تخم کتان استفاده کنم؟

    هاجر عرب ۱۵ خرداد, ۱۳۹۹ ۱۲:۵۹ ب٫ظ پاسخ
    • بهتره با دکترتون مشورت کنید

      غذالند ۱۷ خرداد, ۱۳۹۹ ۵:۱۸ ب٫ظ پاسخ
  • سلام.من تخم کتان رو یه هفته کامل روزی یه قاشق باماست استفاده کردم اماپریودم یه هفته عقب افتادشکم دردشدیدداشتم دیگه استفاده نکردم عوارض تخم کتانه بنظرتون

    ناشناس ۱۵ خرداد, ۱۳۹۹ ۳:۱۱ ب٫ظ پاسخ
    • بعید نیست حتما با دکتر مشورت کنید در این زمینه

      غذالند ۱۷ خرداد, ۱۳۹۹ ۵:۱۷ ب٫ظ پاسخ
  • تخم کتان سن بالاهم میتونن استفاده کنن مثلا ۵۰سال به بالا

    ناشناس ۲۵ خرداد, ۱۳۹۹ ۲:۰۶ ق٫ظ پاسخ
  • سلام ببخشید ایا میتوان حال تهوع استفراغ سر درد تب پادرد شکم درد تنگی نفس درد قفسه سینه و تپش قلب از عوارض مصرف زیاد تخم کتان باشه من برادرم ۹ سال داره و مقدار زیادی خام به همراه اب مصرف کرده و بعد چند روز این طوریه الان باید چی کار کرد ایا این موارد از عارضه تخم کتان است یا خیر اگر میشه زود تر به سوال من جواب بدین من الان خیلی نگرانم

    محمد ۴ اسفند, ۱۳۹۹ ۱:۰۲ ق٫ظ پاسخ
    • سلام وقتتون بخیر
      بهتره برای این موضوع با دکتر مشورت کنید .ما تخصصی رو این موضوع نداریم و فقط اینجا خواص و عوارض این دانه رو گفتیم.می تویند با پزشک های آنلاین در ارتباط باشید تا مشکلتون رو حل کنن.

      غذالند ۴ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۱:۵۸ ق٫ظ پاسخ
  • ایا تخم کتان واسه افراد تیروییدی ضرر داره؟

    ناشناس ۱۹ فروردین, ۱۴۰۰ ۳:۵۶ ب٫ظ پاسخ
    • بهتره با دکترتون مشورت کنید .معمولا خوردن هر چیزی به اندازه مشکل ساز نیست ولی برای موارد خاص نیاز به تایید پزشک هست تا خیالتون راحت بشه.

      غذالند ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۷:۵۴ ق٫ظ پاسخ
  • من باخوردن سه قاشق تخم کتان با ماست و سیب دچارتنگی نفس شدم چکارباید انجام یدم الان
    فقط آب زیاد رو میخورم الان .
    ممنون

    آوا ۲۶ فروردین, ۱۴۰۰ ۲:۴۹ ق٫ظ پاسخ
    • بهترین کار مشورت با دکتر هستش

      غذالند ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۷:۵۳ ق٫ظ پاسخ
  • من پزشکم امگا ۳ داده و این داخلش عصاره بذر کتانه بیماری من اعصاب و روان مشکلی پیش نمیاد

    مریم پهلوان ۸ مرداد, ۱۴۰۰ ۵:۴۸ ب٫ظ پاسخ
    • حتما در مورد مصرف تخم کتان با پزشکتون مشورت کنید

      غذالند ۱۰ مرداد, ۱۴۰۰ ۹:۰۳ ق٫ظ پاسخ
  • حداقل زمان مصرف تخم کتان چقدر هست، طوری که باعث اسیب و صدمه هم نشه

    ترمه ۱۲ مرداد, ۱۴۰۰ ۱:۵۰ ق٫ظ پاسخ
    • این بستگی به بدن شما داره اگر مشکلی نداشته باشید می تونید استفاده کنید ولی هر روز نه سعی کنید هفته ای یک یا دو بار استفاده بشه .

      غذالند ۱۹ مرداد, ۱۴۰۰ ۸:۱۴ ق٫ظ پاسخ
  • من رژیم کتو دارم صبح بجای نان از نان که باتخم کتان وتخم مرغ پخته میشه استفاده میکنم دوتا قاشق تخم کتان پودر شده و یک عدد تخم مرغ ،الان حدود یک‌ماهه .بنظرت.ن ادامه بدم؟

    نیلوفر ۲ دی, ۱۴۰۰ ۰:۳۱ ق٫ظ پاسخ
    • سلام در این زمینه با دکترتون مشورت کنید . تو این مقاله فقط اشاره شده که زیاد خوردن اون چه مظراتی داره .اما در مورد رژیمتون و نحوه مصرف اون حتما از دکترتون سوال کنید.

      غذالند ۱۲ بهمن, ۱۴۰۰ ۸:۰۸ ق٫ظ پاسخ
  • در خصوص اینکه تخم کتان مشکلاتی نظیر فیبروم راتشدید میکند شکی نداشته باشید این تجربه شخصی من هست .چند سال پیش بدلیل داشتن فیبروم به پزشک طب سنتی دارای مدرک پزشکی مراجعه کردم و تجویز کردند که هر شب جوشانده بذر کتان آسیاب شده را بخورم که ۳ماه ادامه داشت. متاسفانه بخاطر تجویز اشتباه این خانم وضعیت فیبرومهای من خیلی بدتر شد و ناچار به جراحی شدم. مصرف بذر کتان باعث اختلال در عملکرد هورمون ها میشود . احتیاط کنید

    ناشناس ۱۶ فروردین, ۱۴۰۱ ۱۰:۳۱ ق٫ظ پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *