مزایا و مضرات جوز هندی

مزایا و مضرات جوز هندی

جوز هندی (Myristica Fragrans)، درخت همیشه سبز با دانه های روغنی و پوسته قهوه‌ای رنگ، بیشتر در مناطق گرمسیری و برای طبخ انواع غذاها کاربرد دارد. البته جدا از نقش و کاربرد جوز هندی به عنوان ادویه ها برای استفاده در طبخ انواع غذاها و ادویه مخصوص پلو ایرانی، این ادویه مفید با خواص متمایز و منحصربه فرد خود منبع بسیار عالی از انواع مواد معدنی و ویتامین ها می باشد.

در این مطلب از سایت غذالند قصد داریم که به بیان مزایا و مضرات جوز هندی بپردازیم و با ذکر جزئیات شما بتوانید بهتر از این ادویه در طبخ انواع غذاهایتان بهره ببرید.

۱. حفظ سلامت مغز 

وجود روغن های اسانسی چون مریستیسین و ماکلیگنان در جوز هندی باعث جلوگیری از زوال مغز و تخریب مسیرهای عصبی می‌ شود. در واقع این ماده باعث تقویت تمرکز حواس و تحریک مغز شده و به خصوص از بروز آلزایمر و فراموشی جلوگیری می کند.

۲. تقویت سیستم ایمنی بدن 

تقویت سیستم ایمنی بدن با جوز هندی

وجود مواد معدنی چون آهن، پتاسیم، کلسیم، منگنز و… باعث بهبود سیستم ایمنی بدن می شود. چرا که این مواد معدنی به عنوان آنتی اکسیدان در بدن عمل کرده و نقش کلیدی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارند. توصیه می کنیم که کمی پودر جوز هندی در شیر و یا چای اضافه کنید تا از مزایای این خوراکی بهره مند شوید.

۳. سلامت دهان و دندان 

خواص ضدباکتریایی که در جوز هندی وجود دارد باعث از بین رفتن باکتری های مضر دهان شده و از پوسیدگی دندان ها جلوگیری می کند. همچنین جوز هندی برای رفع و درمان بوی بد دهان و جلوگیری از افزایش باکتری های دهان بسیار مفید و موثر می باشد. می توانید با آماده کردن کوکتل میوه ای و افزودن این ادویه به آن از مزایای آن بهره مند شوید.

۴. سلامتی پوست 

سلامتی پوست با جوز هندی

استفاده از ماسک جوز هندی می تواند به کاهش التهاب های پوستی و رفع آکنه و جوش کمک کند‌ در واقع وجود آنتی اکسیدان در جوز هندی باعث محو شدن جوش های پوستی و رفع مشکلات آن می شود. می توانید با ترکیب مساوی پودر جوز هندی و عسل، از ماسک آن برای بهبود پوست بهره بگیرید. ۲۰ دقیقه این ماسک را بر روی پوستتان بگذارید و سپس با آب ولرم بشویید. مطمئناً تاثیرات فوق العاده و عالی این ماسک را به مرور زمان خواهید دید.

۵. رفع بی خوابی و کم خوابی 

وجود مواد معدنی منیزیم در جوز هندی باعث ترشح سروتونین در بدن شده و موجب ایجاد آرامش بخشی و احساس ریلکسیشن در بدن می ‌شود. به همین دلیل بعد از استفاده و خوردن این خوراکی، یک خواب آرام و عمیق را تجربه خواهید کرد. پیشنهاد می کنیم که اگر از بی خوابی و استرس و تنش های عصبی رنج می برید، قبل از خواب یک لیوان شیر گرم به همراه کمی پودر جوز هندی بنوشید و از اعجاز فوق العاده و آرامش بخش این مواد عالی بهره مند شوید.

جوز هندی

 از دیگر فواید و مزایای جوز هندی می ‌توان به درمان دیابت، کاهش درد آرتروز، بهبود چرخش خون در بدن، درمان مشکلات تنفسی، پیشگیری از بیماری ‌های قلبی و عروقی، رفع اضطراب و استرس، کمک به سم زدایی بدن و ده ها مزایای دیگر اشاره کرد.

 در واقع وجود مواد معدنی چون ویتامین ‌های گروه B، منیزیم، فسفر، سدیم، پروتئین، پتاسیم، آهن، کلسیم، فیبر، مس وغیره باعث این میزان از مزایا و فواید در جوز هندی شده است‌

 اما قابل ذکر است که با وجود تمام مزایا و خاصیتی که در جوز هندی وجود دارد اما باید در میزان استفاده و مصرف این ادویه و خوراکی به همراه سایر غذاها نیز جانب احتیاط را مد نظر قرار دهید. در واقع باید مصرف متعادل و متوسطی از جوز هندی را در ماه داشته باشید تا ضرر و زیانی بابت آن شامل حال شما نشود. چرا که مصرف زیاد جوز هندی در روز و یا در هفته می‌ تواند باعث تپش قلب، تشنج و استفراغ شود و خطرات جبران ناپذیری را در پی داشته باشد.

 مصرف بیش از حد جوز هندی باعث ایجاد توهم در افراد شده و اثراتی چون مواد مخدر و قرص های روان گردان را در پی خواهد داشت. مصرف بیش از ۱۲۰ میلی گرم در روز از جوز هندی می تواند موجب مشکلاتی چون سرگیجه، اضطراب، اسهال، خشکی دهان وغیره شود. از این رو حتماً به میزان متوسط و کم از جوز هندی برای بهره بردن از خواص و مزایای آن استفاده کنید.

رتبه بندی این مطلب از نظر شما

بدون امتیاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *